Cancelarul german Angela Merkel a examinat îndeaproape, la Berlin, conceptul viitorului Golf blue-e-motion.Volkswagen construieşte puntea către era mobilităţii electrice cu această versiune pur electrică a celei mai de succes maşini europene produse vreodată. În 2013, după debutul Up blue-e-motion (un nou specialist al oraşului), modelele Golf blue-e-motion şi Jetta blue-e-motion, similare din punct de vedere tehnic, vor fi lansate pe piaţă. În aceeaşi perioadă, Lavida blue-e-motion va fi lansată în China. Obiectivul declarat: Volkswagen doreşte folosirea succesului modelului Golf pentru a scoate vehiculele electrice din nişa în care se află momentan şi pentru a deveni, până în 2018, liderul pieţei în domeniul unui nou fel de mobilitate pe baza energiei regenerabile.
Această strategie coincide cu planul guvernului federal german, care ar vrea să vadă pe şosele un milion de maşini electrice până în 2020 .
Martin Winterkorn, preşedintele consiliului de administraţie al Volkswagen AG: „Viitoarele maşini electrice ne oferă oportunităţi enorme de a remodela mobilitatea într-un mod regenerabil. Când vine vorba de mediul înconjurător trebuie să ne asigurăm că energia folosită pentru alimentarea acestor maşini electrice este produsă din surse regenerabile. Din moment ce producătorii auto nu au nicio influenţă asupra tipurilor de centrale electrice construite, guvernul federal trebuie să se asigure că sunt folosite surse de energie cât mai ecologice. Doar atunci vom trăi o adevărată trecere într-o nouă eră.”
În paralel cu ofensiva vehiculelor electrice, Volkswagen grăbeşte deasemenea şi introducere noilor modele hibrid.
Noul Touareg Hybrid este deja pe piaţă; în 2012, va debuta o versiune hibrid a modelului Jetta, apoi, în 2013, vor fi lansate Golf Hybrid şi Passat Hybrid.
La fel de metodic, Volkswagen va continua munca de dezvoltare în domeniul motorizărilor avansate şi extrem de eficiente pe benzină, diesel şi GPL (TDI, TSI, EcoFuel), deoarece este un fapt indisputabil că o gamă largă de tehnologii de propulsie vor coexista în viitorul îndepărtat. „Aceasta subliniază şi mai mult cât de important este ca guvernul federal german să sprijine proactiv introducerea noilor tehnologii. Cu privire la mobilitatea electrică, actuala scutire temporară a acestor maşini de la plata taxelor este insuficientă” declară Prof. Winterkorn. Șeful de la Volkswagen continuă: „Începând cu anul 2013 – anul lansării multor vehicule electrice – cumpărarea maşinilor cu emisii zero ar trebui promovată împreună cu un stimulent financiar pentru folosiriea energiei regenerabile. Franţa, de exemplu, a promis deja cumpărătorilor asemenea prime financiare în valoare de câteva mii de euro. Trebuie să transmitem un semnal asemănător şi în Germania. Mai mult – şi aceasta nu este mai puţin important – guvernul federal german trebuie foarte rapid să pună la dispoziţie o reţea largă de staţii de alimentare pe tot teritoriul ţării, astfel încât infrastructura să fie disponibilă odată cu lansarea ofensivei maşinilor electrice. Fiecare nouă staţie de alimentare va întări încredera publicului că vehiculele electrice se pretează vieţii de zi-cu-zi. Ambele componente – stimulentele financiare din partea statului şi infrastructura – sunt cruciale şi nu mai pot fi întârziate.”
Modelul concept Golf blue-e-motion –aşteptat cu nerăbdare
Conceptul Golf blue-e-motion, prezentat cancelarului german Angela Merkel, are un motor electric silenţios integrat în compartimentul frontal, cu o putere de 85kW (115 CP). Ca toate motoarele electrice, şi acela folsit la modelul Golf este capabil de un cuplu maxim foarte ridicat (270 Newton-metri) chiar şi la pornirea de pe loc. Rezultatul: o experienţă a condusului mai plăcută cu emisii zero. Energia motorului este înmagazinată într-o baterie litiu-ion, cu o capacitate de 26,5 kilowaţi-oră.
Golf blue-e-motion este capabil de o autonomie de până la 150 de km, care depinde de factori ca folosirea aerului condiţionat sau a încălzirii. Această autonomie corespunde nevoilor majorităţii şoferilor germani. Conform Oficiului Federal de Statistică al Germaniei, 6 din 10 oameni care lucrează folosesc o maşină pentru a merge la serviciu – în medie, 45,8% conduc mai puţin de 10 kilometri (dus sau întors), 28% conduc între 10 şi 25 de kilometri şi 16,2% peste 25 de kilometri. Modelul Golf blue-emotion se descurcă lejer pe distanţele parcurse în general de majoritatea prestatorilor de servicii şi deasemenea, pe distanţe scurte, oferă soluţii eficiente şi pentru utilizatorii privaţi.
Mai evident decât în cazul motoarelor pe benzină sau diesel din ziua de azi, autonomia maximă a unei maşini electrice este redusă drastic atunci când motorul acesteia este folosit des la putere maximă. Totuşi, modelul Golf blue-emotion – cu viteza maximă de 140 de km/h – oferă ample rezerve de putere a motorului, astfel încât este folosită mai puţină energie la condus şi poate intra chiar în modul „sailing”. Modul „sailing” se activează de fiecare dată când şoferul ridică piciorul de pe pedala de acceleraţie. La fel ca şi în cazul modelului Touareg Hybrid, produs în prezent, motorul este decuplat, astfel încât maşina continuă să înainteze cu cât mai puţină frecare posibil. Golf blue-emotion recuperează chiar energie kinetică.
Adaptat la arhitectura maşinii, elementele bateriei modelului concept sunt situate în portbagaj (capacitatea de încărcare rămasă fiind nu mai puţin de 237 de litri), sub locurile din spate şi în tunelul inferior median. Un sistem separat de răcire cu aer asigură un mediu termic constant în compartimentul bateriei.
Dupăcum am mai menţionat, toate componentele cheie primare şi secundare ale sistemului de propulsie au fost integrate în compartimentul motorului din partea frontală a vehiculului. Ca şi în cazul modelului concept E-Up, pentru Golf blue-e-motion este folosit un sistem electric de propulsie integrat. La baza sistemului de propulsie integrat se află motorul electric, transmisia şi diferenţialul. Administrarea energiei este asigurată de un invertor auto controlat prin puls de inaltă tensiune, care – împreună cu converorul CC-CC al sistemului electric de 12 Volţi şi modulul de încărcare – este integrat în sistemul de propulsie. Întreaga unitate este relativ uşoară şi compactă. Modelul Golf blue-e-motion cu 5 uşi şi 5 locuri, de exemplu, este cu doar 205 kilograme mai greu decât Golf BlueMotion TDI cu cutie automată DSG – în ciuda faptului că bateriile maşinii electrice sunt notoriu de grele, cântărind 1.545 de kilograme în cazul modelului concept.
Anul viitor, Volkswagen va testa, în toate condiţiile posibile, sistemul de propulsie şi modulele de stocare a energiei ale modelului Golf blue-e-motion, cu o flotă de 500 de maşini. Numărătoarea inversă pentru lansarea producţiei viitorului Golf blue-e-motion a început deja. Viitorul este aproape aici, mai ales în Germania, pentru că acesta este locul unde un milion de maşini electrice vor fi pe şosele începând cu anul 2020 – acest ţel fiind asumat de guvernul federal german în august 2009 şi este stabilit în „Planul Naţional de Dezvoltare a Mobilităţii Electrice”. Mai este mult de parcurs până în 2020, mai ales ţinând cont de faptul că preţul bateriilor trebuie redus drastic. Totuşi, o altă certitudine este că multe dintre cele un milion de maşini electrice din 2020 vor purta sigla Volkswagen.
Sursa: Scorpion / Dan Stefan