LifeStyle

Megastructuri, o serie noua la National Geografic

Canalul Panama (Panama Canal) – 14 martie Una din minunile inginereÅŸti ale lumii: Canalul Panama… Permiţând anual trecerea a 14.000 de nave peste un lanÅ£ muntos, Canalul Panama se bazează pe unele din cele mai puternice maÅŸinării din lume: ecluze uriaÅŸe, o macara colosală ÅŸi cea mai mare dragă construită vreodată. Aceasta este cea mai complicată cale navigabilă existentă, dar mii de vase îşi asumă riscul de a o parcurge în fiecare an pentru a-ÅŸi livra bunurile mai rapid. Cererea pentru serviciile sale este atât de mare încât traficul nu încetează nicio clipă. ÃŽn prezent, specialiÅŸtii pregătesc proiecte pentru un canal mai mare ÅŸi mai eficient. Va reuÅŸi acest gigant să reziste presiunii?

Foraje submarine la mare adancime  (Deep Sea Drillers) – 21 martie

ÃŽn încercarea de a realiza o conexiune cu unele dintre cele mai greu accesibile surse de gaz natural de pe planetă, cinci vase gigantice de înaltă tehnologie vor completa o reÅ£ea de gaz de 4600 de kilometri pătraÅ£i, pe o lungime de un kilometru ÅŸi jumătate, în adâncul oceanului. ÃŽn centrul proiectului se găseÅŸte enorma platformă de procesare a gazului, Independence Hub. Această masivă platformă plutitoare are aproape suprafaÅ£a unui bloc, cu înălÅ£imea echivalentă a 34 de etaje! Dacă aceste ‘mega-vase’ reuÅŸesc să ducă la îndeplinire proiectul de creare a unei conducte de gaz submarine, se vor putea obÅ£ine aproape 28.320.000 metri cubi de gaz pe zi – suficient pentru a alimenta aproximativ cinci milioane de case în Statele Unite ale Americii. Dar, în cazul în care aceste ‘mega- maÅŸinării’ nu lucrează în perfectă sincronizare, proiectul nu va fi altceva decât o eroare de două miliarde de dolari. Având în vedere nevoile crescânde de energie ale populatiei globului , acest proiect impresionant nu trebuie să dea greÅŸ.
Masinile sfarma-piatra (Rock Eaters) – 28 martie

La peste 180 de metri sub pământ, pe îndepărtatele platouri din estul Islandei, o gigantică maÅŸinărie de săpat tunele, numită Jaws, mai are doar câteva zile până la finalizarea unei lucrări extrem de dificile. După doi ani de muncă fără întrerupere, Jaws a realizat un tunel de peste 7 metri în diametru, cu lungimea de aproape 14 kilometri, săpat în bazalt, una dintre cele mai dure roci din lume. Acest tunel este puntea de legătură către un proiect hidroelectric ce iÅŸi propune să utilizeze apa topită dintr-un gheÅ£ar masiv pentru a produce electricitate. Există numeroase obstacole ce trebuie depăşite. Izbucnirile de apă ar putea transforma tunelul într-un fluviu, căderile de rocă fiind un pericol permanent pentru activitatea acestei maÅŸinării, iar defecÅ£iunile mecanice – inevitabile. Una dintre cele mai mari provocări este conducerea acestui monstru în linie dreaptă pentru ca, după aproape 16 kilometri, să lovească Å£inta exact în centru. E nevoie de serioase calcule matematice, de o echipă de supraveghetori, geologi ÅŸi operatori… plus ‘mega- maÅŸinăria’ cu un dorn de găurit suficient de rezistent încât să taie în rocă dură. ÃŽntrebarea este: va reuÅŸi Jaws să perforeze exact cât trebuie? ÃŽn altă parte a ÅŸantierului, enormul baraj se apropie de finalizare. O ‘mega-maÅŸinărie’ numită montant aplică beton din camioane pe faÅ£ada barajului. Montantul trebuie să-ÅŸi facă treaba perfect – în joc se află succesul proiectului. Stratul de beton trebuie să se solidifice în peste 8.5 milioane de metri cubi de anrocament. Inginerii fac calcule astfel încât peretele de anrocament, odată terminat, să reziste presiunii incredibile produse de deversarea apei din gheÅ£ar. ÃŽnsă, dacă greÅŸesc ÅŸi digul se sparge, ar putea rezulta o catastrofă… ÃŽn viitoarea locaÅ£ie a centralei electrice, ÅŸefii de echipă strigă un ultim avertisment. E timpul pentru intrarea în scenă a unei maÅŸinării uriaÅŸe numite Jumbo – o imensă instalaÅ£ie de foraj, cu numeroase braÅ£e. Cu o precizie de computer, Jumbo forează aproximativ o sută de guri de încărcare a furnalului. Muncitorii plasează explozibilii ÅŸi se pregătesc pentru o bubuitură zdravănă! Durează doar câteva secunde până când 550 de tone de bazalt se vor împrăştia în bucăţi, eliberând calea pentru următorul pas – instalarea unor turbine gigantice care vor transforma apa în electricitate… dar asta numai dacă cele trei părÅ£i ale proiectului sunt finalizate cu succes.
Din 21 martie, seria MEGAUZINE este continuată de noi documentare despre MEGAUZINE: Ferarri şi Elicopterele Apache. Această nouă serie vă poartă în culisele a şase fabrici, acolo unde se produc unele din cele mai mari, cele mai rezistente şi cele mai rapide maşini din categoria lor. Imaginile create pe computer vă vor dezvălui ştiinţa din spatele acestor creaţii, iar înregistrările rare din interiorul uzinelor vor scoate la iveală forţa de lucru şi echipamentul necesare realizării celor mai puternice arme ale soldaţilor americani sau celor mai rapide motociclete Harley-Davidson.

www.nationalgeographic.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *