Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România solicită stoparea creşterii necontrolate a preţului carburanţilor. În anul 2010 până în decembrie, transportatorii rutieri au înregistrat o creştere a preţului la carburanţi (motorină) în România cu cca 30%, în baza diferitelor justificări:
– 7-10% – 01.01.2010 – datorată majorării accizelor cu 17,51% (3,27% majorare reală în euro, 14,24% majorare datorată ratei de schimb anuale dată de Banca Centrală Europeană la 01 Octombrie în fiecare an şi valabilă pentru calcularea accizelor în anul următor), accizele reprezentând cca 35 % din preţ combustibil
– 5% – 01.07.2010 – datorită majorării TVA cu 5%
– 14% – diferenţă maximă rată schimb USD-ROL în perioada ianuarie-decembrie 2010
– x% ? – datorată creşterii cu cca11% a preţului petrolului de la cca 80 USD/baril la cca 90 USD/baril în perioada ianuarie – decembrie 2010. Este greu de apreciat influenţa acestei creşteri de 11% a preţului petrolului în preţul final al carburantului livrat la pompă tocmai pentru că nu ştim cât costă cu adevărat carburantul fără accize, fără TVA, şi fără marja de profit a companiilor petroliere.
UNTRR a constatat că în decembrie 2010 preţul carburanţilor este majorat din nou, de această dată fără a avea nici o justificare!!!
UNTRR atenţionează asupra falsului avantaj al unor accize mai mici decât cele minime reglementate în Uniunea Europeană, în condiţii de preţ la pompă aproape egal, diferenţa transformându-se în profitul petroliştilor. Această diferenţă nu putea să finanţeze de atâţia ani construcţia de drumuri şi autostrăzi în România?
Oare guvernul nu sesizează această diferenţă? Sau guvernul serveşte interesele petroliştilor?
În condiţiile în care diferenţa între preţurile la pompă pentru aceleaşi produse este mai mică decât diferenţa între accizele colectate, cine câştigă şi cine pierde?
O simplă comparaţie, la întâmplare, între Austria şi România, pentru motorină (cifrele în euro) înainte de ultima scumpire din decembrie din România