Harry Tavitian & Orient Express la “9 Gates Festival”, Praga. Wallenstein Garden, sambata 26 iunie 2010 ora 19. 30. Alaturi de pianistul Harry Tavitian vor fi saxofonistii Edi Neumann si Zsolt Meier, chitaristul Hanno Hoefer, violonistul Jimi El Lako, basistul Octavian Barila Andreescu si percutionistul Mario Florescu. Festivalul international de cultura ceha, germana si evreiasca « 9 Gates » de la Praga se afla la a 11- a editie. In acest an tara invitata este Romania.
Harry Tavitian: « Am mai cantat la Praga in 2001, la Festivalul Internaţional al Pianiştilor de Jazz, in celebra Dvořák Hall din complexul cultural Rudolfinum. In aceasta sala a dirijat Antonín Dvořák primul concert al Filarmonicii Cehe, in 1896. Tot in 2001 am fost invitat de Ambasadorul Republicii Cehe in Romania, domnul Jaromír Plíšek – un om deosebit, pe care il stimez foarte mult – sa fac un jam-session cu formatia Hradistan din Cehia ».
Harry Tavitian: „Orient Expressul e o formatie de etno-jazz inedita pentru Romania, atat ca dimensiuni cat si ca repertoriu. Alaturi de mine se afla cativa dintre cei mai buni muzicieni ai jazzului romanesc actual.Toti membrii formatiei sunt extrem de creativi, deschisi atat catre traditia populara romaneasca cat si a diverselor etnii din care multi din ei provin, precum si catre inovatie.
Asa cum Orient Express-ul este trenul care leaga Parisul de Constantinopol, trecand prin marile centre culturale ale Europei, la fel si noi, prin muzica, situam spatiul romanesc ca teritoriu de sinteza intre gandirea occidentala si miresmele si mistica Orientului. Incercam sa facem o sinteza, pornind de la esente, a ceea ce este azi spatiul spiritual balcanic. Astfel, vor fi auzite ecouri romanesti – bineinteles – dar si bulgaresti, grecesti, turcesti, sarbesti, evreiesti si chiar armenesti.
Chiar de la inceputurile mele jazzistice am folosit folclor in muzica mea. Si cu toate revizuirile pe care mi le-am facut periodic, acesta a continuat, sub o forma sau alta, sa existe, pe langa multe alte ingrediente. Faptul ca astazi, la 30 de ani distanta, etno-jazzul este noul stil al jazzului, pentru mine nu inseamna decat, eventual, o confirmare a jazzului facut de mine – instinctiv – cu 3 decenii in urma.
Spuneam intr-un dialog cu criticul Nicolae Manolescu, in 1999: „Preluarea folclorului in jazz devine, pana la urma, o modalitate de supravietuire a folclorului in muzica urbana. Jazzul insusi a aparut acum un secol ca o forma de folclor: o creatie orala, spontana; s-a transmis prin viu grai, creat de niste oameni care nu prea stiau multa carte. El a devenit o expresie a libertatii. Folclorul, la randul lui, este dintotdeauna, un fenomen spontan, creat dintr-o placere de a-l face. Si toate astea, la mine, se intalnesc”.
Mai mult decat etno-jazz
Orient Express-ul e unic in peisajul jazzistic romanesc. In muzica grupului gasim atat improvizatii in limbajul jazzului liber care pornesc de la teme cu caracter folcloric si poarta amprenta puternica a personalitatii fiecaruia dintre muzicieni, dar si dialoguri sau pasaje de tutti. Fiecare concert este un spectacol complex si coerent, cu elemente de teatru instrumental, miscare si costum.
Activitate concertistica in tara si strainatate
Orient Express-ul a debutat la inceputul anului 1999 si a participat la concerte si festivaluri in Romania, Austria, Italia, Ungaria.
Formatia a fost invitata sa concerteze in 1999 la Smithsonian Folklife Festival de la Washington, in 2000 la Expozitia Mondiala de la Hanovra si in 2003 la Graz, capitala Culturala a Europei, unde a deschis primul din sirul de festivaluri de jazz, cel dedicat Balcanilor.
Muzica Orient Express-ului a fost imortalizata si pe CD-ul „Axis Mundi”, compact discul s-a bucurat de mult succes in tara si strainatate.