Procesul de învăţare a alfabetului întăreşte conexiunile dintre diferitele zone ale creierului, potrivit unui studiu realizat pe 20 de luptători de gherilă columbieni care au învăţat să citească la o vîrstă adultă.
“Izolarea modificărilor induse în creierul uman de procesul de învăţare a alfabetului era pînă în prezent aproape imposibilă din cauza prezenÅ£ei altor factori perturbatori”, copiii dobîndind, în acelaÅŸi timp cînd învaţă să citească, o serie de cunoÅŸtinÅ£e ÅŸi facultăţi noi, a explicat Cathy Price, coautoare a acestui studiu publicat în revista Nature.
Cercetătorii spanioli de la Centrul basc pentru cercetări cognitive şi limbaj Donostia din oraşul San Sebastian, au comparat ecografiile cerebrale ale 20 de luptători de gherilă care au învăţat să citească cu cele ale 22 de luptători de gherilă care au rămas analfabeţi.
Cercetătorii au constatat că densitatea materiei gri din emisfera stîngă a creierului era mai mare în cazul celor care au învăţat să citească. Aceste regiuni cerebrale corespund celor identificate în prealabil ca fiind asociate cu recunoaşterea formei literelor şi cu traducerea literelor în sunete.
“Lectura a întărit totodată forÅ£a conexiunilor din materia albă – responsabilă cu transmisia informaÅ£iilor – între diferitele regiuni cerebrale de analiză a informaÅ£iilor”, se anunţă în comunicatul asociaÅ£iei de caritate britanice Wellcome Trust, care a finanÅ£at acest studiu.
Aceste rezultate au o importanţă majoră pentru înţelegerea dislexiei, au subliniat autorii cercetării.
Noul studiu sugerează faptul că anumite anomalii ale dislexicilor, la care se constată de regulă cele mai mici densităţi ale materiei albe şi gri, ar putea fi consecinţa, şi nu cauza, imposibilităţii de a citi.
Sursa : www.evenimentul.ro