Business

Retail: declin de 40% pe piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată

Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată din România a scăzut cu 40,4% în prima jumătate a anului comparativ cu primele şase luni ale lui 2008, la un total de 664 milioane de euro. Piaţa totală  de bunuri electrice monitorizată de GfK TEMAX a fost de 308 milioane euro în al doilea trimestru al acestui an, o scădere accentuată în valoare de 46,8% comparativ cu aceeasi perioadă din 2008. Piaţa a atins o valoare de 664 milioane de euro în primele şase luni ale anului 2009, adică o scădere a activităţii economice de 40,4%. Sectoarele de electrocasnice mici şi de telecomunicaţii au scăzut cu 22,1% şi 25,8% în prima jumătate a anului. Vânzările de electrocasnice mari au avut un trimestru mai bun comparativ cu începutul anului, dar rezultatele pentru anul curent indică o scădere de 37,1%. Şi electronicele de folosinţă îndelungată au înregistrat un declin de 42,6%, îndeaproape urmat de sectorul foto cu o creştere negativă de 43,2% pentru primele 6 luni. Sectoarele IT şi de echipamente de birou au avut performanţa cea mai slabă deoarece au avut o scădere accentuată de 47,2% şi, respectiv,  51,4%.

Electrocasnicele mici

Electrocasnicele mici şi-au continuat ritmul de creştere negativă de 27,6% în T2-2009, comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut, atingând 16 milioane euro. Performanţa negativă a sectorului este alimentată de cererea slabă pentru aproximativ toate categoriile de produse importante. Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt aparatele de ras şi epilat, aspiratoarele şi aparatele pentru prepararea alimentelor, care reprezintă aproximativ 75% din valoarea totală. În cadrul segmentului de aparate pentru prepararea alimentelor, roboţii de bucătărie şi blender-ele manuale sunt produsele care au înregistrat o descreştere semnificativă, trăgând în jos întreaga categorie. Pe de altă parte, grupele de produse cu preţuri medii relativ mici comparativ cu alte electrocasnice mici, cum ar fi friteuzele, au beneficiat de o evoluţie pozitivă.

Tendinţa negativă  reflectă o scădere accentuată în ceea ce priveşte puterea de cumpărare a oamenilor, cauzată de descreşterea venitului şi de resursele financiare reduse.                         De asemenea, deprecierea monedei locale a influențat evoluţia valorică a acestei pieţe.

„Un alt motiv pentru cererea slabă ar putea fi numărul mare de români a căror mentalitate cu privire la economisirea banilor se bazează pe convingerea că aparatura trebuie folosită până când se uzează, fără a fi înlocuită cu alta care folosește o tehnologie mai bună sau care are caracteristici tehnice inovative“, declară Ciprian Hatneanu, Retail &Technology Director GfK România.

Telecom: telefoanele Smart echilibrează efectul negativ asupra cererii

În al doilea trimestru al anului 2009, piaţa de telecom a scăzut cu 24,8% comparativ cu trimestrul al doilea din 2008. Declinul vânzărilor de telefoane mobile şi smart a rămas relativ stabil în prima jumătate a anului. De asemenea, scăderea preţului pentru telefoanele smart le-a făcut mai convenabile şi oferă astfel posibilitatea de a fi alese în locul telefonului clasic.

Electrocasnicele mari: programul buy-back a încetinit creşterea negativă

În a doua jumătate a anului, piaţa electrocasnicelor mari a atins o valoare de 79 milioane de euro, urmând modelul negativ manifestat în acest trimestru de toate bunurile monitorizate în cadrul GfK TEMAX.

Impactul campaniei buy-back pentru electrocasnicele mari a declanşat o uşoară creştere, în special pentru categoria frigiderelor şi congelatoarelor, comparând vânzările acestui trimestru cu cele ale trimestrului precedent. Totuşi, aceasta nu a salvat întreg sectorul de la scăderea de 38% comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut. Chiar dacă tendinţa negativă începe să se atenueze în cazul încorporabilelor, încetinirea economică are, în continuare, un impact major asupra cererii consumatorilor pentru electrocasnicele mari.

Electronicele de folosinţă îndelungată: vânzările sunt la jumătatea nivelului atins în trimestrul 2 din 2008

În al doilea trimestru al anului 2009, vânzările produselor electronice de folosinţă îndelungată au scăzut accentuat, cu aproximativ 50%, ajungând la un total de 52 milioane de euro. Tendinţa de descreştere a atins vârful în luna iunie, înregistrând scăderi semnificative în vânzări pentru principala componentă a pieţei de electronice de folosinţă îndelungată – televizoarele LCD şi plasmele.

„Dacă în aceeaşi lună a anului precedent vânzările de televizoare cu ecran plat au fost impulsionate de evenimente specifice, precum Campionatul European de Fotbal, anul acesta încetinirea activităţii economice a avut un puternic impact asupra cererii consumatorilor. Campaniile recente s-au desfăşurat în trimestrul 2-2009 pentru produse electronice specifice, iar programul buy-back nu a reuşit să determine o mai bună performanţă în materie de vânzări, comparativ cu anul trecut. Este de remarcat faptul că, în afară de televizoarele LCD şi consolele pentru jocuri video, toate produsele electronice monitorizate în cadrul Temax au atins în trimestrul 2 mai puţin de jumătate din volumele la care s-au ridicat în aceeaşi perioadă a anului precedent”, adaugă Ciprian Hatneanu.

Foto: evoluţie negativă

Piaţa foto a înregistrat, de asemenea, cifre negative. Cu o scădere accentuată, de aproximativ 44% faţă de trimestrul corespunzător al anului precedent, acest sector a atins o cifră totală de 9 miioane de euro. Totuşi, marcând dezvoltarea sezonieră pentru aparatele foto digitale, situaţia vânzărilor este cu 2 milioane de euro mai mare decât în trimestrul 1-2009.

Aparatele foto SLR sunt incontestabil mai atractive pentru consumatori acum – comparativ cu anul trecut – dar deprecierea preÅ£ului a determinat o evoluÅ£ie negativă în ceea ce priveÅŸte valoarea pentru acest segment. Spre deosebire de acestea, aparatele foto compacte prezintă, pentru trimestrul 2-2009, o stagnare în ceea ce priveÅŸte preÅ£ul – cel mai vizibil în moneda locală.

IT: monitoarele şi desktop-urile în scădere accentuată

Sectorul IT din România a avut o scădere accentuată de 59,2% în al doilea trimestru al anului, comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut, atingând valoarea de 87 milioane de euro. Acest fapt a fost cauzat de o importantă scădere în volum şi, parţial, de scăderea preţului mediu, în special pentru laptop-uri, luând în considerare faptul că a crescut cota de netbook-uri în cadrul laptop-urilor şi că preţul lor este semnificativ mai mic decât cel al notebook-urilor tradiţionale.

Cele mai afectate de criză au fost calculatoarele desktop şi monitoarele.

Echipamentele de birou: Sectorul cel mai afectat de scăderea generală

Sectorul echipamentelor de birou a continuat să înregistreze o scădere acută (58,5%) în al doilea trimestru al anului comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2008, atingând o valoare de 10 milioane €.

Imprimantele şi multifuncţionalele au prezentat o tendinţă de descreştere în vânzări cauzată de nivelul scăzut al dorinţei consumatorilor de a cheltui.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *