LifeStyle

ANALIZÄ‚ SOCIO-ECONOMICÄ‚ PRIVIND SITUAÅ¢IA FEMEILOR DIN MEDIUL RURAL


      In perioada ianuarie –februarie 2008, Agenţia Naţională pentru Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi (ANES) a derulat o analiză la nivel naţional  cu privire la situaţia femeilor din mediul rural. Compartimentele teritoriale ale ANES au condus 1046 de interviuri, axate pe situaţia profesională, participarea la decizie , informaţiile necesare, precum  şi modalităţile de informare preferate de femeilor din mediul rural. Persoanele intervievate au fost femei cu vârsta cuprinsă între 18-55 ani.

      Situaţia profesională la nivel naţional reflectă faptul că femeile din acest mediu de rezidenţă se orientează cu preponderenţă către domenii precum :administraţia publică, sănătate, agricultură, asistenţă socială sau învăţământ. In ceea ce priveşte asumarea responsabilităţilor domestice, acestea cad mai ales în sarcina femeilor. Astfel, în judeţe precum Botoşani, Bacău, Suceava sau Vaslui femeile îşi asumă aceste responsabilităţi în proporţie de 98%. Ancheta reflectă totodată faptul că majoritatea femeilor din zona rurală au venituri sub 500 RON, cu excepţia regiunii de vest a ţării, unde media veniturilor lunare variează între 500 şi 1000 RON.

          În ceea ce priveşte participarea echilibrată la decizie, rezultatele studiului reflectă faptul că femeile nu se implică în luarea deciziilor în comunităţile din care fac parte, deşi rata participării feminine la vot este destul de ridicată. De exemplu, în regiunea de nord-est a ţării femeile participă la vot în proporţie de 90% , dar se implică în luarea deciziilor doar în proporţie de 19%. Dezechilibrul se menţine şi în restul regiunilor, o participare mai activă a femeilor la actul de decizie fiind înregistrată în judeţul Cluj.

          În România, televizorul rămâne  mjllocul de informare preferat al femeilor din mediul rural, care fac apel destul de rar la presa scrisă şi nu folosesc internetul. De asemenea, aproximativ o treime din femeile intervievate au declarat că nu folosesc nici un fel de mijloc de informare.

          Peste 50% din femeile intervievate şi-au manifestat interesul pentru a obţine mai multe informaţii cu privire la drepturile de care beneficiează pe piaţa muncii, fiind totodată interesate să obţină informaţii privind modalităţile de a demara o afacere sau informaţii privind sănătatea reproducerii.  Pentru obţinerea acestor date sunt preferate materialele informative şi punctele de informare din cadrul autorităţilor locale.

Detalii privind rezultatele regionale ale chestionarelor :

Nr. Chestionare: 111 (Braşov, Harghita, Covasna) + 150 ( Gorj, Dolj, Olt, Mehedinti, Valcea) + 185 ( Bacau, Botosani, Iasi, Neamt, Suceava, Vaslui) + 120 ( Constanta, Galati, Tulcea, Buzau) + 150 ( Caras Severin, Timis, Arad) + 180 (Giurgiu, Ialomita, Teleorman, Arges, Dambovita, Calarasi) + 150 (Bihor, Maramures, Salaj)=  1046 chestionare

Vârsta femeilor intervievate : femei cu varsta cuprinsă intre 18-55

Domenii de activitate ocupate preponderent de femei:

  • Regiunea Centru: administraÅ£ie publică, agricultură, comerÅ£, asistenţă socială, învăţământ ;
  • Oltenia : administraÅ£ie publică, sănătate, comerÅ£, agricultură (zilierele) ÅŸi învăţământ
  • Nord-Est: educatie, administratie publica, comert, sanatate, alimentatie; de asemenea, în judeÅ£e precum BotoÅŸani, Bacău, Suceava ÅŸi Vaslui femeile se ocupă în proporÅ£ie de 98% da responsabiltatile casnice;
  • Sud-Est : agricultură, comerÅ£, administraÅ£ie publică, învăţământ. Media      veniturilor lunare pentru toată zona este cuprinsă între 0 – 500 de RON.
  • Vest : administraÅ£ie publică, comerÅ£, învăţământ, menaj, asistenţă socială ÅŸi comerÅ£. Cu toate acestea, interesele femeilor pentru perfecÅ£ionare se îndreaptă către domenii precum: finanÅ£e, management, protecÅ£ia mediului, turism, resurse umane sau metodică. Media veniturilor lunare ale femeilor din zona de Vest este cuprinsă între  500 – 1000 de RON ( excepÅ£ie face judeÅ£ul TimiÅŸ, unde media este cuprinsă între 0-500 de RON).
  • Sud: marea majoritate a femeilor din mediul rural din zona de sud a României sunt angajate, iar venitul lunar este în medie între 0 – 500 de RON. ÃŽn urma analizei a rezultat că sunt ÅŸi multe femei casnice, iar media pe zonă este de 40%.
  • Nord-Vest: ÃŽn zona de nord-vest a ţării femeile din mediul rural sunt în general angajate cu normă întreagă, iar veniturile lor sunt cuprinse în medie între 0-500 de RON. Există două judeÅ£e unde un procent mare de femei au declarat că nu înregistrează venituri ( în Bihor procentul este de13%, iar în judeÅ£ul Cluj  de 20%). ÃŽn judeÅ£ul Sălaj regasim cel mai mare număr de femei casnice (80%). Veniturile lor lunare sunt instabile, ele fie provin din alocaÅ£iile copiilor, fie provin din ajutoarele sociale oferite de stat.  De asemenea, in judeÅ£ul MaramureÅŸ femeile casnice sunt in proportie de  50%.

Domenii de interes:

  • Regiunea Centru : 40% sunt interesate de drepturile pe piata muncii ; 20% de initierea unei afaceri;
  • Oltenia : sanatatatea reproducerii (mai ales in judetul Olt) si drepturi pe piata muncii
  • Nord-Est: drepturile femeilor pe piata muncii (in proportie de peste 90% în judeÅ£e precum IaÅŸi, Suceava sau Vaslui)
  • Sud-Est: sanatatea reproducerii (52%) ÅŸi drepturile pe piaÅ£a muncii (74%)
  • Vest : femeile sunt interesate de drepturile de care dispun pe piata muncii ÅŸi de tematica  violenÅ£ei, precum ÅŸi de modalităţile de iniÅ£iere a unei afaceri ;
  • Sud: drepturile pe piaÅ£a muncii ÅŸi sănatatea reproducerii ;
  • Nord-Vest: drepturile femeii pe piata muncii, sănatatea reproducerii (70% în Salaj), bursa locurilor de munca (56% in Maramures)

Participare la decizie

  • Regiunea Centru: Ca o concluzie, în afară de participarea ridicată la vot, se poate observa că femeile nu se implică în luarea deciziilor la nivelul comunităţii din care fac parte ÅŸi nici nu fac parte din asociaÅ£ii, consilii ÅŸi partide. Interesul manifestat de respondente cu privire la evenimentele politice, sociale sau economice ale ţării sau comunităţii este relativ scăzut, o medie de 55 % dintre respondente declarând că nu apelează la nici o modalitate de informare.
  • Oltenia : SituaÅ£ia în zona Olteniei diferă la o analiză comparativă între judeÅ£ele din această zonă. Ca ÅŸi caracteristică generală observam ca femeile nu sunt deloc active în comunitate. De exemplu, în judeÅ£ul MehedinÅ£i, nici o femeie nu participă la luarea deciziilor în comunitate ÅŸi nici nu este membră într-o asociaÅ£ie, comitet, comisie sau partid. ÃŽn toate judeÅ£ele Olteniei femeile participă la vot în număr foarte mare. Sunt judeÅ£e unde participarea este chiar de 100% (Olt, Dolj, Vâlcea).
  • Nord-Est: Femeile participă la vot in proportie de 90%,  dar 81% nu participa la luarea deciziei in comunitate
  • Sud-Est : Femeile din partea de sud – est  a ţării nu participă deloc la deciziile din comunitate ÅŸi nici nu sunt membre în asociaÅ£ii, partide sau comitete. ÃŽn schimb, participarea la vot este foarte mare în toate judeÅ£ele.
  • Vest : ÃŽn comunitate, femeile din zona de Vest nu sunt deloc active. ÃŽn toate cele 3 judeÅ£e din această zonă procentul neparticipării la deciziile din comunitate este  de 100%. Nu numai că nu participă la deciziile privind soarta comunităţii, dar nici nu sunt membre în asociaÅ£ii, comitete, comisii sau partidw politice. Cu toate acestea, femeile din zona de Vest a ţării participă în număr foarte mare la vot. ÃŽn fiecare judeÅ£ femeile au declarat că participă la vot în procent de 100%.
  • Sud: ÃŽn ceea ce priveÅŸte participarea activă în comunitate, femeile din zona de sud nu se implică în deciziile care privesc comunitatea. Cu toate acestea, prezenÅ£a la vot este foarte mare, aproape 100%.
  • Nord-Vest: Dacă la vot femeile merg în număr foarte mare în toate judeÅ£ele,ele nu se implică deloc cand vine vorba de luarea deciziei (Bihor 90%, MaramureÅŸ 90%, Satu Mare 90% ÅŸi Sălaj 90%). Singurul judeÅ£ unde există o participare activă este Cluj. Femeile din această zonă se implică prin participarea la ÅŸedinÅ£ele de partid, la organizarea diferitelor sărbători, la construcÅ£ia sau reparaÅ£ia edificiilor din comună.

Modalităţi de informare preferate de catre femeile intervievate

  • Regiunea Centru : materiale informative;
  • Oltenia : materiale informative (50%) ÅŸi puncte de informare in cadrul autorităţilor locale ;
  • Nord-Est: Materiale informative (in special în judeÅ£e precum IaÅŸi ÅŸi Vaslui) sau puncte de informare (80% în IaÅŸi)
  • Sud-Est : 42% dintre femeile intervievate declară că nu se informeaza deloc; majoritatea preferă materiale informative ÅŸi puncte de informare ale autorităţilor locale;
  • Vest : 34% nu se informeaza deloc ; femeile din această zonă preferă materialele informative ÅŸi punctele de informare ;
  • Sud: Televizorul este principala sursă de informare pentru femeile din zona de sud. Aproape 80% din aceste femei se uită numai la televizor, 30% citesc ziarele ÅŸi numai 15% ascultă radio. Femeile din zona de sud preferă materialele informative si seminarii
  • Nord-Vest: Femeile din aceste zonă preferă materialele informative ÅŸi punctele de informare ale autorităţilor publice.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *