Ceea ce se presupunea de mult timp s-‘a confirmat acum si din punct de vedere stiintific. O inghetata aduce zimbetul pe fata consumatorului mai mult decit orice alt aliment.
Un studiu realizat de cercetatorii de la Universitatea din Amsterdam, coordonati de Nicu Sebe si Theo Gevers, a demonstrat ca “placerea rece” simtita la consumarea unui inghetate provoaca pe chip un zimbet de fericire.
Si asta mai ales in cazul europenilor, mari consumatori de inghetata.
O vorba din batrini spune ca fericirea vine din lucrurile marunte. Asadar, faptul ca o lingurita de inghetata duce la aparitia unui suris nu ar trebui sa mire pe nimeni. Cercetatorii olandezi Nicu Sebe si Theo Gevers au vrut insa sa confirme aceasta teorie si in mod stiintific si au realizat un software capabil sa analizeze relatia din expresiile fetei si emotiile care le determina. Programul a fost aplicat pentru a masura reactiile expresive la interactiunea cu mincarea a peste 300 de persoane care “si-‘au imprumutat” chipul in scopuri stiintifice.Â
Rezultatele au fost mai mult decit surprinzatoare. Atunci cind cetatenii Batrinului Continent maninca inghetata, chipul lor exprima in proportie de 86 la suta fericire. Inghetata depaseste in clasament chiar si delicioasa ciocolata, considerata pe tot mapamondul drept unul dintre cele mai savuroase alimente. In cazul acestui desert, supranumit “mincarea zeilor”, zimbetul apare doar in 61 la suta dintre cazuri. In concluzie, daca am combina aceste doua valori, inghetata de ciocolata ar trebui sa fie un adevarat “concentrat de fericire”, care ar putea da nastere zimbetului tipic al gurmandului cu papilele gustative in extaz maxim.
Mult mai putina emotie simt europenii atunci cind musca dintr-‘un mar sau maninca un iaurt. In acest caz, expresia este de cele mai multe ori neutra, cum a rezultat in 89, respectiv 86 la suta din cazuri. Pe ultimul loc in topul preferintelor se afla batonul de cereale, un aliment numai placut nu. Sentimentul pe care l-‘a inspirat pe chipul participantilor la experiment a fost acela de “furie”, reactie evidenta in 26 la suta dintre cazuri.
Dar, de ce inghetata are acest efect euforic asupra noastra? Raspunsul vine de la nutritionistul Giovanni Caldarone, care este de parere ca “acest studiu confirma stiintific ceva ce era evident pentru toata lumea, si anume ca inghetata, ca alte putine alimente, este capabila sa trezeasca in noi emotii pozitive de satisfactie si implinire. Faptul ca italienii ocupa primul loc la consumul de inghetata demonstreaza ca aici acest desert este mai bun decit in alte tari. Nu trebuie totusi sa uitam ca inghetata a aparut si s-‘a raspindit mai intii in Italia. Pentru noi, italienii, inghetata e un lucru sfint, cam cum e cafeaua; este o pasiune, un rit si nu este deloc intimplator faptul ca sintem celebri in toata lumea pentru calitatea inghetatei noastre. Si, in plus, pentru noi, si pentru toti ceilalti europeni, inghetata are si o valoare sociala. Inghetata este ceva ce trebuie consumat cu veselie, in compania prietenilor si cu placere maxima. Inghetata ne aduce aminte de vara, de plaja, de mare si de vremea copilariei”.