FILME

Gerard Depardieu si Isabelle Adjani in comedia cu accente suprarealiste ''Mammuth'', de vineri in cinematografe

Un film “bulversant”,”formidabil”,in care Depardieu este “back in town”, iar Isabelle Adjani are “o aparitie bunueliana”, Mammuth este un lungmetraj de comedie, “liber”, care are “umanism”,”emotie” si “o iubire totala”. Un film “tandru”. Sunt cuvintele criticilor de film de la Liberation, Premiere si Le Parisien, citate de Canal Plus. Pornit cu vechea sa motocicleta sa recupereze actele lipsa la dosarul de pensie, Serge Pilardosse (Gerard Depardieu) intelege, dupa intalnirea cu oamenii si amintirile demult uitate, ca scopul calatoriei sale este unul derizoriu, ca viata inseamna altceva.

Cu o “distributie”, cum o numesc francezii, Mammuth / Mammuth, in regia lui Benoit Delepine si Gustave Kervern, este o comedie cu accente suprarealiste care ii aduce impreuna pe Gerard Depardieu, Isabelle Adjani, Yolande Moreau si Miss Ming. Filmul a facut parte din selectia pentru competitia oficiala a Festivalului de la Berlin anul trecut, iar regizorii au primit in ianuarie Premiul Henri Jeanson 2010, care onoreaza anual “un autor a carui insolenta, umor si putere dramatica perpetueaza memoria unuia dintre cei mai faimosi scenaristi ai cinematografiei franceze”.
De vineri, 6 mai, Mammuth ruleaza si in cinematografele din Romania, distribuit de Independenta Film. In prima saptamana pe ecrane (6 – 12 mai), filmul poate fi vazut in Bucuresti, la Hollywood Multiplex si Studio, pentru ca in perioada urmatoare sa ajunga in toata tara.

Mammuth este un film scris pentru Gerard Depardieu. Ideea filmului este a lui Benoit Delepine; regizorul povesteste ca l-a visat pe Gerard Depardieu cu parul lung, pe o motocicleta Munch Mammuth. Cand s-a trezit a spus: “Asta e!”. Apoi, impreuna cu Gustave Kervern, a scris scenariul. “Nu este o poveste, chiar deloc. Am citit prea multe povesti in copilarie. Acum nu mai suntem in lumea povestilor si a legendelor, si trebuie sa ne obisnuim cu acest lucru”, spun regizorii intr-o convorbire cu ziaristul Jerome Mallien. “La inceputul filmarilor, nu a fost prea usor, pentru ca Gerard (Depardieu, n.r.) era obisnuit sa joace in filme cu actori. La noi, nu erau actori. Erau doar spectatori”, isi amintesc cei doi realizatori.” Cu timpul, a fost mai bine. Per ansamblu, este un tip care da totul, lasand impresia ca este disponibil in orice moment. A gasit si o multime de chestii: de pilda, atunci cand Mammuth se scalda in rau, ca un copil gras, a fost el insusi. Acesta e darul lui: a fost pus in situatii imposibile, si a mers”, continua ei.

Isabelle Adjani este Femeia in Alb, care apare la marginea drumului, dupa un accident. O aparitie care il cearta pe Mammuth, tragandu-l de par. “Adjani a fost mare”, spun regizorii. ” Am avut-o la cadru trei zile; atunci cand nu a jucat, s-a invartit cu o super camera de 8 in jurul lui Gerard. Imaginile sunt in film”, povestesc ei.

“Fara Moreau, personajul Louise Michel ar fi fost imposibil de facut. Petru Mammuth, ea a fost singura Catherine avuta in vedere. Este pur si simplu extraordinara”, spun Benoit Delepine si Gustave Kervern. Iar Miss Ming “este o revelatie”, se entuziasmeazaregizorii.
Cat despre motocicleta condusa de Gerard Depardieu in acest film, aceasta este un Munch 1200 Mammuth din 1972. “Nu sunt mai mult de 12 in toata lumea, aceasta de la filmare fiindu-ne incredintata de un colectionar”, spun regizorii despre Mammuth. “Este o motocicleta germana, din anii ’60, cum nu s-a mai vazut: inventatorul a luat un motor de masina si l-a pus intr-un cadru de motocicleta. Cand eram copil, la tara, motocicleta a fost pentru mine cu adevarat o forma de eliberare”, povesteste Benoit Delepine.

Povestea filmului. Muncitor la un abator, urias si tacut, Serge Pilardosse(Gerard Depardieu), poreclit “Mammuth”, a implinit de curand 60 de ani. Lucreaza de la varsta de 16 ani si acum a iesit la pensie. Niciodata somer, niciodata bolnav, lui Serge ii va fi acum foarte greu sa isi umple zilele. Nu ii place sa citeasca, nici sa isi gaseasca lucruri inutile de facut prin casa, cumparaturile nu au fost niciodata vreun hobby pentru el…
Lucrurile se complica atunci cand descopera ca nu va obtine toate drepturile financiare pe care le aduce pensionarea, pentru ca unii dintre fostii sai angajatorinu i-au inregistrat toti anii de munca.

Incurajat de sotia sa, Catherine (YolandeMoreau), se urca pe motocicleta sa din anii ’70, Mammuth(de unde si porecla) si pleaca in cautarea documentelor care lipsesc. In timpul calatoriei isi regaseste trecutul si intelege ca oamenii au vazut in el un om slab la minte. Cuprins de indoiala, bantuit de aparitiile fantomatice ale lui Yasmine (Isabelle Adjani), prima lui dragoste, pierduta intr-un dramatic accident de motocicleta, cautarea documentelor trece pe un plan secund. Salvarea vine de la tanara lui nepoata (Miss Ming), a carei prospetime si imaginatie ii deschid noi orizonturi, pe care niciodatanu le-a banuit.

Despre regizori. Benoit Delepine (n. 1958) si Gustave Kervern (n. 1962) au devenit cunoscuti scriind si jucand in sketch-uri pentru televiziune timp de 15 ani. Primul a fost un colaborator important al emisiunii Les Guignols de l’Info, al doilea a inceput prin a lucra pentru le Plein de Super (un program de rock’n’roll).

S-au intalnit in urma cu zece ani, in timp ce lucrau pentru Groland, o emisiune liberala, care le-a permis sa testeze noi tehnici narative, avand libertatea de a produce povestiri scurte, dar complexe. S-au regasit, de asemenea, la Toc Toc Toc, un serial de comedie, unde l-au cunoscut Maurice Pialat, care i-a incurajat sa se apuce de film.

Filmat cu resurse putine si cu mult umor negru, Aaltra, primul lor film, a fost selectat la numeroase festivaluri internationale. Cu actori profesionisti, cu personaje din viata de zi cu zi, pe 16 mm, alb si negru, cu dialoguri scrise, dar si improvizatii, ei doreau sa prezinte inainte de toate partea realista si instinctiva, care lipseste adesea in productiile actuale. Intalnirea lor cu Aki Kaurismaki in timpul filmarilor este, de asemenea, un moment important in viata lor. Foarte bine primit atat de critica, cat si de public, Aaltra le-a permis sa continue colaborarea la Avida, o comedie metafizica, poetica si suprarealista, prezentata in anul 2006 la Festivalul de la Cannes, in selectia oficiala, inafara competitiei.

In 2008, al treilea lor lungmetraj, Louise Michel, comedie sociala si satirica despre patronii necinstiti, a fost prezentata in competitia oficiala la Festivalul de film de la San Sebastian, unde a primit Premiul Juriului pentru cel mai bun scenariu. Louise Michel a primit, de asemenea, Premiul Special al Juriului la Festivalul Sundance. Filmul a avut mare succes de critica si de public in Franta si in multe alte tari.

Mammuth este al patrulea lor film ca scenaristi si regizori. Benoit Delepine si Gustave Kervern au primit, in 17 ianuarie 2011, Premiul Henri Jeanson 2010, care onoreaza anual “un autor a carui insolenta, umor si putere dramatica perpetueaza memoria unuia dintre cei mai faimosi scenaristi ai cinematografiei franceze.”

Pornind de la scenariul scris de Benoit Delepine, Gustave Kervern, Mammuth este o coproductie franco-belgiana, produsa de GMT PRODUCTIONS si NO MONEY PRODUCTIONS, in coproductie cu DD PRODUCTIONS, MONKEY PACK FILMS si ARTE FRANCE CINEMA, cu participarea Canal + si Cine Cinema si sustinuta de regiunea Poitou-Charentes, in colaborare cu CNC, distribuita in Romania de INDEPENDENTA FILM.

anca romanescu | pr |
anca.romanescu@gmail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *