AUTO

Volkswagen BlueSport concept: 226 km/h la consum de 4,3 litri la suta

Fix 4,3 litri carburant la 100 de kilometri este media inregistrata. O valoare record; nu exista alt model sport cu un consum mai redus. In consecinta, si emisiile de CO2 sunt scazute: 113 g/km. Valorile limita prevazute de norma Euro 6 care va intra in vigoare abia in anul 2014 sunt respectate fara probleme de prototipul BlueSport. Modelul cu doua locuri este inca un prototip; in cazul productiei de serie, ar oferi premise optime pentru a declansa o adevarata revolutie in segmentul modelelor sport compacte si oneste. Pentru ca acest roadster este sportiv, fiabil si, in acelasi timp, accesibil – o masina populara si un model sport pentru vremuri noi.

[nggallery id=2]

In spatele celor doua scaune sport ale prototipului BlueSport care masoara 3,99 metri in lungime (repartizarea sarcinii pe osie: 45:55), propulsia este asigurata exclusiv de motoare TDI sau TSI supraalimentate – propulsoare de inalta tehnologie cu consum redus, dar performante ridicate. In cazul primului prototip, este vorba despre un motor  Clean Diesel (TDI) de  132 kW / 180 CP cu injectie Common-Rail si catalizator de stocare NOx montat ulterior.

Chiar de la 1.750 rotatii/minut – ceea ce inseamna la un nivel scazut de turatii – motorul turbo de 2,0 litri dezvolta un cuplu motor maxim de 350 newton-metri. Aceasta performanta corespunde fortei dezvoltate de un motor pe benzina cu sase cilindri de aproximativ 300 CP ! O cutie de viteze cu dublu ambreiaj si 6 trepte realizeaza transferul de forta catre rotile din spate. Cuplarea se realizeaza automat sau cu ajutorul padelelor de la nivelul volanului. In numai 6,6 secunde, modelul sport ajunge de la 0 la 100 km/h; viteza maxima este de 226 km/h.

Acestea sunt datele caracteristice pentru o filozofie noua, dar in acelasi timp clasica pentru un model sport. Prototipul BlueSport reprezinta un model care ofera o placere deosebita si se impune detasat la capitolul fiabilitatii.

Concept fara compromisuri

La crearea autovehiculelor, Volkswagen a definit numai doua obiective: placerea maxima a condusului in conditiile unui consum minim de carburant. Astfel a fost conceput fara compromisuri un model sport cu motor montat la nivel central, care mizeaza din start pe o greutate redusa si o agilitate maxima: prototipul atletic BlueSport cantareste mai putin de 1.200 kilograme – desi obtine cele mai bune performante la clasa din care face parte la capitolul rigiditatea caroseriei. Rezultatul: o performanta mai mult decat suverana in orice situatie de viata, precum si avantaje deosebite la capitolul consumului si emisiilor. Greutatea redusa a fost obtinuta prin utilizarea consecventa a constructiilor usoare (printre altele se utilizeaza cel mai usor softtop din clasa, care cantareste numai 27 kilograme, precum si elementele de aluminiu ), precum si prin designul caroseriei cu o dimensiune compacta inteligenta.

In ciuda fascinatiei specifice oferite de un model sport, este garantata o compatibilitate corespunzatoare pentru utilizarea in regim cotidian. In portbagajul din fata, prototipul BlueSport beneficiaza de exemplu de o capacitate de depozitare de 112 litri, iar in spatiul din spate pot fi depozitati alti 70 de litri de bagaje. In total, aceasta inseamna 182 de litri – spatiu suficient pentru materialele de lucru sau pentru o excursie in doi pentru a petrece un lung sfarsit de saptamana. Lungi sunt si distantele care pot fi parcurse intre doua opriri la statia de alimentare cu carburant: in conditiile unui volum al rezervorului de 50 de litri si cu un consum de numai 4,3 litri, rezulta o raza teoretica de actiune de peste 1.150 de kilometri.

Un efect pozitiv asupra razei de actiune, a consumului si a emisiilor este oferita si de doua tehnologii utilizate deja in cele mai noi modele Volkswagen din gama BlueMotion, care fac parte din asa-numitul regim ecologic la prototipul BlueSport: un sistem automat de pornire si oprire si recuperarea energiei. Avantajele deosebite ale sistemului automat de pornire si oprire sunt valorificate in regim urban: in cazul in care prototipul Blue­Sport se opreste de exemplu la semafor, se realizeaza si o oprire automata a motorului.

Cand se face verde, este suficienta atingerea pedalei de acceleratie pentru ca motorul sa porneasca pe loc. Intregul sistem permite o operare intuitiva si reduce in regim urban consumul de carburant cu pana la 0,2 litri de carburant la 100 de kilometri. In mod suplimentar, in special la decelerarea prototipului BlueSport, alternatorul genereaza energie care este acumulata in bateria autovehiculului (recuperare), ceea ce permite degrevarea motorului si reducerea suplimentara a consumului.

Design fara senzatii ieftine

Designul prototipului BlueSport in nuanta Flexsilver si cu un plafon din material textil de culoare portocalie este rezultatul eforturilor depuse de echipa condusa de Klaus Bischoff (director de design al marcii Volkswagen) si Thomas Ingenlath (director de design al centrului Potsdam). „Designul prototipului BlueSport“, afirma Klaus Bischoff, „reprezinta o sinteza perfecta intre tehnologie si estetica. Forma este foarte bine conturata, fiind restransa la elementele esentiale; caroseria in sine este supla si prezinta o structura lineara.“ Thomas Ingenlath completeaza: „Din aceasta caroserie ies in evidenta pasajele rotilor rotunde, in relief tridimensional la fel ca in cazul unei sculpturi. Suprafetele radiale, canturile si punctele de intersectie subliniaza rotile si, prin aceasta, agilitatea prototipului BlueSport. Admisiile laterale pentru aer reprezinta o caracteristica pentru dispunerea centrala a motorului, designul cu dimensiuni reduse reprezinta expresia vizuala a greutatii sportive reduse a modelului.“

Proportii puternice

Proportiile prototipului BlueSport ofera o imagine foarte puternica si suverana. Suplimentar fata de inaltimea redusa de numai 1,26 metri, exista si alte elemente care marcheaza imaginea de ansamblu, de exemplu ampatamentul mare (2,43 metri) in raport cu lungimea totala de aproximativ patru metri si ecartamentul generos, raportat la latime (1,75 metri). In sectiunea frontala, modelul sport beneficiaza de un ecartament de 1,49 metri, iar in spate de 1,52 metri. Dimensiunile insumate demonstreaza ca aceasta caroserie cu linii bine conturate a prototipului BlueSport este pe de-o parte mai scurta si mai aerodinamica de exemplu in comparatie cu cea a modelului Scirocco, fiind insa, in acelasi timp, mai lunga  si mult mai lata decat in cazul micului Fox de exemplu.

Cu aceste proportii, roadster-ul compact confera o imagine puternica pe noile jante cu spite de 19 toli din aliaj usor.

Designul sectiunii frontale

In sectiunea frontala, prototipul BlueSport este caracterizat de noul design Volkswagen prezentat pentru prima data la modelul Scirocco si la versiunea actuala a modelului Golf. Baza este reprezentata de o linie linia definitorie de design care va caracteriza toate noile autovehicule produse de Volkswagen. Aceasta linie de design a fost creata de Walter de Silva (director de design al concernului Volkswagen), Flavio Manzoni (director de design creativ al Volkswagen AG) si Klaus Bischoff. Sunt pastrate pe de-o parte elementele clasice, oferind pe de alta parte insa o noua interpretare a designului Volkswagen. Sunt cunoscute de la noul Polo, Golf si Scirocco linia dubla transversala, formata de grila ingusta a radiatorului si de barele de protectie vopsite. In sectiunea inferioara, pe intreaga latime a autovehiculului se regasesc admisii de aer de culoare neagra in care au fost integrate semnalizatoarele cu led  – sub un capac translucid de plastic, fumuriu.

Atractia ridicata asigurata de modelele cu aceste elemente de stil este demonstrata prin interpretarea caracteristicilor individuale. De exemplu farurile si stopurile: desi prototipul BlueSport cu farurile sale duble bi-xenon si stopurile cu leduri simbolizeaza fara indoiala un model Volkswagen din gama actuala, se remarca prin independenta deosebita. Aspectul de roadster dobandeste energie prin forme, cu ajutorul detaliilor precum luminile de zi realizate asemenea unei benzi luminoase inguste, in forma de c (in carcasa farurilor principale) sau aripile realizate in stilul modelelor sport de inalta performanta.

Thomas Ingenlath, care a creat prototipul BlueSport in calitate de designer responsabil de proiect, prezinta ideea de baza: „Studiul ne priveste cu forta si suveranitate, totul este clar si precis. Avem in fata noastra un sportiv agil care poate renunta la atitudinea agresiva.“

Totul are la baza un sistem, asa cum subliniaza Flavio Manzoni: „Unic, simplu, universal – acesta este spiritul autentic promovat de Volkswagen: caracteristici clar de design intr-un mediu complex – aceasta filozofie fundamentala marcheaza designul actual al modelelor Volkswagen. Acestea sunt realizate asemenea prototipurilor Cars Up! si Space Up! Sau ca modelele Scirocco si Golf, care reflecta fara compromisuri conceptul de claritate estetica. Iar prototipul BlueSport nu face decat sa continue aceasta linie.“

Sectiunea posterioara

Aceasta filozofie se remarca de la prima vedere a sectiunii posterioare. Aici, liniile pornite din aripile spate delimiteaza o zona „a umerilor” cu un aspect dinamic si clar unic. La nivel central este integrat un bandou lata in culoare caroseriei, deasupra careia este dispusa o linie ingusta si neagra, care separa bara de protectie si capota motorului, respectiv portbagajul. Pe aceasta axa, care imbina si stopurile, iese in evidenta emblema VW. Stopurile in sine, prin forma lor, se apropie de faruri. Blocurile optice prezinta de asemenea la interior o componenta cu leduri in forma de c, care lumineaza la mare distanta si foarte intens in timpul noptii la fiecare frana. Deasupra emblemei VW, in hayon a fost integrat cel de-al treilea stop.

In sectiunea inferioara, imaginea este dominata de o suprafata de culoare neagra, pe canturile exterioare ale acesteia – direct langa liniile aripilor – fiind dispuse capetele tevii de esapament. Extremitatea barei de protectie este reprezentata de o suprafata ca o continuare a aripilor laterale si a pasajelor de roata, vopsita in culoarea caroseriei si care prezinta in partea centrala o sectiune aerodinamica sub forma de difuzor.

Silueta

In lateral  – specific pentru Volkswagen – se remarca pasajele rotunde ale rotilor si canturile exterioare ale aripilor, care fac parte din liniile clare, precise, puternice si cu o valoare estetica deosebita. In plus, garda foarte coborata caracterizeaza designul siluetei laterale. Iar jantele din aliaj usor cu zece spite, impreuna cu pneurile cu dimensiunile 235/35 ZR19 (fata) si 245/35 ZR19 (spate), care se incadreaza complet in pasajele de mari dimensiuni ale rotilor, creeaza un aspect intalnit numai la modelele super sport.

Interior

Interiorul unui model sport trebuie sa se integreze perfect in imaginea de ansamblu. Totul trebuie sa prezinte o ergonomie ideala, sa fie usor de controlat si sa se remarce prin nivelul estetic deosebit. Acestea sunt cerintele transpuse in practica de Volkswagen prin prototipul BlueSport. Klaus Bischoff: „Interiorul se remarca prin rafinamentul detaliilor si creeaza o fascinatie tehnologica ridicata. Flerul remarcabil al interiorului se exprima prin puritatea de stil a componentelor.“

Poftiti la bord: identificati imediat un touchscreen – un punct de intalnire intre om si masina care permite o operare intuitiva in stilul creat pentru prototipul Volkswagen Up!. Ecranul este dispus direct pe tunelul imaginar al transmisiei. Prin intermediul acestui touchscreen sunt controlate toate functiile de informare si agrement. Direct in fata acestuia – la nivelul la care se afla in trecut schimbatorul de viteze – este dispusa o roata multifunctionala de comanda care permite actionarea cutiei de viteze cu dublu ambreiaj.

Deasupra acestui touchscreen sunt dispuse cele trei butoane de reglare prin rotire, cu dimensiuni generoase, pentru instalatia automata de climatizare cu doua zone de temperatura. Acestea se afla la nivelul unei sectiuni a habitaclului marcata de elemente verticale, reprezentand, in acelasi timp suflante, dar si un element de design. La rotirea la stanga in directia „rece” a elementelor de reglare a instalatiei automate de climatizare, afisajul aferent acestui sistem de reglare capata o nuanta tot mai intensa de albastru. In “rosu” se coloreaza afisajul la cresterea temperaturilor selectate.

Butonul pentru lumini, dispus in partea stang a volanului, prezinta un design similar elementelor de reglare pentru instalatia de climatizare. Lumina de fundal a butoanelor din habitaclu continua nuanta softtop-ului, fiind de asemenea portocalie. Designerii au conceput o linie noua si pentru instrumentele rotunde de dimensiuni generoase de pe plansa de bord, precum si pentru volanul multifunctional. Acesta dispune de taste pentru controlarea sistemului audio, a telefonului, a computerului de bord si a cutiei de viteze cu dublu ambreiaj (DSG).

Scaunele sport imbracate in piele, in executie usoara, si spatarele dintr-o singura bucata sunt integrate perfect in interior. In spatele tetierelor cu emblema VW inclusa se afla rollbar-ul prototipului Bluesport. Direct in spatele lor este depozitat plafonul la deschidere; actionarea acestui softtop se realizeaza manual. Gratie unei plieri clasice in Z si a greutatii reduse a plafonului, operatiunea se realizeaza in numai cateva secunde – uneori, putin inseamna mai mult.

Sursa: Porsche Romania / Scorpion

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *