Balanescu Quartet a concertat aseara, 23 noiembrie, la Teatrul Studio din Varsovia, ca invitat special la Gala de aniversare a 60 de ani de animatie poloneza. Seara a fost un triumf, reveland pretentiosului public varsovian nu numai un muzician de clasa europeana, ci si un artist inovator, care faciliteaza accesul unei largi audiente internationale, in general tinere, la marea traditie muzicala romaneasca.
In prima parte a concertului, Alexandru Balanescu si ansamblul sau, extins prin cooptarea compozitorului si artistului vizual Klaus Obermaier si a bateristului Steve Arquelles, au cantat fascinantele prelucrari dupa melodiile clasice ale Mariei Tanase, imprimate pe albumul Maria T. De fapt, cele mai reusite compozitii ale muzicianului roman stabilit la Londra isi au sursa in admiratia sa pentru geniul Mariei Tanase si pentru diferitele forme ale muzicii traditionale romanesti. Sala, arhiplina si deosebit de participativa, a raspuns prin aplauze din ce in ce mai puternice si prin scandari, in special la compozitiile dupa “Bun e vinul ghiurghiuliu” si “Lume, lume, soro lume”. Pe un ecran gigantic montat in spatele scenei, se derulau mixajele vizuale ale lui Klaus Obermaier, o succesiune de cadre cand macabre, cand pline de umor sau de nostalgie usor ironica. Chipul Mariei Tanase – preluat din filmarile de epoca – reaparea mereu ca o figura tutelara nu numai a muzicii lui Balanescu, ci si a momentului magic varsovian.
Sala a reactionat in crescendo si la partea a doua a concertului, in care Alexandru Balanescu si muzicienii sai au improvizat live o coloana sonora inedita pentru cateva dintre capodoperele cinematografului de animatie polonez. In fata publicului pentru inceput redus la tacere, filme clasice din anii saizeci si saptezeci, uimitor de putin datate, au dobandit o noua expresivitate prin inspiratul comentariu muzical. Dupa cinci proiectii acompaniate de muzica, publicul, in mijlocul caruia se aflau si regizorii filmelor prezentate, era euforic. Aplauzele au durat minute in sir, prelungite si de un bis pe care muzicienii, in semn de respect pentru o audienta atat de calda, l-au cantat in picioare. Multi dintre participanti, inclusiv artistii, au marturisit dupa concert ca, in a doua jumatate a serii, au avut senzatia ca sunt partasi la un experiment covarsitor, in orice caz foarte original, ale carui posibilitati merita explorate in continuare.
Concertul a fost organizat, ca eveniment special in cadrul Festivalului “Action Animation”, de catre Editura Audiovizuala Poloneza, cu sprijinul Institutului Cultural Roman din Varsovia.