Măsurile prevăzute în Ordonantele de modificare a Codului Fiscal ar putea avea un efect nedorit: închiderea PFA-urilor (persoane fizice autorizate) si blocarea initiativei micilor întreprinzători de înfiintare de noi societăti, sustine o analiză a Cabinetului de Avocatură Scărlătescu. Modificarile propuse de Guvern pentru iesirea din criză impun conditii atât de severe pentru PFA-uri, încât vom asista, probabil, la desfiintarea majoritătii acestor forme de activitate economică. Ordonanta de urgentă a Guvernului 58/2010 a limitat drastic situatiile în care PFA-urile pot activa si profesa ca persoane independente.
Cu alte cuvinte, angajatorii care îsi sfătuiau angajatii să îsi facă PFA pentru a nu le mai plati taxele salariale nu vor mai putea apela la acest mijloc de restrângere a taxelor catre stat pentru plata unui venit mai mare către colaborator. Activitatea colaboratorului va fi considerată dependentă de societate si, în consecintă, atât plătitorul de venit (societatea comerciala) cât si persoana fizică beneficiară a venitului plătit vor fi obligati la plata asigurărilor sociale pentru sumele plătite.
„Acest lucru va creste dramatic costurile de functionare a PFA-urilor si nu vor mai justifica existenta lor pentru întreprinzători. De aceea estimăm că si PFA-urile vor avea soarta celor câteva sute de mii de societăti comerciale închise sau suspendate de la introducerea impozitului forfetar.” declara Mihaela Scărlătescu, Partener la Cabinetul de avocatură Scărlătescu.
O altă consecintă negativă a modificării Codului Fiscal va fi cresterea birocratiei la procedurile de înfiintare de noi firme. Orice act de spatiu, inclusiv de comodat – obligatoriu pentru înfiintarea firmelor – va trebui înregistrat la Administratia Financiară, care va elibera un certificat. Acest lucru înseamnă cresterea timpului si costului de înfiintare a unei firme. Noile măsuri aduc si restrângerea posibilitătii de înfiintare de sedii sociale in apartamentele aflate în blocuri, după cum s-a eliminat si posibilitatea deschiderii mai multor societăti cu sediul în acelasi spatiu chiar dacă au acelasi asociat.
Cresterea TVA nu constituie neapărat o problemă pentru afacerile întreprinzătorilor, în sensul că nu va fi nevoie să se modifice contractele deja încheiate. Pot apărea probleme legate de politica de discounturi acordate de furnizori, lucru ce poate crea situatii conflictuale între parteneri, în lipsa unor clauze de protejare. Mai mult, mărindu-se preturile produselor si serviciilor vor suferi modificări si raporturile dintre parteneri.
2010 – anul creantelor
Analiza Cabinetului de avocatură Scărlătescu arată că principala problemă în 2010 a clientilor persoane juridice a fost recuperarea creantelor. De la începutul anului activitatea s-a concentrat fie pe concilieri prin care părtile au esalonat datoriile, fie pe dosare de instantă si executări silite. Au fost înregistrate incidente la plata cu instrumente de plată (file cec Bilete la Ordin) si înscrieri la masa credală în dosare de insolventa/participare activa la dosarele de insolventă, în scopul reorganizării societătilor comerciale cu probleme de lichidităti.
Astfel, aproximativ 30% din clienti au cerut servicii de consultantă si asistentă pentru insolventă în calitate de creditori, în vreme ce la nivelul anului 2010 s-au deschis pana in prezent peste 10.000 dosare de insolventa.
De asemenea, circa 60% din clienti au solicitat servicii de consultantă pentru recuperarea creantelor pe calea instantelor judecătoresti fie în procedurile urgente ale somatiei de plată si respectiv ordonantei de plata sau pe calea procedurii comune care este însă mai îndelungată si costisitoare.
Cabinetul de avocatura Scarlatescu ofera o gama larga de servicii in domeniul juridic, fiind in permanenta la dispozitia clientilor care au nevoie de asistenta, consultanta si reprezentare. Scarlatescu Law Office ofera servicii legale in domenii precum: comercial/companii, imobiliare si constructii, relatii de munca, rezolvarea disputelor, reposesie si recuperare de debite. La 9 ani de la infiintare, Cabinetul de avocatura Scarlatescu reprezinta pentru clientii sai un partener de incredere, capabil sa se adapteze nevoilor si conditiilor de business, oferind cele mai bune solutii in orice problema de natura juridica.