Audi este primul constructor de automobile din lume care dezvolta “a doua” generatie de masini de curse diesel. Audi doreste sa-si declare inca o data suprematia si sa-si consolideze expertiza in tehnologia auto in cadrul legendarei curse de 24 de ore de la Le Mans cu ajutorul noului model Audi R15 TDI.
Cursa de 24 de ore de la Le Mans este un prilej foarte potrivit pentru atingerea acestui obiectiv, intrucat eficienta si economia de carburant sunt caracteristici necesare pentru masinile care participa la traditionala cursa de anduranta din Franta. Structura usoara, conceptele de conducere ecologice si caracteristicile aerodinamice bine gandite sunt punctele de interes la cursa de la Le Mans, la fel cum sunt si in cadrul dezvoltarii modelelor de serie. De aceea, regulamentul acorda in mod deliberat multa libertate inginerilor.
Audi Sport a exploatat din plin aceasta libertate de creatie si a mai adus pe pista o noua masina LMP1 care este foarte diferita de toate masinile sport care au participat anterior la cursa de la Le Mans. “Modelul R15 TDI dispune de multe solutii tehnice complete, nemaivazute pana acum la un prototip sport”, explica Directorul Diviziei Audi Motorsport, Dr. Wolfgang Ullrich.
Motoare TDI extrem de eficiente
Inima modelului R15 TDI este nou dezvoltatul motor V10 TDI de peste 600 cp, cu un cuplu maxim de peste 1.050 Newton metri si care reprezinta cea mai noua versiune a tehnologiei TDI inventate de Audi. Unitatea de propulsie este mai compacta si mai usoara decat motorul cu doisprezece cilindri folosit pentru modelul R10 TDI anterior. Consumul de carburant specific si nivelul de emisii de CO2 asociat au fost, de asemenea, reduse. Inovatiile in domeniile turbocompresoarelor si injectiei de carburant asigura simultan o reactie mai buna din partea motorului. Modelul R15 TDI este echipat, de asemenea, cu o noua generatie de filtre de particule si mai usoare.
Caracteristicile aerodinamice ale noii masini sport care joaca un rol deosebit de important in timpul cursei de la Le Mans sunt extrem de rafinate. Ca si la modelul Audi A4 care a castigat campionatul DTM in 2008, fluxul de aer care circula pe langa si prin automobil a fost optimizat utilizand dinamica fluidelor computationale (Computational Fluid Dynamics). Printre numeroasele solutii inovatoare care pot fi observate la prima vedere sunt si o aripa posterioara suspendata in partea de sus si o parte frontala inalta.
Conceptul inovator pentru sistemul electric
Sistemul electric al masinii sport care va participa la Le Mans este complet nou. Se utilizeaza pentru prima data o baterie litiu-ion, cu care sunt prevazute si automobilele hibride. Aceasta este mai usoara decat bateria conventionala si furnizeaza o tensiune mai mare.
Farurile montate la modelul R15 TDI sunt de asemenea mai puternice. La aceasta cursa de la Le Mans, Audi concureaza pentru prima data cu o unitate pentru faza scurta compusa integral din LED-uri, care reprezinta urmatoarea generatie a tehnologiei LED de la Audi pentru automobilele de serie.
Solutii inovatoare
Sasiul si suspensia acestei masini sport diesel ascund de asemenea numeroase solutii inovatoare. Datorita conceptului de aerodinamica, suspensiile din fata si din spate au fost ridicate. Cu un ampatament mai lung si o greutate optimizata, modelul R15 TDI este semnificativ mai agil decat predecesorul sau.
Audi este singurul constructor de automobile care a castigat faimoasa cursa de 24 de ore de la Le Mans cu o masina diesel. “Cu modelul R15 TDI am creat o baza care ne va ajuta sa castigam si in 2009”, afirmaDirectorul Diviziei Audi Motorsport, Dr. Wolfgang Ullrich.
Audi R15 TDI a avut debutul competitional, participand la cursa de 12 ore de la Sebring, Florida in SUA, pe 21 martie.
Sursa: Porsche Romania / Scorpion