In 2 aprilie ASOCIATIA PENTRU INTERVENTIE TERAPEUTICA IN AUTISM marcheaza ziua internationala a constientizarii autismului pregatind o serie de evenimente. Terapeutii, membri AITA, vor duce o ai anul acesta o ampla campanie de informare in strada, in restaurante, in scoli si gradinite, unde vor imparti pliante si vor sta de vorba cu oamenii explicandu-le ce este autismul si de ce copiii cu autism au nevoie de terapie precoce intensiva.
Ce este autismul?
Autismul este o tulburare de dezvoltare considerata a fi cea mai severa tulburare de dezvoltare. Autismul este tulburarea centrala din cadrul unui intreg spectru de tulburari de dezvoltare, cunoscut sub numele de spectrul tulburarilor autismului/autiste sau de tulburari pervazive de dezvoltare (pervasive developmental disorders) – termenul folosit in sistemele internationale de clasificare (Diagnostic and Statistic Manual, DSM IV; International Classification of Diseases – ICD 10). Aceste tulburari prezinta o larga varietate de manifestari, presupuse a fi rezultatul unor disfunctionalitati de dezvoltare ale sistemului nervos central sau genetice. Cauzele specifice sunt inca necunoscute.
Depistat la timp (inaintea varstei de 3 ani), si cu terapie intensiva si corect aplicata, copilul cu autism poate recupera intarzierile in dezvoltare, poate incepe sa vorbeasca si sa comunice cu cei din jur, si poate depasi multe dintre problemele cauzate de aceasta tulburare.
Copilul cu autism poate avea urmatoarele caracteristici:
– nu raspunde la nume sau la solicitarile adultului (decat cand vrea) si pare ca nu aude sau nu intelege ceea ce i se cere;
– nu face contact vizual la cerere, nu raspunde la nume;
– nu arata cu degetul si nu se uita cand cineva ii arata ceva cu degetul;
– protesteaza in momentul in care i se cere ceva si se insista pentru primirea unui raspuns;
– jocul ii este marcat de un caracter stereotip (foloseste obiectele sau jucariile mereu in acelasi fel, de exemplu: le inchide/deschide, bate cu obiectele in anumite locuri, le invarte etc ), ori nu este atras de jucarii ci mai degraba de sticle goale, sfori, pungi etc.;
– desi poate tolera prezenta copiilor, nu se joaca cu acestia;
– nu foloseste obiectele in scopul lor uzual (le linge, le scutura, plimba sticle pe care le umple si le goleste etc);
– prezinta probleme de alimentatie, si probleme ale somnului;
– nu doreste / nu poate sa foloseasca cuvinte cu sens de comunicare;
– merge pe varfuri, ori are miscari bizare are mainilor si corpului;
Ce este terapia comportamentala aplicata ABA?
Este un sistem de invatare, un program care isi propune sa modifice comportamentul copilului in mod sistematic si intensiv. Sistemul are obiective clar formulate, impartite in sarcini mici, astfel incat evolutia copilului sa poata fi masurata permanent.
Intarirea comportamentului se face cu recompense, intreg sistemul functionand pe baza acestor intaritori, fie materiali, fie sociali. In terapie copilul va invata ca toate actele lui au anumite consecinte, pozitive sau negative, fapt care va duce la scaderea comportamentelor neadecvate, si cresterea celor pozitive.
Beneficiind de un program de terapie intensiv ABA, copilul poate invata:
-Sa raspunda la nume si sa faca contact vizual;
-Sa raspunda cerintelor celor din jur;
-Sa manance independent; sa foloseasca toaleta independent.
-Sa-i imite pe copii sau pe adulti in actiunile lor;
-Sa vorbeasca sau sa comunice intr-un mod accesibil lui;
-Sa recunoasca si sa numeasca obiectele din jur, persoanele, actiunile, emotiile etc;
-Sa se joace adecvat varstei lui, singur sau cu ceilalti copii;
-Sa scrie si sa citeasca;
-Sa-si exprime adecvat emotiile;
-Sa povesteasca propriile experiente ori pe ale altora;
-Comportamentele agresive, neadecvate si autostimularile vor fi diminuate ca intensitate, ca durata si ca numar.
ABA ajuta copilul sa devina constient de mediul inconjurator si sa raspunda la solicitarile lui, si astfel sa faca parte activ din grupul sau social.
Un program de terapie ABA se desfasoara pe termen lung, si poate sa dureze un an, sau 2, sau 4, sau toata viata. Exista copii care invata foarte usor si se acomodeaza foarte bine terapiei – programul incheindu-se dupa un an sau doi, dar exista si copii la care rezultatele apar greoi, fie pentru ca au tulburari asociate care impiedica invatarea, fie pentru ca forma de autism de care sufera copilul este severa si atunci programul dureaza mai mult si are rezultate mai slabe.
Implicat intr-un pogram de terapie intensiv copilul poate ajunge sa faca fata gradinitei si scolii si poate sa devina independent.