LifeStyle

Din 7 octombrie, National Geographic Channel prezinta in premiera seria Mare, mai mare, maxim

O noua serie din patru parti care analizeaza cel mai mare portavion, cel mai mare
zgarie-nori, cel mai mare aeroport si cel mai mare pod suspendat din lume


Cursa pentru “categoria MAXIM” a inceput. Incoronate drept “cele mai mari” din categoria lor, structuri precum turnul Burj Dubai, de 600 de metri inaltime, si portavionul USS Nimitz, de 99.000 de tone, inglobeaza inovatiile de ultima ora din arhitectura si inginerie. Insa, aceste constructii spectaculoase ale secolului al XXI-lea nu ar fi fost posibile in lipsa descoperirilor istorice ce au influentat progrese remarcabile in aceste domenii.

Avand premiera pe 7 octombrie, de la ora 21:00, pe National Geographic Channel, seria MARE, MAI MARE, MAXIM isi propune sa identifice acele inovatii care au ajutat aceste structuri sa devina uriasi istorici. Tehnologia imaginilor generate pe computer ne ajuta sa intelegem cum minuni moderne precum podul Akashi din Japonia au evoluat ca proportii. Aveti locuri in primele randuri pentru a urmari cum inginerii muta un turn de control al traficului aerian de 1000 de tone, pe aeroportul Heathrow din Londra, sau cum un F18 simuleaza o “prabusire controlata” pentru a ateriza pe portavionul USS Nimitz.

O capodopera ce se bazeaza pe un secol de evolutie in constructia de nave, Portavionul USS Nimitz este dotat cu catapulte ultramoderne care lanseaza avioanele F18 de pe pista, cu doua reactoare nucleare ce-i permit sa navigheze timp de 20 de ani, fara a avea nevoie de realimentare. Terminalul 5 al aeroportului Heathrow se bazeaza pe planurile de constructie ale altor sapte aeroporturi si reuseste sa ridice numarul de pasageri la 100.000 pe an si sa manevreze 4000 de bagaje pe ora cu ajutorul celor 18 kilometri de banda transportatoare. Episoadele Zgarie-nori si Poduri examineaza cea mai inalta cladire din lume, turnul Burj Dubai de 600 de metri, si podul Akashi din Japonia – cel mai lung pod suspendat – pentru a identifica secolele de inovatie ce au facut posibila crearea acestor structuri.

Episoade:
MARE, MAI MARE, MAXIM: ZGARIE-NORI
marti, 7 octombrie, 21:00
Inaltandu-se 600 de metri catre cer, Burj Dubai va fi cea mai inalta cladire din lume. Pentru a evita scufundarea turnului sub propria greutate, inginerii folosesc 30.000 de tone de schelet din otel subtire si usor, implementat pentru prima oara in Chicago, in anii 1890. Folosind pompe de 630 de cai putere, Burj Dubai impinge tone de beton aproape 600 de metri in aer. Forma neobisnuita, aerodinamica a turnului il protejeaza in fata vanturilor puternice prin faptul ca impiedica formarea unor periculoase vartejuri sau minitornade. Inginerii utilizeaza tehnici de protejare impotriva cutremurelor utiliyate si pentru Taipei 101, cea mai inalta cladire din lume la acest moment. Grinzile subtiri din otel, numite “oase de caine”, au capacitatea de a se indoi si intinde precum zonele de compresie de pe o masina pentru a absorbi socurile provocate de cutremure. Avand panouri speciale din sticla ce functioneaza ca ecran solar, frane de ascensor ce pot preveni prabusirea in gol a echivalentului unui camion cu 18 roti, si un zid ca o perdea high-tech din sticla si otel, turnul Burj Dubai este o capodopera arhitecturala a zilelor noastre.

MARE, MAI MARE, MAXIM: PORTAVION
marti, 14 octombrie, 21:00
USS Nimitz – cel mai mare portavion al lumii – este capabil sa transporte pana la 90 de avioane, sa navigheze peste 20 de ani fara a se realimenta, sa detecteze pericole de la peste 500 de kilometri distanta si sa lanseze un avion de vanatoare supersonic la fiecare 20 de secunde. Fara a se bucura de o pista lunga, USS Nimitz foloseste o varianta modificata a conceptului lui Wilber si Orville Wright, parintii aviatiei, pentru a catapulta avioanele. Aceste catapulte ultramoderne utilizeaza vapori sub presiune – suficient de puternici pentru a arunca un Cadillac la un kilometru distanta – pentru a lansa avioane F18 la mai putin de 100 de metri. Pentru a ajuta avioanele sa aterizeze, inginerii au adaptat un principiu simulat al “prabusirii controlate” din timpul celui de-al doilea razboi mondial prin imprejmuirea platformei cu sarma. Un carlig atasat avionului prinde sarma si opreste avionul ce merge cu o viteza de 225 km/ora. Alte inovatii precum mecanismul de iluminare a pistei ajuta la aterizarea in unghiul correct. Pentru a mentine in miscare nava de 99.000 de tone, USS Nimity foloseste doua reactoare nucleare – de sase ori mai mici decat cele folosite pe primul portavion nuclear, USS Enterprise.

MARE, MAI MARE, MAXIM: AEROPORT
marti, 28 octombrie, 21:00
Dupa construirea Terminalului 5 (T5), peste 100 de milioane de oameni vor putea circula prin aeroportul Heathrow din Londra. T5 este mai inalt decat alte terminale de pe Heathrow si, ca urmare a inaltimii sale, este imposibila folosirea macaralelor pentru a ridica masivul acoperis fara a interfera cu sistemul radar al aeroportului. Asambland acoperisul pe portiuni – fiecare dintre acestea cantareste cat sase avioane “jumbo” – acesta este ridicat centimetru cu centimetru de la sol, folosind parghii si cabluri din otel. T5 contine un labirint format de banda transportoare de 18 kilometri prin care sunt manevrate 4000 de bagaje pe ora. Robotii retin si restituie bagajele pasagerilor. Pe langa numarul mare de pasageri si de bagaje, T5 trebuie sa aiba capacitatea de a primi si cel mai mare avion de pasageri: Airbus A380. Avionul este atat de greu incat betonul obisnuit ar crapa sub greutatea lui. Inginerii de la Heathrow au creat un beton care contine un lichid asemanator sapunului care inlocuieste apa si creste adezivitatea betonului. Alte progrese includ detectoare care gasesc urme minore de explozibili, un nou turn de control al traficului aerian de 1000 de tone si vehicule de transport rapid care aduc pasageri la terminal la fiecare trei secunde.

MARE, MAI MARE, MAXIM: PODURI
marti, 21 octombrie, 21:00
Creat pentru a rezista unor puternice taifunuri, tsunami si cutremure, podul Akashi din Japonia este cel mai lung pod suspendat din lume, reprezentand un apogeu in ingineria podurilor. Avand peste patru kilometri lungime, podul Akashi foloseste 250.000 de tone de otel pentru a acoperi distanta mare, fara sa se prabuseasca sub propria greutate. Pentru a preveni ruginirea otelului, roboti teleghidati cauta urme de coroziune si revopsesc acole unde este nevoie. Podul Akashi este ancorat la tarm prin manunchiuri de cabluri care cantaresc 25.000 de tone si care ar putea incercui globul de… sapte ori. Turnurile podului, inalte de 300 de metri, sunt sustinute prin tehnici avansate de sudare si prin 1,5 milioane de bolti. Localizat intr-o zona amenintata de taifunuri, podul Akashi poate rezista unor vanturi de 300 km/h folosind grinzi din otel pozitionate strategic si o platforma ranforsata. Penduluri de zece tone, fundatii speciale si tehnici de construire de poduri din secolul al XVIII-lea completeaza lista inventiilor incredibile ce stau la baza podului Akashi.

Mare, mai mare, maxim este produs de Windfall Films pentru National Geographic Channels International. Producatorul seriei pentru Windfall Films este Carlo Massarella. Sydney Suissa este producator executiv de continut pentru NGCI.

Despre National Geographic Channels International
National Geographic Channels International (NGCI) invita telespectatorii sa regandeasca modul in care vad televiziunea – si lumea – prin programe inteligente si inovative. Companie detinuta de National Geographic Television (NGT) si FOX Entertainment Group, NGCI contribuie la misiunea Societatii National Geographic de a explora, conserva si educa.
La nivel global, National Geographic Channel (inclusiv NGC U.S. care este o companie joint-venture intre NGT si Fox Cable Networks Group) este disponibil in peste 270 milioane de case, in 166 de tari, 34 limbi.

Pentru mai multe informatii, vizitati www.natgeotv.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *