LifeStyle

Rolul jucăriilor în educarea copiilor

Unii pedagogi propun clasificarea jucăriilor în trei categorii, ţinînd seama de principiul influenţării instructiv‑educative a copiilor prin jucărie. Aceste categorii ar fi: jucării gata confecţionate, în special jucăriile cu mecanisme (automobile, tractoare, tramvaie, locomotive, avioane, vapoare); jucării semiconfecţionate (materiale de construcţii, modele demontabile, puzzle); diferite materiale de joc (nisip, carton, lemn, sîrmă etc).

Dacă se are în vedere principiul dezvoltării copiilor, precum şi sarcinile didactice care se realizează prin jucării, acestea pot fi clasificate în şase tipuri:

– jucăriile cu subiect sînt acelea care reprezintă imagini: păpuşă, obiecte de uz casnic, de tehnică, animale. Gîndirea copilului fiind intuitiv‑imaginativă, jucăriile cu subiect corespund cel mai bine scopului de a‑i stimula interesul, afectivitatea ÅŸi de a‑l ajuta să cunoască realitatea;

– jucării motrice-sportive, din care fac parte: mingea, cercul, roata, popicele, corzile, trotineta. Acestea exersează miÅŸcările, contribuind la dezvoltarea fizică a copiilor;

– jucăriile de construcÅ£ie ÅŸi materiale de construcÅ£ii: cuburi, cilindri, prisme, romburi, semicercuri. Aceste jucării dezvoltă reprezentările spaÅ£iale, gîndirea tehnică, constructivă, capacităţile creatoare ale copilului;

– jucării didactice: globuri colorate, piramide, mozaic, beÅ£iÅŸoare, logo, jetoane, cifre, alfabet, care ajută copilul să se familiarizeze cu cerinÅ£ele impuse de acestea (culorile, formele, mulÅ£imi, imagini etc). Cu jucăriile didactice se exersează ÅŸi dezvoltă procesele de cunoaÅŸtere ale copilului: percepÅ£ia, memoria, gîndirea, imaginaÅ£ia, limbajul.

– jucăriile distractive sînt menite să‑l amuze pe copil, să trezească buna dispoziÅ£ie, rîsul ÅŸi veselia (personaje din poveÅŸti, siluete etc).

– jucării confecÅ£ionate de copii, care prezintă o deosebită importanţă educativă, apropiindu‑l pe copil mai mult de viaţă, dezvoltîndu‑i imaginaÅ£ia creatoare ÅŸi spiritul de inventivitate.

În legătură cu atitudinea copiilor faţă de jucării, sarcina adultului este să‑i obişnuiască să le aşeze în ordine după ce s‑au jucat, iar în timpul jocului să le folosească cu atenţie.

www.evenimentul.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *