Lavazza Training Center – reteaua internationala creata pentru a raspandi cultura espresso-ului italian autentic
Lavazza este una dintre cele mai mari companii producatoare de cafea din lume, un lider in Italia cu 48% cota de piata (sursa: Nielsen). Compania a inregistrat o cifra de afaceri de 1, 1468 milarde Euro in 2010, are aproximativ 4000 de oameni si opereaza in mai mult de 90 de tari.
Blue Coffee Service a lansat in Romania primul Lavazza Training Center, scoala espresso-ului italian autentic. Evenimentul de inaugurare, o intalnire destinata exclusiv jurnalistilor, a fost sarbatorit cu participarea lui Alessandro Sforza (Regional Business Development Manager Romania), Marcello Arcangeli (Head of Espresso Based Beverages & Know How Organization, Lavazza) si Daniele Moddafari (Distributor & Export Trening Manager).
Lavazza Training Center Bucuresti, deschis profesionistilor cafelei, clientilor si jurnalistilor, face parte dintr-o retea de 50 de scoli de espresso conduse de Lavazza in lume, cel de la Bucuresti fiind chiar Numarul 50! Scopul principal al acestui nou edificiu este de a califica experti adevarati, capabili sa respecte, sa dezvolte si sa comunice povestea si cultura espresso-ului italian autentic.
Conceptul din spatele acestui centru de training si inovatie s-a nascut din dorinta Lavazza de a maximiza calitatea cafelei, pentru ca publicului sa ii fie oferit un produs de top, excelent preparat.
Din acest motiv, Lavazza Training Center Bucuresti, impreuna cu celelalte centre de pe cele 5 continente, a dezvoltat un program educational pentru a antrena profesionisti de exceptie, pentru a experimenta cu noi senzatii si pentru a cerceta unica si atat de perfecta calitate a espresso-ului.
Cursurile oferite la centru sunt create pentru a intampina nevoile fiecarui vizitator – avand o gama variata de cursuri teoretice, practice, gastronomice sau de degustare – si de asemenea de a oferi oportunitatea de a prepara retete pe baza de espresso. Acestea sunt sesiuni dinamice dedicate oricarui tip de public, de la cei care isi doresc sa invete despre lumea cafelei pana la cei care doresc sa devina adevarati experti in cafea.
“De peste 115 ani, misiunea Lavazza a fost aceea de a actiona in calitate de ambasador international al espresso-ului autentic italian. Astazi, suntem mandri sa aducem Academia chintesentei Espresso-ului Italian in Romania prin Lavazza Trening Center Bucuresti,” a spus Marcello Arcangeli, Head of Espresso Based Beverages & Know How Organization, Lavazza.
“Cu ajutorul acestor centre moderne, Lavazza intentioneaza sa inoveze, sa studieze si sa experimenteze cu proprietatile cafelei, sa ii descopere calitatile senzoriale si sa creeze noi si delicioase retete. De asemenea, intentionam sa facem disponibile toate aceste concepte oamenilor care vor sa patrunda mai adanc in experienta espresso-ului autentic.” a spus Alessandro Sforza, Lavazza Regional Business Development Manager.
LAVAZZA TRAINING CENTER
“Cautarea placerii
este cautarea ideilor noastre de zi cu zi.
Asta inseamna cu adevarat Espresso-ul nostru”
CULTURA CAFELEI
A vorbi despre pregatire si educatie referitor la cafea ar putea sa para pretentios, ca sa nu spunem exagerat. Dar nu in cazul acesta. Zilnic, 20 de milioane de italieni savureaza o ceasca de cafea si, facand asta, indeplinesc un ritual indubitabil. Prima regula a acestui ritual este aceea ca trebuie sa fie o cafea buna, ceea ce, la un nivel mai tehnic, inseamna ca nu este alterata caliatea caracteristicilor senzoriale. A doua regula – cafeaua trebuie pregatita correct, iar a treia regula – clientul trebuie sa poata aprecia pe deplin gustul si aroma cafelei.
Cand vorbim despre ultimele doua reguli, intra in joc Centrul de Pregatire Lavazza care, de 25 de ani, a fost implicat activ in traningul si educarea gustului, promovand cultura cafelei. Instruirea profesionistilor, experimentarea de noi formule si convingerea consumatorilor ca ar trebui sa caute intodeauna un espresso de o calitate din ce in ce mai inalta sunt obiectivele esentiale.
Incepand in Torino, Centrul de Pregatire Lavazza s-a extins rapid in Europa si apoi in Australia, America si Orient. Astazi, exista in lume peste 45 de centre.
INOVAREA UNUI RITUAL
Cum a aparut, mai exact, idea unui centru de pregatire? Cum se intampla de obicei, intuitia si cunoasterea detaliata a unui produs joaca roluri decisive in lansarea initiativelor de success. Si, cum nu de putine ori se poate observa ca, in multe aspecte, calitatea unui espresso servit seamana prea putin cu amestecul folosit, Lavazza, care a fost intotdeauna pro-activa in ceea ce priveste calitatea produselor sale, a inceput activ sa reduca aceasta discrepanta – atat la nivel teoretic cat si in termeni practici.
Pe partea teoretica, idea a fost de a trata cafeaua ca element cultural si, facand asta, a promovat studiul acestui produs si procesul lui de productie. Acesta a fost rationamentul care a stat la baza intemeierii Centro Studi Lavazza per le Ricerche sul Caffè (Centrul de Studii Lavazza pentru Cercetarea Cafelei) si mai tarziu Bar School (Scoala de Bar), dedicata antrenamentului practic privind tehnicile de preparare.
Catre sfarsitul anilor ’80, dezvoltarea acestor doua organizatii a dus la la o intelegere a valorii unui centru de pregatire ca unealta de marketing si comunicare. Anul 1989 a vazut nasterea noului Centru de Pregatire langa laboratorul R&D, care a adus impreuna Centrul de Studii si Scoala de Bar, imbinand cu succes teoria si practica.
Concentrandu-se mai mult pe relationarea si comunicarea cu un public diversificat, creativitatea companiei este sporita si Centrul de Pregatire devine o adevarata ‘fereastra’ pentru compania Lavazza – un rezultat atins deasemenea ca urmare a activitatilor experimentale din ce in ce mai avansate. Combinatii si retete ‘I Piaceri del Caffè’, elemente ca èspesso si Passion>me, coffee egg si coffee caviar s-au nascut din parteneriatul cu bucatarul catalan Ferran Adrià si disting si in ziua de azi Lavazza ca reprezentanta a inovatiei .
Dezvoltarea de la jumatatea anilor ’90 a inclus imbunatatiri ale calitatii si o crestere a numarului de centre: numarul cursurilor oferite la Centrul de Pregatire Lavazza a crescut si au fost deschise alte centre peste hotare.
Noul mileniu a inceput – si a continuat – cu dezvoltarea unei retele de Centre de Pregatire, al carei scop este sa standardizeze procesul de pregatire.
1 octombrie 2010 a adus inaugurarea noului Innovation Center Lavazza. Simbol al evolutiei Lavazza, acesta este situat, cu mandrie, intr-un punct cheie al locului de nastere al companiei: fabrica Torino. Inovatia este cheia dezvoltarii continue a Lavazza si a capacitatatii de a concura pe scena internationala. Centrul de Inovatie este sediul unor noi proiecte in parteneriat cu institutii respectabile: Facultatea Politehnica si Universitatea din Torino. Valorile sustinute de catre Lavazza – durabilitate, transparenta, flexibilitate si confort – au fost sursa principala de inspiratie a proiectului si au fost incluse in designul centrului, care se intinde pe o suprafata de peste 4000 m2 de laboratoare, sali de conferinta si birouri. El va gazdui peste 100 de angajati din 3 departamente diferite: Cercetare si Dezvoltare, Inginerie Aplicata si Design si Centrul de Pregatire, punct de referinta pentru difuzarea culturii espresso-ului italian in toata lumea.
MISIUNE SI obiective
Centrul de Pregatire este in acelasi timp Espresso School, pentru pregatirea profesionista a clientilor serviciilor alimentare, si Laborator, pentru cercetarea si dezvoltarea de noi retete bazate pe Espresso si conceperea de propuneri culinare pentru LCS Business.
Misiunea Centrului de Pregatire este de a fi punctul principal de concentrare a companiei asupra Culturii Cafelei pentru Specialistii Cafelei, de a sustine strategia comerciala Lavazza si de a juca un rol strategic in cresterea valorii brandului Lavazza peste hotare.
SCOALA DE ESPRESSO
Aceasta unitate asigura pregatire profesionala in domeniul cafelei. Centrul de Pregatire este o adevarata universitate a cafelei, cu un program de invatamant complet care asigura o familiarizare, extinsa si in profunzime, cu subiecte mergand de la macinarea cafelei pana la ceasca de cafea, abordand partea botanica, procesul de productie si echipamentul necesar pentru a face un espresso asa cum trebuie, accentul punandu-se pe inovatie si creativitate, mentinand in acelasi timp o traditie care dateaza de peste o suta de ani.
Lavazza are planuri specifice de invatamant pentru fiecare grup tinta, bazate pe nivelul de cunostiinte al participantilor, de la barmani, echipe de vanzari si distribuitori pana la noii angajati, jurnalisti si lideri de opinie. Fiecare Centru de Pregatire din retea asigura cursuri similare si are acceasi organizare ca si Centrul Torino, ceea ce creeaza un sentiment “familial” in reteaua Centrelor de Pregatire Lavazza.
LABORATORUL DE CREATIVITATE
Aceasta unitate dezvolta noi produse si unelte bazate pe Espresso. Schimbarea gusturilor si cercetarea continua privind noi moduri de a experimenta si interpreta cafeaua; de aceea, Centrul de Pregatire a devenit de asemenea un “laborator al cafelei” – un loc unde noi retete sunt studiate si dezvoltate – primul (si singurul) laborator de acest fel.
COLABORARI
Lavazza a stiut dintotdeauna cum sa initieze parteneriate fructoase, prestigioase, care pe termen lung maresc calitatea produselor si se adauga experientelor si cunostintelor care constituie filosofia companiei. Aceasta abilitate a condus la recunoasterea Lavazza ca fiind liderul incontestabil al espresso-ului italian.
Parteneriatul cu renumitul bucatar Ferran Adrià dateaza din 2002, o data cu nastearea espesso-ului (cafea solida mancata cu lingura). De-a lungul anilor, relatia cu acest exceptional bucatar-sef catalan a fost consolidata si dezvoltata, pornind de la succesul Passion>Me (o bautura care combina cafeaua cu fructul pasiunii) care a fost lansata la Salone del Gusto in 2004.
Mai putin recenta este colaborarea cu Slow Food, o institutie cu adevarat internationala in ceea ce priveste protectia identitatii culturale si traditionale legata de mancare, si cu care Lavazza a lucrat indeaproape inca din 1966 in multe initiative, cum ar fi cursurile Master of Food sau Salone del Gusto din Torino, avand ca scop comun informarea oamenilor despre arome originale, autentice. Cea mai importanta colaborare o reprezinta Università di Scienze Gastronomiche (Universitatea de Stiinte Gastronomice) din Pollenzo, instituita de Slow Food, si recunoasterea oficiala a Lavazza Training Center ca pilonul pentru Coffe Master.
Desigur, Lavazza nu a putut trece cu vederea sectorul HoReCa. Si in acest domeniu parteneriatele au un standard foarte ridicat: Jeunes Restaurateurs D’Europe, Institutul Culinar Italian pentru Straini (ICIF) si FIPE (Federatia Italiana de Baruri si Catering). Cursuri de instruire sunt programate periodic pentru afiliati, studenti straini inscrisi la masteruri in bucataria italiana si, desigur, pentru profesionistii HoReCa italieni.
POVESTEA UNEI COMPANII DE SUCCES
Astazi, Lavazza este una dintre cele mai mari producatoare de cafea din lume, un lider in Italia cu 48% cota de piata (sursa: Nielsen). Opereaza in mai mult de 90 de tari, in sectoarele Acasa sau in Oras (Catering, Vanzari si Cafenele). In 2010, cifra de afaceri Lavazza a fost de aproximativ 1,1468 miliarde Euro.
Povestea Lavazza incepe cu mica bacanie deschisa de Luigi Lavazza in 1895, pe Via San Tomaso 10, in districtul istoric din Torino. Micul magazin s-a specializat in prajitul si vandutul cafelei, iar in 1927 a devenit ceea ce acum este cunoscut ca Luigi Lavazza S.p.A.
La inceputul anilor ’60, Lavazza a fost prima companie din Italia care a produs cafea macinata in vid, o inovatie de-a dreptul revolutionara pentru acea perioada. Posibilitatea de a vinde produsul cu proprietatea de a ramane proaspat luni de zile a ajutat compania sa castige publicul italian. In acelasi timp, succesul blend-ului Paulista a dus la o crestere in productie. Ca urmare, in 1965 o noua fabrica a fost deschisa in Torino, fiind una dintre cele mai importante fabrici de productie din lume.
De asemenea, in aceasta perioada Lavazza a facut primii pasi in lumea comunicatiilor. Reclamele TV difuzate in Italia, avandu-i ca personaje pricipale pe Caballero si Carmencita sunt memorabile, iar sloganele rostite de catre actorul Nino Manfredi sunt de neuitat, in special faimoasa “Cafeaua Lavazza: cu cat bei mai multa, cu atat te ridica mai mult (the more of it you down, the more it picks you up)”.
Anii ’80 au marcat expansiunea companiei pe pietele din Europa, fiind deschise filiale in Franta, Germania, Austria, Marea Britanie si Statele Unite, urmate de Spania in anii ’90 si Portugalia in 2001. Apoi, atentia Lavazza a fost captata de pietele in curs de dezvoltare. Compania a deschis o filiala in Brazilia in 2005 si una in India in 2007, unde a achizitionat Barista Coffee Company Ltd. si Fresh & Honest Café Ltd. Anul 2008 a inceput cu un alt pas facut catre Brazilia, cu achizitia Café Grão Nobre, urmata de Café Terra Brasil.
Anul 2010 este marcat de numeroare tranzactii importante care au rasplatit intensa politica de expansiune intreprinsa de companie in ultimii ani. Politica de expansiune Lavazza din 2010 include achizitia Ercom (Italia), a lantului de cafenele Onda din Bulgaria, si Argentine Coffice, culminand cu cumpararea a aproximativ 7% din compania americana Green Mountain Coffee Roasters.
Lavazza are acuma 11 filiale in plan international: Franta, Germania, Austria, Marea Britanie, USA, Spania, Brazilia, India, Elvetia, Argentina si Tarile Nordice.
Din 2002, expansiunea pe plan international a fost sustinuta prin campanii de publicítate care au promovat creativele calendare Lavazza, proiect realizat de 20 de ani in colaborare cu fotografi celebri precum David LaChapelle, Jean-Baptiste Mondino, Ellen Von Unwerth, Finlay MacKay, Annie Leibovitz , Miles Aldridge si Mark Seliger.
Avand o retea de distributie foarte larg raspandita, Lavazza ajunge astazi in peste 90 de tari in toata lumea, de la Islanda la cele doua Americi si pana la Australia. De asemenea, Lavazza a inceput o campanie puternica pentru castigarea consumatorilor din Europa de Est, cu Polonia si Romania in frunte.
Istoria Lavazza este povestea unei companii de success, dar este si povestea unei familii care a lucrat cu pasiune timp de patru generatii, straduindu-se sa combine calitatea, traditia si originalitatea.
Valorile distinctive ale brandului Lavazza sunt calitatea si spiritul inovator, cu un mare accent pe respectul purtat traditiei. Pentru a obtine toate acestea, Lavazza a creat Training Center Network, o retea internationala de mai mult de 45 laboratoare de cafea pe tot mapamondul, unde toti clientii, in speta cei din sectorul Away from Home, precum si jurnalisti si lideri de opinie – cu un total de 25.000 mii de oameni pe an – pot invata cum sa prepare un espresso excelent si studia tot ce este important despre lumea cafelei.
Tot in aria inovarii intra produsele pe baza de cafea create de echipa Training Center Torino in colaborare cu bucatarul-sef catalunez Ferran Adrià si alti bucatari-sef de renume international.
In Ianuarie 2009, Lavazza a semnat un important acord pe 5 ani cu Politecnico di Torino, acord destinat maririi activitatilor de Cercetare si Dezvoltare. In 2010 compania si-a consolidat legaturile cu pamantul natal, lansand un ambitios proiect arhitectural pentru noul centru executiv si inaugurand Centrul de Inovare, un spatiu in totalitate devotat cercetarii si inovarii.
O companie internationala care se implica zilnic in intarirea pactului de incredere facut cu consumatori din toata lumea prin fiecare canal disponibil, prin creativitatea prin care s-a distins dintotdeauna. Pentru ca o ceasca de cafea Lavazza sa fie intotdeauna o placere