In urma cu mai bine de zece ani, modelele Audi A8 si Audi A2 au curmat tendinta din ce in ce mai accentuata de crestere a greutatii automobilului, datorita caroseriilor din aluminiu. Din acel moment, Audi a dezvoltat continuu aceasta tehnologie revolutionara de diminuare a greutatii. Astazi, tehnologia ASF (Audi Space Frame) este utilizata pe patru modele Audi: TT, TT Roadster, R8 si A8.
ASF: cele trei litere constituie initialele: Audi Space Frame, tehnologia prin care Audi a reinventat complet constructia caroseriei auto. ASF reprezinta o detasare de problema care porneste de la cerintele tot mai variate pe care trebuie sa le indeplineasca un automobil modern. Noul principiu are o contributie importanta la performanta dinamica si eficienta sporita ale acestor modele Audi. De exemplu, modelul TT 2.0 TDI quattro cu motor diesel de 125 kW (170 CP) sprinteaza de la 0 la 100 km/h in 7,5 secunde si atinge o viteza maxima de 226 km/h. Cu toate acestea, consumul mediu de carburant este de doar 5,3 litri de motorina la 100 km, o valoare senzational de redusa.
Tehnologia ASF are in spate un proces de dezvoltare care i-a adus firmei Audi o colectie de peste 100 de patente, precum si distinctia “Inventatorul european al anului 2008” din partea Biroului european de patente. In acest moment, marca detine cunostinte vaste in toate aspectele acestui proces, de la cele mai bune aliaje metalice si procesul de turnare si profilare, pana la tehnicile cele mai adecvate de imbinare a componentelor.
Cadrul unei caroserii ASF include portiuni de aluminiu extrudat si elemente turnate sub presiune. Pe acest cadru sunt atasate elementele din tabla de aluminiu, de exemplu panoul plafonului, care sunt fixate rigid si ajuta la sustinerea sarcinilor exercitate asupra sa. Elementele ASF sunt foarte diferite ca forma si sectiune transversala, in functie de sarcinile pe care trebuie sa le indeplineasca. Precum oasele scheletului uman, acestea combina functionalitatea optima cu greutatea redusa.
Marele avantaj al portiunilor extrudate este dat de designul flexibil. De exemplu, pragurile laterale ale caroseriilor modelelor Coupe si Roadster par identice, iar pentru producerea lor pot fi utilizate aceleasi instrumente si utilaje. Cu toate acestea, la interior cele doua componente sunt optimizate din punct de vedere topologic prin intermediul unor principii bionice, iar nervurile care le confera rigiditate au din acest motiv diverse forme (modelul Roadster are nevoie de mai multa rigiditate in acea zona decat modelul Coupe). In toate cazurile, portiunile extrudate utilizate pentru caroseria modelului TT sunt fabricate din aliaje avansate de aluminiu pentru a le spori si mai mult rezistenta si, in acelasi timp, a le reduce greutatea.
ABC-ul tehnologiei Audi
Aluminiul este un element des intalnit in compusii chimici din componenta scoartei terestre. Este obtinut din minereu de bauxita si poate fi folosit la multe aplicatii. Caracteristicile sale il fac ideal pentru utilizarea la caroseriile auto: datorita densitatii reduse, este cu doua treimi mai usor decat tipurile obisnuite de otel si poate fi prelucrat cu usurinta, deoarece este un metal relativ moale. Pentru a i se imprima o rezistenta sporita, este aliat cu magneziu si siliciu. Daca aluminiul poate fi recuperat fara a fi amestecat cu alte materiale, poate fi reciclat foarte eficient, fapt ce ii imbunatateste si mai mult bilantul energetic.
Audi continua sa modeleze viitorulin ceea ce priveste designul usor si alte aspecte. Inaugurat in 1994 in orasul Neckarsulm din Germania, Centrul de proiectare cu aluminiu si materiale usoare are peste 120 de specialisti care elaboreaza noi tehnici de imbinare, structuri de caroserie, materiale si tehnici de constructie. De asemenea, acestia studiaza diversele aspecte ale utilizarii otelurilor foarte rezistente si ultrarezistente. Audi este un inovator si deschizator de drumuri si in ceea ce priveste utilizarea materialelor pe baza de fibra de carbon.
Noutati privind tehnologia Audi
Elementele turnate, care rezista la sarcini extrem de mari, sunt amplasate in primul rand in locurile unde actioneaza forte puternice si unde este necesara o multifunctionalitate inteligenta. Un exemplu in acest sens este nodul montantului A, o componenta multifunctionala de inalta tehnologie care face legatura intre lonjeron, prag, montantul A si traversa parbrizului. La fel ca toate elementele turnate din aluminiu, acesta este remarcabil prin precizia geometrica si utilizarea la maximum a spatiului disponibil.
Modelele TT Coupe si Roadster au inclus o noua varianta de tehnologie ASF care, in anumite locuri, foloseste otelul in combinatie cu aluminiul. Acest principiu inovator de constructie hibrida reduce masa totala a automobilului cu pana la 100 kg, comparativ cu modelele anterioare care se bazau in intregime pe otel. In special in cazul partii din spate a podelei, portierelor si portbagajului, cele doua automobile Audi sport compacte contin elemente din otel complet galvanizat. Desi cantaresc mai mult decat aluminiul, acestea contribuie la echilibrarea mai buna a distributiei sarcinii pe puntea fata si spate.
Modelul TT 2.0 TFSI cantareste doar 1.260 kg necncarcat, o cifra remarcabila pentru un automobil sport. Caroseria cantareste doar 206 kg; aceasta valoare este compusa din 140 kg de aluminiu (68%) si 66 kg de otel. O caroserie echivalenta construita din otel prin metode conventionale ar cantari cu aproape 100 kg mai mult. Aluminiul utilizat la aceasta caroserie este format din 63 kg de tabla, 45 kg de elemente turnate si 32 kg de sectiuni extrudate. Modelul Roadster are o masa totala de 251 kg.
Experienta bogata a companiei Audi este nepretuita cand este necesara imbinarea componentelor din aluminiu cu cele din otel. Se utilizeaza diverse metode: nituire fortata, tintuire si imbinare cu adeziv. Problema corodarii suprafetelor de contact dintre aceste doua metale a fost rezolvata prin utilizarea unor adezivi care formeaza un strat izolant. Aplicarea corecta este supravegheata cu ajutorul unor sisteme de camere de luat vederi. A patra tehnica de imbinare este noua: suruburile autofiletante introduse de roboti genereaza frecare ce topeste suprafata componentei, astfel incat sa poata patrunde complet in material si sa formeze o imbinare rigida. Un alt concept inovator utilizat la modelul TT este imbinarea etansa din aluminiu dintre plafon si sectiunea laterala, care este obtinuta prin sudura cu laser.
Modelul Audi TT cu tehnologie hibrida ASF,
construit in orasul Ingolstadt din Germania si expediat la Gyor, in Ungaria, pentru asamblare, prezinta caracteristici care i se potrivesc foarte bine unui automobil sport. Comparativ cu modelul anterior, rigiditatea statica la torsiune a modelului Coupe este cu aproximativ 50% mai mare, iar cea a modelului Roadster s-a dublat. In acelasi timp totusi, a scazut foarte mult nivelul vibratiilor care cauzau disconfort si a fost obtinut un nivel excelent de absorbtie a impactului in caz de accident.
Masa redusa este unul dintre aspectele esentiale care asigura o captivanta dinamica a rularii si o eficienta sporita. Reducerea masei unui automobil cu 100 kg inseamna imbunatatirea consumului de carburant cu aproape 0,3 l/100 km si, de asemenea, emiterea unei cantitati de CO2 per kilometru mai reduse cu 7,5 – 12,5 grame. Clientii si expertii comerciali au salutat aceasta tendinta: la sfarsitul anului 2006, noul principiu hibrid de design al caroseriei patentat de Audi a primit premiul EuroCarBody, cel mai important trofeu european pentru inovatii privind constructia de caroserii. Audi a castigat acest trofeu si in anul 2003, pentru tehnologia ASF utilizata la construirea modelului Audi A8.
Sursa: Porsche Romania / Scorpion