Cum anul academic a început deja şi studenţii s-au întors la cursuri, un studiu recent realizat de Goodyear a arătat faptul că ei nu sunt singurii care ar trebui să reia cursurile. Cercetarea a dezvăluit faptul că peste un sfert din tineri cred că nu ar trece examenul auto dacă ar trebui să-l mai dea o dată, iar 49% ar trebui să exerseze deprinderile de bază, cum ar fi condusul auto pe timp de noapte.
Studiul, care a investigat comportamentul a 6.400 de tineri conducători auto cu vârste sub 25 de ani din 16 pieţe (15 ţări europene şi Africa de Sud), a fost conceput pentru a înţelege cum gândeşte un conducător auto începător şi pentru a oferi câteva aspecte interesate în ceea ce priveşte comportamentul tinerilor conducători auto în trafic. Memorarea deprinderilor învăţate de-a lungul pregătirii conducătorului auto este reglementată de hipocampus, situat în lobul temporal al creierului, care este asociat cu învăţarea şi memoria. Tinerii conducători auto care nu au învăţat niciodată sau au uitat deprinderile de conducere de bază au nevoie, într-o oarecare măsură, de un curs de perfecţionare pentru a şi le aduce aminte şi pentru a deveni mai siguri pe ei, dar în realitate puţini vor relua pregătirea auto, odată ce au obţinut permisul de conducere.
„Cu siguranţă în esenţa tradiţiei noastre, Goodyear este pregătit să sprijine tinerii conducători auto şi pe cei începători în cariera lor de formare profesională. Tinerii sunt încă implicaţi în mod diferit în accidente şi decese rutiere în Europa, ceea ce ne determină să ne asigurăm că aceştia sunt instruiţi în mod corespunzător în cadrul şcolii de şoferi”, a precizat Directorul de Comunicare Corporativă de la Goodyear EMEA, Jens Völmicke. Acesta este unul din motivele pentru care Comisia Europeană a dedicat Ziua Siguranţei Rutiere Europene din acest an tinerilor.
În timp ce 84% din tinerii conducători auto au trecut testul de teorie de prima dată, femeile au mai multe şanse decât bărbaţii (18% vs. 14%) de a nu trece examenul de teorie din prima. La proba practică, traseul, 35% dintre femei au picat cel puţin o dată, comparativ cu 28% dintre bărbaţi, şi sunt câteva discrepanţe mari între ţări – reflectând, probabil, gradul de pregătire al conducătorilor auto, care se vede în proba practică: peste 54% din tinerii din Turcia nu au trecut proba de teorie prima dată comparativ cu doar 5% din cehi şi 8% din italieni şi germani. Polonezii au mai multe şanse de a nu trece proba practică (59%), urmaţi de belgieni şi danezi (45% şi 43%).
Cu toate că 90% din ei au fost pregătiţi, tinerii continuă să nu se simtă siguri pe ei când vine vorba de parcarea laterală. Poate acest aspect nu este surprinzător de vreme ce poate dura ani de zile pentru a-şi desăvârşi deprinderile. Tinerii conducători auto danezi, cehi, polonezi şi austrieci sunt siguri pe ei în proporţie de 25%, 23%, 22% şi 22%, în timp ce omologii lor britanici, italieni, ruşi şi spanioli susţin că sunt nervoşi cel puţin 12%, 12%, 10% şi 8%.
De asemenea, conducătorii auto începători nu s-au simţit la fel de confortabil în străinătate, precum ruşii şi britanicii, care au fost cei mai îngrijoraţi în ceea ce priveşte condusul peste hotare (54% şi 46%) şi elveţienii, care au fost cel mai puţin îngrijoraţi (13%), urmaţi de austrieci, belgieni şi danezi (toţi 14%). Acest lucru ar putea fi explicat prin faptul că acestea sunt ţări mai mici şi nu ar trebui să conducă prea mult înainte de a ieşi din ţara lor.
Lipsuri în pregătirea conducătorilor auto
49% din tinerii conducători auto nu au fost instruiţi să conducă pe timp de noapte – iar acest lucru nu este surprinzător de vreme ce cele mai multe lecţii practice au loc în timpul zilei. Tinerii conducători auto ruşi, cehi şi turci nu au fost cel mai puţin pregătiţi cu un procent de 76%, 75% şi 72% în ceea ce priveşte primirea vreunei instruiri, în timp de danezii şi germanii au fost cel mai bine instruiţi cu un procent de 6% şi 2% în ceea ce priveşte o tehnică pe care nu au învăţat-o. De asemenea, se pare că 47% din tinerii conducători auto nu au învăţat nici despre manevra de urgenţă în timpul pregătirii lor. Cehii, germanii, turcii şi francezii s-au simţit cel mai puţin pregătiţi, într-o proporţie de 70%, 60%, 59% şi 58%, pretinzând că aceasta nu au făcut parte din pregătirea lor. Prin contrast, britanicii şi danezii par a fi cei mai bine pregătiţi cu un procent de 14% şi 20%, în ceea ce priveşte neînvăţarea utilizării manevrelor de urgenţă.
În plus, faţă de un nivel scăzut de cunoaştere a unora dintre cele mai importante elemente de conducere, se pare că tinerii conducători auto nu au dobândit cele mai multe competenţe pentru condus. Doar 54% au învăţat despre tehnicile de conducere eficientă pentru economisirea carburantului – cu siguranţă un lucru de maximă importanţă în societatea contemporană care a devenit conştientă de importanţa protejării mediului; doar 45% au ştiut cum să verifice presiunea din anvelope şi doar 20% au fost învăţaţi cum să schimbe o roată atunci când au pană – toate acestea sunt abilităţi esenţiale pentru conducătorii auto şi o parte din standardele de întreţinere ale unei maşini.
Un permis de conducere se obţine relativ uşor, dar costă
64% din tineri consideră că este relativ uşor să obţină un permis auto în ţara lor. Un procent semnificativ de 37% din austrieci şi sud africani şi 33% din polonezi şi danezi cred că nu ar trece examenul auto dacă ar trebui să-l mai dea o dată astăzi.
Obţinerea unei permis auto în ziua de azi este costisitoare, 81% din respondenţi fiind de acord cu acest lucru – atingând un procent de 93% şi 92% în Germania şi Franţa şi mai puţin în rândul cehilor şi ruşilor, dar tot atingând procente de 64% şi 61%.
„Cu aşa de mulţi tineri conducători auto care se simt mai puţin siguri pe ei în trafic, este cert că există o nevoie de cursuri de perfecţionare şi o nevoie de sprijin pentru conducătorii auto începători în primii lor ani în trafic”, a precizat Gerhard von Bressensdorf, Preşedintele Asociaţiei Europene a Şcolilor Auto (EFA). „Obţinerea unui permis de conducere este costisitoare şi trebuie să ne asigurăm că şoferii se simt foarte siguri pe ei în trafic odată ce au luat examenul auto.”
În urma studiului, Goodyear va continua parteneriatul cu Asociaţia Europeană a Şcolilor Auto, pentru a tinde spre o consecvenţă în pregătirea conducătorilor auto din întreaga Europă, pentru a asigura tinerilor mai multe informaţii de instruire privind tehnicile de conducere de fiecare zi şi asigurarea unei menţineri optime a maşinii şi a anvelopelor.
###