Premiera mondiala la Auto China 2010: Phaeton debuteaza cu un nou design ÅŸi noi tehnologii. Varful de gama al marcii Volkswagen, cu un design fundamental nou al partii frontale. Serviciile online ÅŸi controlul dinamic al farurilor iÅŸi fac apariÅ£ia odata cu Phaeton. La „Fabrica de Sticla” din Dresda, Volkswagen produce unul dintre cele mai bune automobile din lume: Phaeton. Calitatea si confortul limuzinei (tractiune integrala si suspensie pneumatica in pachetul standard) seteaza un reper unic. Volkswagen, cel mai de succes producator de masini din Europa si China, a perfectionat acum Phaeton si mai mult. Varful de gama al companiei este dezvaluit pentru prima data la Auto China 2010 (de pe 27 aprilie pana pe 2 mai) in Beijing.
Contururile masinii sunt definitivate de ADN-ul designului Volkswagen, dezvoltat de italianul Walter de Silva, designer sef al grupului. In special in cazul partii frontale complet noi, echipa de design a rafinat si mai mult aplombul stilistic specific modelului. In acest proces, eleganta perena a Phaeton a capatat o prezenta mai ampla si mai puternica. Noul model este deasemenea caracterizat si de modificari la partea posterioara si la silueta.
In acelasi timp, au fost adaugate noi imbunatatiri tehnologice. Printre acestea se numara regulatorul automat al farurilor (Dynamic Light Assist) si un sistem de navigatie cu optiunea de a integra in afisajul hartii date online de la Google. In plus, Phaeton poate fi dotat cu o camera video frontala care ofera posibilitatea ca masina sa „vada” semnele de circulatie, indicatoarele de limitare a vitezei putand fi vizualizate pe afisajul central al consolei de bord. Sistemul poate deasemenea recunoaste si interpreta indicatoarele de „depasire interzisa”, fiind primul din lume care poate face asa ceva!
Phaeton va fi disponibil cu doua optiuni de ampatament, doua versiuni pentru locurile din spate (trei locuri sau doua locuri individuale) si patru motorizari (una diesel si trei pe benzina). Motoarele cu sase, opt sau doisprezece cilindri variaza in putere de la 176 kW (240 CP) la 331 kW (450 CP). Motorizarea de baza a noului Phaeton este un V6 pe benzina, care produce 206 kW (280 CP).
Motorizarile mai puternice decat V6 FSI, sunt un V8 si un V12 pe benzina, care produc 246 kW (335 CP), respectiv 331 kW (450 CP). Pentru varianta diesel, Volkswagen ofera un V6 TDI extrem de economic si silentios, fiind cea mai vandua motorizare in Europa pentru aceasta masina. Motorul supraalimentat common rail cu injectie directa ofera 176 kW (240 CP) si accelereaza Phaeton V6 (viteza maxima in acest caz fiind 237 km/h) de la 0 la 100 km/h in doar 8,6 secunde, acestea, in ciuda unui consum mediu de combustibil care a fost redus si mai mult, pana la doar 8,5 litri / 100 km (echivalentul a 224 g CO2 / km).
Exteriorul noului Phaeton
In functie de ampatament, modelul Phaeton din 2011 are o lungime intre 5,06 si 5,18 metri. Dupa cum am mentionat mai inainte, pentru acest varf de gama al marcii Volkswagen, a fost dezvoltata o parte frontala complet noua. Pentru a tine pasul cu actualul ADN al design-ului Volkswagen, forma sa este dominata de linii orizontale. In comparatie cu oricare alt model Volkswagen creat pana acum pe baza acestui nou ADN, Phaeton nu are o grila a radiatorului neagra, ci un element cromat complet nou. Acesta, impreuna cu farurile deasemenea restilizate, reprezinta o influenta majora in noul design al Phaeton si subliniaza caracterul sau independent fara compromisuri.
In detaliu, noua grila a radiatorului este mai verticala, in timp ce liniile sale stricte si impresionanta alternanta de materiale intre crom lucios si mat o fac si mai frapanta. Legatura orizontala dintre grila si faruri respecta criteriul de design al Volkswagen si scoate in evidenta latimea masinii. Ca o distinctie a clasei specifica acestui model, Phaeton este deasemenea caracterizat printr-un mulaj tridimensional al grilei si al capotei, cu margini minutios lucrate, care poarta expresia sporita a calitatii grilei in contururile sculptate ale caroseriei. Bineinteles, in centrul grilei este sigla clasica VW, care, in ciuda faptului ca integreaza sistemul electronic de reglare a distantei (ACC), are acum un design modern al suprafetei.
In stanga si in dreapta grilei se afla noile faruri Bi-Xenon, standard pentru toata gama, cu lumini de drum adaptive cu functie „cornering” integrate. Nu doar din punct de vedere vizual, ci si din punct de vedere tehnic, aceasta este o generatie cu totul noua de faruri. In primul rind, semnalizatoarele si luminile adaptive cu functie „cornering” folosesc tehnologia LED fiind stilate si foarte vizibile. In al doilea rand, ca si in cazul noului Touareg, Phaeton este disponibil cu regulatorul automat al farurilor (Dynamic Light Assist).
Cu ajutorul unei camere video integrate in oglinda retrovizoare, aceasta tehnologie complexa „detecteaza” alti participanti la trafic si regleaza luminile de drum in mod corespunzator (vezi sectiunea separata despre Dynamic Light Assist).
Bara de protectie a fost deasemenea reproiectata, pentru a tine pasul cu grila radiatorului si cu farurile. Si aici, liniile orizontale incorporeaza principiile noului design. Chiar si farurile de ceata au fost proiectate sub forma unor benzi orizontale, inguste, de LED-uri. Nu in ultimul rand, sectiunea inferioara a barei de protectie este deasemenea in concordanta, din punct de vedere cromatic, cu caroseria. In comparatie cu modelul anterior, noua generatie Phaeton arata astfel mai sportiv si mai impunator pe sosea.
Deasemenea modificat, posteriorul masinii subliniaza aceasta impresie. Echipa de design a hotarit in acest caz sa nu schimbe stilul de baza clasic si puternic pe care aceasta sectiune l-a avut dintotdeauna, ci, mai degraba, sa dezvolte noi blocuri optice cu LED-uri pentru stopuri. Fiecare bloc optic incorporeaza lumini punctate si o banda de LED-uri in forma de M. Rezultatul este o infatisare stilata de necontestat atat pe timp de zi, cat si pe timp de noapte. O alta noutate este noua insigna VW (acum, bineinteles, in format 3D) de pe trapa portbagajului.
Ca si in partea frontala, bara de protectie posterioara a fost deasemenea reproiectata. Acum incorporeaza un ornament cromat in trei elemente si are o sectiune inferioara, la fel, in corcondanta, din punct de vedere cromatic, cu caroseria. Acelasi lucru este valabil si pentru secţiunea inferioara a pragurilor laterale. Deasemenea de remarcat in noua silueta sunt benzile modificate care definesc profilul lateral, indicatoarele cu LED-uri ingustate de pe oglinzile laterale si noile jante Experience, din aliaj, de 18 toli.
Interiorul noului Phaeton
Interiorul Phaeton se poziţioneaza pe piata ca fiind unul dintre cele mai elegante, confortabile si de calitate interioare din intreaga clasa premium. De exemplu, sistemul de aer conditionat pe patru zone, care functioneaza fara a crea curenti de aer si scaunele premiate, ergonomice şi reglabile electric in 18 directii sunt de neintrecut. Deasemenea, toate functiile de interior ale Phaeton sunt usor de folosit. Ca alternativa la varianta cu trei locuri in spate (cinci locuri), limuzina poate fi comandata cu doua locuri individuale in spate, reglabile electric (patru locuri). Mai mult, este disponibila o versiune de Phaeton cu doisprezece centimetri mai lunga.
Intre timp, limuzina poate fi personalizata cu o gama aproape infinita de tapiterii de piele, alcantara si decoruri de lemn, plus echipament optional cum ar fi o cutie frigorifica sau sisteme multimedia Volkswagen Exclusive. Acestea sunt valabile si pentru volanul multifunctional complet reproiectat. Poate fi comandat fie imbracat in piele, fie intr-o combinatie de piele cu lemn, astfel incit sa se potriveasca cu restul ornamentelor din lemn.
Sisteme de asistenţa si multimedia
Natura intuitiva a comenzilor specifice Phaeton a fost transferata in totalitate noii generatii de sisteme radio si de navigatie (RCD 810 si RNS 810). Echipate cu un afisaj touchscreen de 8 toli, sistemele formaza o singura unitate functionala, impreuna cu comenzile pentru aer conditionat si multimedia.
Utilizarea serviciilor online: Volkswagen ofera pentru prima data, pentru noul Phaeton, o functie Google (via Internet) sub forma unor imbunatatiri pentru harta sistemului de navigatie, pentru sistemul de navigatie radio RNS 810 cu un hard drive de 30 GB. Datele relevante sunt incarcate in sistem de pe Internet prin telefonul mobil si un server proxy instalat special pentru aceasta. Vizualizarea de pe afisajul touchscreen este aceeasi ca si in cazul familiarei „Satellite view” de la Google Maps, echivalentul „Hybrid view” de la iPhone. In cazul Phaeton, imaginile din satelit sunt completate in mod natural de recomandarile evidentiate corespunzator de sistemului de navigatie.
Interesante in mod special in cazul acestei trasaturi sunt punctele de interest (POI) care pot fi accesate. Adrese, atractii turistice, sedii de companii, evenimente sportive, cabinete medicale si restaurante, integrate in Google, pot fi selectate in citeva clipe si transferate direct in sistemul de navigatie. In cele mai bune conditii, sistemul incarca datele printr-o conexiune UMTS. Telefonul insusi devine complet integrat in sistem prin protocolul rSAP (Remote SIM Access Profiles). Ca alternativa, cine doreste poate sa foloseasca un telefon mobil cu configuratii hands-free (HFP), conectandu-se cu noul Phaeton (caz in care Google este dezactivat). In modul HPF, de exemplu, iPhone de la Apple este „compatibil cu noul Phaeton”.
Recunoasterea indicatoarelor rutiere: Ultima generatie a sistemelor de asistenta si multimedia ale Phaeton poate face chiar mai mult! Cu ajutorul camerei video integrate in oglinda retrovizoare, Phaeton detecteaza acum indicatoare rutiere si prezinta informatiile relevante pe touchscreen-ul integrat in sistem si/sau pe afisajul multifunctional (intre vitezometru si turometru) ÅŸi afiseaza nu numai viteza maxima permisa dar si alte informatii importante legate de limitarile orare sau conditiile meteorologice. Sistemul poate deasemenea alerta soferul asupra restrictiilor de depasire, fiind primul vehicul din lume care poate face asa ceva!
Pentru sistemul de radio-navigatie RNS 810 sunt disponibile si alte imbunatatiri. Acestea includ un sistem multimedia pentru locurile din spate (High End) si un sistem de sunet de 1.000 de Wati, cu amplificator pe 12 canale, de la specialistii in hi-fi, Dynaudio.
Sisteme de asistenta electronica
Sistemele de asistenta electronica ale Phaeton includ „Dynamic Light Assist” (regulatorul automat al farurilor), ACC (sistemul de reglare a distantei), Front Assist (monitorizarea imprejurimilor) si Side Assist (sistemul de asistenta la schimbarea benzilor de circulatie). Deasemenea, un sistem de control al presiunii in pneuri implineste standardele legate de siguranta.
„Dynamic Light Assist” in detaliu: Volkswagen introduce pentru noul Phaeton un sistem automat de reglare a luminilor de drum cu ajutorul unei camere video, numit „Dynamic Light Assist”, care reprezinta o inovatie tehnica majora in domeniul sigurantei pasive. Conectat la o camera integrata in spatele oglinzii retrovizoare, sistemul mentine fasciculul farurilor standard Bi-Xenon in permanenta aprins. Obtureaza doar o parte a suprafetei fiecarui fascicul, pe care o calculeaza ca fiind potential deranjanta pentru ceilalti participanti la trafic. Pentru sofer, aceasta se traduce printr-o iluminare mult mai buna a drumului, o siguranta sporita si o experienta a condusului mai relaxanta. Efectul este posibil datorita unei fante suplimentare intre reflectorul care incorporeaza lampa de Xenon si lentila. In combinatie cu o inclinatie laterala inteligenta a intregului modul (cu ajutorul luminilor de drum cu functia cornering) si controlul individual al farului drept respectiv cel stang, aceast aranjament al fantei suplimentare face posibila obturarea sursei luminii numai pe acele suprafete care altfel ar orbi ceilalti soferi.
Multumita camerei video frontale, sistemul de control al luminilor cu functie cornering detecteaza pozitia exacta a vehiculului din fata si, la viteze de 60 km/h sau mai mari, „impinge” conul de lumina al farurilor in spatele vehiculului sau in lateral dincolo de acesta, fara sa-l orbeasca pe sofer. Sporirea sigurantei si a confortului soferului, asigurate de Dynamic Light Assist, este considerabila si poate fi comparata la un anumit nivel cu cea dobindita in momentul introducerii tehnologiei cu Xenon.
ACC si „Front Assist” in detaliu: Sistemul electronic de reglare a distantei (ACC) scapa soferul de povara franarii si a accelerarii frecvente. ACC imbunatateste in mod semnificativ confortul sofatului si siguranta pasiva, in special la drum lung. In acelasi timp, sistemul (cand este activat) asigura mentinerea distantei minime legale fata de vehiculul din fata.
O componenta integrata a ACC este „Front Assist”. Aceasta extensie a ACC este conceputa pentru a preveni coliziunile frontale. Folosind un senzor radar, sistemul monitorizeaza distanta fata de vehiculele din fata. Daca aceasta devine prea mica, sistemul avertizeaza soferul in doua etape. In acelasi timp, masina este pregatita pentru o posibila franare de urgenta din partea soferului. Chiar inainte ca anumite situatii neplacute sa apara, „Front Assist” ia masuri preventive prin presetarea franelor intr-un mod care altfel ar fi activate doar in momentul in care pedala de frana este apasata. In consecinta, sistemul actioneaza ca o modalitate de a reduce distanta de franare a masinii.
Sistemul ACC este controlat cu ajutorul unor butoane de pe volanul multifunctional reproiectat, in multe aspecte foarte asemanator cu modul de controlare al tempomatului clasic. Cu sistemul ACC activat, masina incetineste automat (pana la oprire, daca este cazul) si accelereaza ulterior pana la o viteza presetata de sofer. Sistemul ACC poate fi activat la viteze intre 30 si 200 km/h. Sistemul utilizeaza tehnologia radar pentru a detecta traficul pe o distanta de pana la 200 de metri in fata masinii si cuprins intr-un unghi de pana la 12 grade deasupra acesteia. ACC se activeaza sau dezactiveaza cu ajutorul butonului ON/OFF din stanga volanului multifunctional. Toate sistemele de asistenta electronica ale soferului, inclusiv ACC, pot fi deasemenea activate sau dezactivate simultan prin apasarea unui singur buton pentru mai mult de o secunda. ACC se dezactiveaza si atunci cind soferul apasa pedala de frana. Sistemul poate fi repornit cu ajutorul butonului „Resume”, de pe volan, caz in care continua sa foloseasca aceleasi setari de dinainte de a fi oprit.
Informatii relevante despre sistemului de reglare a distantei se gasesc usor in meniul afisajului multifunctional.
Side Assist in detaliu: Un alt sistem de asistenta al Phaeton este acela care ajuta la schimbarea benzilor de circulatie (Side Assist). La viteze de peste 60 km/h, acest sistem monitorizeaza partea din spate si cele din lateral ale masinii cu ajutorul senzorilor radar incorporati in bara de protectie posterioara si atrage atentia soferului asupra unei posibile coliziuni prin intermediul unor lumini de avertizare incadrate in ramele oglinzilor laterale. Senzorii monitorizeaza pe o distanta de 50 de metri in spate si 3,6 metri in lateralul masinii.
In cazul in care Side Assist detecteaza o situatie posibil periculoasa in lateralul masinii si soferul nu semnalizeaza schimbarea de banda, lumina de avertizare din rama oglinzilor laterale se aprinde pentru a atrage atentia asupra acestui fapt. In cazul in care soferul semnalizeaza schimbarea benzii spre o banda pe care in acel moment este trafic, lumina de avertizare clipeste de patru ori pentru a avertiza asupra potentialului pericol. Intensitatea luminii de avertizare poate fi reglata la unul dintre cele cinci niveluri cu ajutorul afisajului multifunctional. Deasemenea, cu ajutorul senzorilor de ploaie si de luminozitate, sistemele interconectate ale noului Phaeton tin cont de nivelul luminii abientului pentru a regla nivelul luminii afisajelor de bord.
Sursa: Scorpion / Dan Stefan