Daca pentru aproape orice se pot face ritualuri, intr-o astfel de noapte magica, este lesne de inteles ca este foarte asteptata si de catre cei aflati in cautarea marii iubiri, de cei inselati in dragoste si cei care si-au pierdut mintile de la amor neimpartasit.
Practicile de “legare” sau de desfacere a relatiilor amoroase sint dintre cele mai complicate, tin de magia neagra, sint condamnate de preoti si sint savirsite numai de catre vrajitoarele “de profesie”. Exista insa si mici ritualuri casnice, folosite in special de tinerele care vor sa isi afle viitorul sau de vaduvele tinere. De pilda, in noaptea de Sfintul Andrei, la culcare, se ascunde sub perna a unui fir de busuioc sfintit si astfel se crede ca se obtine in vis imaginea “ursitului”. O alta metoda este cea a oglinzilor paralele. La miezul noptii magice, amatoarele de dezvaluiri din viitor se asaza goale intre doua oglinzi, intr-o camera intunecoasa, cu cite o luminare in fiecare mina, si incearca sa priveasca in oglinda din fata pentru a vedea cealalta oglinda. Unele dintre cele ce au recurs la aceasta metoda sustin ca prin fata ochilor incep sa se perinde scene de viata, ca apar imaginile viitorul sot sau ale unor oameni care vor juca un rol important in viata lor. Tot pentru a putea vedea chipul ursitului, fetele de la tara pun la miezul noptii, intre doua luminari aprinse, un pahar cu apa neinceputa, asezat pe cenusa cernuta. In centrul paharului este lasata sa cada o verigheta sfintita de preot prin cununie, luata de pe degetul unei femei nedivortate sau al unei vaduve virstnice din familie. Se crede ca in verigheta apare chipul ursitului, daca este privita intens citeva minute.
Meteorologie nocturnaPredictiile meteorologice populare se fac dupa tot felul de metode in aceasta noapte. De regula, se folosesc cele mai simple ingrediente de pe linga casa, cum ar fi ceapa. O varianta a ritualului cere ca in podul casei sa fie urcate, la miezul noptii, 12 cepe sanatoase, la fel de mari, care trebuie sa fie “botezate” dupa lunile anului si lasate acolo pina in seara de Craciun. Cepele care s-au stricat, s-au inmuiat sau au inghetat indica luni cu ingheturi tirzii, ploioase sau cu grindina. Cepele care au incoltit sint indicii pentru luni favorabile recoltei. Se poate recurge si la o singura ceapa din care, in aceeasi noapte magica, inainte de ora 24, se rup foi si se asaza in fereastra, avind grija ca foile dinspre exteriorul cepei sa fie botezate cu numele primelor luni din an, iar cele dinspre mijlocul cepei, cu numele ultimelor luni. In fiecare bucata de ceapa se presara un virf de cutit de sare grunjoasa. Dupa miezul noptii, se pot interpreta “semnele” din foile de ceapa. Interpretarea este aceeasi – bucatile care s-au inmuiat indica luni umede, cele ramase intacte -– seceta, iar cele care isi schimba culoarea, luni in care se pot intimpla nenorociri precum inundatii, furtuni, cutremure. Exista insa si voci care spun ca ritualul cu ceapa da cele mai multe rezultate exacte daca este practicat de Anul Nou. O predictie legata de soarta recoltei din anul urmator se face si cu griu, dar numai de catre gospodine. Pentru fiecare tip de cultura pe care intentioneaza sa o semene in gradina, femeia numeste cite un bob de griu si il pune, la miezul noptii, la incoltit in bucatarie, pe cuptor, vreme de 7 zile. Dupa soroc se considera ca boabele care au incoltit arata soarta favorabila a culturii, iar celelalte, o paguba sau recolte afectate de daunatori, de brume.
Enigme rezolvate magic
Pentru situatii cum ar fi descoperirea unor hoti ori criminali sau aflarea soartei unor persoane dragi disparute, tot in noaptea magica a Sfintului Andrei se citesc anumiti psalmi si se fac ritualuri in urma carora misterele se dezleaga pentru oamenii cu suflet curat. Nu sint deloc recomandabile astfel de practici, fie si pentru simplul fapt ca se desfasoara in locuri infricosatoare precum cimitirele. Se folosesc, dupa un anume tipic cunoscut de majoritatea “vrajitoarelor”, trei, sapte sau noua luminari aprinse, un vas nou, cu gura larga, plin cu apa sfintita sau apa neinceputa si monede de argint, care sint asezate toate deasupra unui mormint vechi si parasit. Nu va obtine sigur nici un rezultat prin acest ritual cel care nu a postit “negru” trei zile inainte, pentru a-si rascumpara intr-un fel pacatul savirsirii magiei. Se crede ca in lumina luminarilor, dupa ce s-au rostit anumite rugaciuni, se pot vedea in apa turnata in vas, o singura data in viata, explicatiile unor enigme.Pentru protectie…In Bucovina, exista credinta ca in noaptea premergatoare sarbatorii Sfintului Andrei bintuie strigoii. Pentru a se feri de ei, oamenii de la tara recurg din belsug la usturoi, pe care il maninca de cu seara, “ca sa nu intre raul pe gura in timpul somnului” si cu care ung crucis usile, ferestrele, portile sau intrarile in grajduri. Usturoiul este eficient si impotriva “luarii manei vitelor” si este considerat, in pofida mirosului sau nu prea agreabil, leguma draga sfintului praznuit. Gospodinele agata cununi de usturoi la usi si lasa aprinsa candela, in credinta ca nici un spirit rau nu va indrazni ca intre in locul unde e lumina divina. Pentru ca spiritele rele sa nu se cuibareasca in case, femeile mai intorc in noaptea magica, inainte de culcare, toate oalele si canile cu gura in jos, apoi asteapta sa arda focul din vatra si scot din soba cenusa calda, ca sa nu se ciubareasca in ea spiritele intrate pe horn.Prin unele locuri, oamenii saraci imprastie resturi de piine prin curte, pentru ca spiritele flaminde sa nu caute prin camari de-ale gurii, ba chiar pentru ca spiritele bune sa ii ajute peste an sa dobindeasca o bruma de prosperitate. Pentru protectia vitelor, in seara premergatoare sarbatorii se mai obisnuieste sa li se amestece animalelor in hrana busuioc sfintit sau li se toarna citeva picaturi de agheasma in apa. Tot in legatura cu protectia animalelor sint si o serie de ritualuri ale oierilor, care se completeaza in mai multe astfel de nopti din an. Unul dintre acestea este descintecul drobului de sare. Dupa miezul noptii sau in dimineata de Sfintul Andrei, un drob de sare este descintat si este ingropat sub pragul grajdului. Sarea este dezgropata primavara, in noaptea premergatoare sarbatorii de Sfintul Gheorghe, apoi este amestecata in hrana vitelor pentru a le feri de farmece, boli si de vrajile pentru “luarea laptelui”.Tot in noaptea de Sfintul Andrei se crede ca si lupii sint mai fiorosi ca oricind. Legendele spun ca aceste animale pot sa vorbeasca si sa-si miste giturile intepenite tot anul. In credinta populara, omul sau animalul atacat de lup in noaptea cu pricina se va transforma in moroi.Se mai spune in popor ca daca in noaptea de Sfintul Andrei este senin si cald, iarna nu va fi nici lunga, nici geroasa. In schimb, daca este frig si ninsoare, acestea sint doar inceputul troienelor pe care le va aduce o iarna grea. Åži aceasta previziune se poate “nimeri” sau nu, iar dintre toate, rezultatul ei se va constata cel mai curind daca este sau nu cel asteptat…
..
Iuliana Popescu www.evenimentul.ro