LifeStyle

2009: romanii au oferit asociatiilor neguvernamentale 26 de milioane de euro

In 2009, romanii au directionat aproximativ 26 de milioane de euro prin redirectionarea a 2% din banii de impozite, spune organizatia Salvati Copiiii.

Bucuresti a ramas numarul unu – peste 109.000 de bucuresteni au directionat 2% din impozitul pe venit catre entitati non-profit. Oamenii NU INTELEG ca acesti 2% sunt platiti ORICUM catre stat, asa ca mai bine ii dau unei fundatii.

Salvati Copiii Romania desfasoara, pana pe 15 mai 2010, Campania 2%, prin care organizatia intentioneaza sa atraga fonduri care vor facilita accesul la educatie pentru copiii saraci. In Romania, peste 95.000 de copii sunt afectati de o saracie severa*, ceea ce face ca fenomenul abandonului scolar sa ia proportii alarmante.

“Educatia si accesul la educatie reprezinta una din prioritatile Salvati Copiii Romania. In ultimii 10 ani, organizatia noastra a ajutat peste 7.200 de copii sa mearga la scoala, iar anul acesta fondurile pe care le vom atrage prin campania 2% vor fi utilizate pentru carti, rechizite si asigurarea sprijinului material si educational pentru copiii dezavantajati, pentru a-i ajuta sa mearga la scoala. Salvati Copiii continua, astfel, eforturile de integrare sociala si de prevenire a abandonului scolar pentru copiii afectati de saracie” – a declarat Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii.

Dinamica pozitiva
In ultimii 5 ani de aplicare, prevederea 2% a generat aproape 52 de milioane de euro, din care 50% numai in 2009, numarul contribuabililor care si-au exercitat dreptul de a directiona 2% din impozitul pe venit catre o entitate non-profit crescand de la an la an. Astfel, numarul acestora a crescut de la 145.000 in 2005 la 1.326.806 persoane in 2009. Totodata, suma directionata in 2009, de aproape 110 milioane lei, reprezinta o dublare a sumei din anul precedent – 48 milioane lei.
Dinamica a fost una pozitiva la nivelul intregii tari, astfel ca, dupa 5 ani de existenta a acestei prevederi, in Romania nu exista niciun judet unde nivelul de utilizare sa fie sub 5% din numarul contribuabililor. In afara de Bucuresti, care se claseaza pe primul loc cu peste 109.000 de directionari (109.452 contribuabili au directionat peste 18 milioane lei), in 2009 judetele cu cel mai mare numar de contribuabili care au optat pentru directionarea a 2% din impozitul pe venit corespunzator anului 2008 sunt: Cluj (68.475 contribuabili au directionat peste 8 milioane lei), Timis (52.992 contribuabili au directionat aproape 4 milioane lei) si Iasi (52.546 contribuabili au directionat peste 6.3 milioane lei). La polul opus se afla judetele Giurgiu si Ilfov (fiecare din ele cu putin peste 6000 de contribuabili care au directionat).
Si la nivelul organizatiei Salvati Copiii situatia s-a imbunatatit de la an la an. Daca in 2006 organizatia a reusit sa atraga 25.720 de euro, in 2009 romanii au directionat 134.569 euro catre Salvati Copiii**. Cu banii atrasi prin campania 2% de anul trecut, Salvati Copiii Romania a oferit unui numar de 520 de copii saraci sansa de a merge la gradinita sau la scoala: 220 de copii din zone rurale au mers la gradinita iar 180 de copii din Valea Jiului au avut asigurate masa, rechizitele, hainele si educatorii pentru a participa la cursurile after school. In plus, Salvati Copiii a asigurat suport nutritional si vitamine pentru 60 de copii bolnavi, infectati cu HIV, si alti 60 de copii refugiati au beneficiat de cursuri educationale de integrare in comunitate.
Cui directioneaza romanii 2% din impozitul pe venit?
Sanatatea (23.2% din directionari) si serviciile sociale (10.7% din directionari) sunt domeniile sprijinite cu preponderenta de catre romani, fiind urmate de educatie si cultura. La polul opus se afla protectia mediului (1.5% din directionari) si drepturile omului (1.2% din directionari). ***

Usurinta de a directiona – principala motivatie
Principala motivatie pentru care romanii aleg sa isi exercite acest drept o constituie usurinta procesului, dar si faptul ca pot decide domeniul si entitatea non-profit catre care sunt directionati banii. Atasamentul fata de o anumita cauza se plaseaza pe locul al treilea in topul motivatiilor de directionare.

Si anul acesta formularele cu datele organizatiei sunt disponibile pe www.salvaticopiii.ro. Acestea trebuie doar completate cu datele personale, semnate si depuse sau trimise prin posta catre administratia financiara pana la data de 15 mai 2010. Nu este necesara trecerea sumei, aceasta urmand a fi completata de administratia financiara.

In ceea ce priveste sursele de informare privind prevederea 2%, televiziunea si presa scrisa conduc detasat cu 64%, respectiv 31% din raspunsuri. Retelele sociale (26.9%) si locul de munca (25.1%) se claseaza pe urmatoarele pozitii. De altfel, interactiunile de la locul de munca reprezinta una din principalele motivatii in directionarea procentului de 2% din impozitul pe venit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *