Noul Polo GTI are o lista impresionanta de elemente high-tech. De exemplu motorul: propulsorul acestui Polo este un nou TSI de 1,4 litri cu injecţia directa a benzinei, plus supraalimentare cu compresor şi turbina. Downsizing ca la carte. Puterea este transmisa roţilor din faţa prin DSG-ul cu 7 trepte. Iar XDS, blocarea electronica transversala a diferenţialului, garanteaza implementarea integrala a puterii chiar şi pe serpentinele stranse. Avand aceste calitaţi, Polo GTI, disponibil atat in trei, cat şi in cinci uşi, este extrem de agil şi extraordinar de eficient: sportivul de doar 1.194 kilograme accelereaza in doar 6,9 secunde la 100 km/h şi atinge o viteza maxima de 229 km/h. In acelaşi timp, este şi GTI-ul cel mai economic şi cu cele mai mici emisii din toate timpurile.
Consumul mediu: doar 5,9 litri la 100 kilometri. Aceasta corespunde unor emisii CO2 de doar 139 g/km.
Prin comparaţie: predecesorul sau direct, din punctul de vedere al puterii, dotat cu turbomotorul de 1,8 litri şi 180 CP, consuma 7,9 litri (analog 188 g/km CO2). Astfel generaţia noua este cu 25 de procente mai economica. Aceasta inseamna progres in adevaratul sens al cuvantului. In plus, acesta este primul Polo disponibil cu faruri bi-xenon, inclusiv lumina dinamica la virare, cu lumini LED de drum permanent şi de poziţie, precum şi cu trapa panoramica.
Propulsorul TSI: mai multa putere prin supraalimentare
Tradiţia privind variantele de top ale modelului Polo a inceput cu aproape un sfert de secol in urma şi are la baza legendarul Polo Coupé G40 din 1986. Acesta a restabilit limitele dinamicii in segmentul sa, fiind primul vehicul din lume dotat cu compresor mecanic de tip G.
Motorul acesta genera 83 kW / 113 CP şi ii permitea modelului Polo G40 o viteza de aproape 200 km/h, fiind astazi o maşina de colecţie, pastrata in stare foarte buna. Contrastand cu acesta, predecesorul noului Polo GTI a mizat in anul 2006, pentru prima data, pe sistemul turbo. Modelul de baza avea o putere de 110 kW / 150 CP, iar legendarul Cup Edition atingea cei 180 CP.
Inapoi in viitor: la finele lunii mai vor fi livrate primele maşini Polo GTI in Germania, urmand a fi livrate treptat apoi şi in restul Europei şi in Japonia. Combinaţia dintre injecţia directa, compresor şi turbocharger, sub aceeaşi capota, va face atunci furori in segmentul acesta. O privire asupra datelor: motorul Euro 5 de 180 CP cu patru ventile şi in patru cilindrii işi atinge maximul puterii la 6.200 rpm.
Impresionant pentru un motor de aceste dimensiuni, este şi cuplul maxim de 250 newton-metri. Acesta este generat deja incepand cu 2.000 rpm şi ramane la nivel constant pana la 4.500 rpm. Cifrele numite subliniaza faptul ca motorul 1,4 TSI, avand acest cuplu impresionant şi fiind iubitor de rotaţii maxime, nu are deloc greutaţi cu noul Polo GTI, ci imprima o agilitate extraordinara acestei maşini rapide cu tracţiune faţa, in orice situaţie şi la orice turaţie.
Cutia de viteze DSG: extrem de eficienta, extrem de sportiva
Aceasta dinamica este influenţata pozitiv de transmisia DSG cu 7 viteze inclusa in standard. Cutia de viteze cu dublu ambreiaj reuneşte caracterul sportiv şi pe cel economic al cutiei manuale, cu confortul cutiei automate. Ca alternativa la cuplarea exclusiv automata, cutia DSG poate fi cuplata şi manual – fie cu ajutorul levierului schimbatorului in modul Tiptronic, fie cu padelele de la nivelul volanului, disponibile in standard.
Tren de rulare sport: coborat cu 15 milimetri şi jante de 17 ţoli
Atletul de varf al familiei Polo da dovada de consecvenţa in privinţa caracterului sportiv şi a siguranţei. De aceasta raspunde, printre altele, şi şasiul sport GTI, inclusiv ESP şi sistem de blocare electronica a diferenţialului XDS. Şasiul are la baza structura fundamentala de punte faţa McPherson şi punte spate semi-independenta, combinata cu o sincronizare deosebit de dinamica. Alaturi de suspensia mai rigida, acesta mai include şi arcuri adaptate corespunzator, care coboara garda la sol, cu 15 milimetri faţa de “versiunile normale”. Efectul: inclinarea caroseriei este mai redusa, iar centrul de greutate se afla mai jos. Ambele caracteristici influenţeaza in mod pozitiv dinamica in curbe. Acesta este şi scopul anvelopelor low-profile (215/40 R17 87V) cu jante de aliaj uşor, model “Denver” cu design-ul cu cinci cercuri, specific modelelor GTI şi care este similar cu cel al jantelor modelului Golf GTI.
Perfect reglat: ESP plus XDS determina direcţia
Şi in privinţa siguranţei, Polo GTI dispune de echipare de serie complexa, de exemplu sub forma sistemului de franare generos dimensionat şi a sistemului de menţinere a stabilitaţii ESP. In plus sunt conectate la acesta şi numeroase alte module, precum sistemul antiblocare a roţilor (ABS), asistentul de urcare panta, sistemul de reglare a forţei de tracţiune (ASR), sistemul de reglaj al momentului motor (MSR) şi sistemul de blocare electronic a diferenţialului (EDS). Presiunea din pneuri este supravegheata de sistemul de monitorizare a presiunii in pneuri (RKA).
O dezvoltare moderna a funcţiilor cunoscute ale sistemului ESP, este XDS, sistemul de blocare electronica transversala a diferenţialului, prezentata de Volkswagen pentru prima data la Golf GTI. Acesta amelioreaza manevrabilitatea la condusul cu viteza mare in curbe şi echilibreaza maşina spre punctul “neutru”, prin faptul ca XDS previne deraparea roţii descarcate de sarcina, din partea interiora a curbei, intervenind activ in franare şi optimizand astfel tracţiunea. In acest scop, sistemul de serie al modelului Polo GTI, apeleaza la informaţiile furnizate de senzori, precum unghiul volanului, gradul de deviere şi numarul de rotaţii al roţilor. Efectul: mai multa siguranţa şi mai multa placere a condusului, pentru ca precizia Polo GTI devine şi mai exacta cu ajutorul XDS.
Echiparea GTI: sportiva şi legendara
Noul model de varf al gamei Polo poate fi identificat de la prima privire ca fiind un GTI – atat in interior cat şi in exterior, prezentand in mod clar insemnele acestui brand unic.
Exterior: in aceasta privinţa, cel mai sportiv Polo nu se diferenţiaza de marea masa doar prin cele doua dungi decorative roşii ale grilei radiatorului. A adaptat, de la exemplu sa – Golf-ul GTI – structura in forma de fagure a grilei radiatorului, dispunand de un design frontal individualizat. Specifice GTI sunt şi pragurile evidenţiate şi spoilerul spate in culoarea caroseriei. La aceste detalii ale exteriorului se aduga jantele de aliaj uşor, deja menţionate, de 17 ţoli cu design “Denver”, care permit o privire asupra etrierelor de culoare roşie, precum şi bara din spate cu aspect “difuzor” in partea de jos. Integrata in partea stanga: ţeva dubla de eşapament cromata a sistemului de evacuare. De asemenea noua: antena de radio, de navigaţie şi de telefon.
Opţional sunt puse la dispoziţie şi alte doua dotari care, odata cu noul Polo GTI, intra pentru prima data in aceasta gama: trapa panoramica acţionabila electric şi care este extinsa pana la stalpii B, precum şi farurile bi-xenon redesenate.
Aşa cum a fost menţionat anterior, in farurile duble au fost integrate luminile LED de drum permanent şi de poziţie.
Interior: şi aici modelul Polo de 180 CP convinge prin ambianţa originala GTI. De aceasta se ingrijesc de exemplu, scaunele sport de serie, cu tapiţeria clasica cu model tipic in carouri, o moştenire stilata a stramoşului GTI din anii ‘70. Culoarea neagra a plafonului, a capitonajului montanţilor, a manerelor şi a parasolarelor confera un aer sportiv; la fel, şi elementele consolei centrale dispun de suprafeţe negre, lucioase, calitativ superioare. Acestea sunt integrate in contraste de culoare şi de material, precum crom matuit la suflante şi la ornamentele cromate ale butoanelor rotunde. Executate integral cu acest aspect de crom mat sunt manerele uşilor, elemente ale schimbatorului de viteze şi ale manetei franei de mana, cadrul in care culiseaza maneta DSG, precum şi cele trei spiţe ale volanului. Cusaturile decorative clare sunt de culoare roşu clasic la schimbatorul de viteze, la maneta franei de mana şi la volan.
Dotarea de serie generoasa dovedeşte ca sportivitatea şi confortul nu se exclud reciproc nici la noul Polo GTI. Suplimentar faţa de elementele deja menţionate, aceasta cuprinde pedale cu aspect de aluminiu, acţionarea electrica a geamurilor faţa (la caroseria in trei uşi) şi spate (la caroseria in cinci uşi), oglinzi exterioare reglabile electric şi incalzite, instalaţie de climatizare, inchidere centralizata cu telecomanda, precum şi proiectoare de ceaţa. Volanul de piele este echipat atat in stanga, cat şi in dreapta, cu cate un sistem de padele pentru DSG. Desigur ca la toate acestea se adauga şi un pachet de siguranţa pasiva cu airbag-uri şofer şi pasageri, cu airbag-uri laterale de cap şi de torace şi cu sistem de pretensionare pentru centuri faţa, precum şi prindere Isofix la bancheta spate pentru scaune de copii dotate corespunzator – astfel acest Volkswagen nu este doar cel mai bun şi cel mai economic Polo GTI de cand exista aceasta gama, ci este şi cel mai sigur.
Sursa: Scorpion / Dan Stefan