Electrocasnicele mari au avut cea mai mare rată de creștere din an de la trimestru la trimestru, conform GfK TEMAX România pentru cel de-al patrulea trimestru al lui 2011. T4 2011 a fost cel mai bun trimestru din ultimii doi ani atingând valoarea de 99 milioane de euro. Totuși, în timp ce toate celelalte sectoare monitorizate de Temax au reușit să atingă o rată de creștere de două cifre, sectorul electrocasnicelor mari a ajuns ultimul la linia de sosire a acestui an. Având în vedere performanța întregului an 2011, se poate observa o creștere pe această piață (4,1%) față de 2010, însă a fost mai degrabă una timidă prin comparație cu evoluția totală a Temax. În 2011, sectorul electrocasnicelor mari a atins valoarea de 328 milioane de euro, menținându-și al treilea loc în topul bunurilor de folosință îndelungată.
Anul 2011 a adus rate de creștere de două cifre pentru piețele mai mici din categoria electrocasnicelor mari precum aparate pentru gătit incorporabile, plite și mașini de spălat vase, arătând că aceste categorii, în mod tradițional poziționate în clase de preț superioare, încep să atragă atenția consumatorilor din ce în ce mai mult. Mergând mai departe, consumatorii par acum mai dispuși să ia în considerare segmentele premium precum frigiderele Side by Side sau mașinile de spălat rufe Wash and Dry atunci când iau decizia de cumpărare; aceste segmente au avut cele mai mari creșteri din categoria din care fac parte.
Pilonii pieței electrocasnicelor mari, aragazurile, mașinile de spălat rufe și frigiderele au înregistrat rate de creștere ceva mai temperate, de o singură cifră în 2011 față de 2010. Mai mult, piața cuptoarelor cu microunde a avut cea mai mare scădere pe o piață în revenire și în creștere, printre principalii factori fiind și creșterea prețului mediu comparativ cu anul trecut. Între timp, piața congelatoarelor și-a continuat extraordinara evoluție cu cea mai mare creștere în cadrul sectorului, valoarea atinsă în 2011 a fost cu mai mult de 20% peste cea din 2010.
Electrocasnice mici
Comparativ cu 2010, electrocasnicele mici au înregistrat o rată de creștere de două cifre ajungând la 108 milioane de euro în 2011. Mai mult, cel de-al patrulea trimestru al lui 2011 a adus o creștere de 19.1% pe piața electrocasnicelor mici din România față de același trimestru al anului trecut. Toate grupele de produse au avut o contribuție considerabilă la evoluția pozitivă a sectorului. În 2011, aparatele pentru prepararea băuturilor calde au fost unele dintre cele mai interesante produse în cadrul sectorului electrocasnicelor mici. Alături de aparatele pentru prepararea mâncării, fiarele de călcat și aparatele pentru coafarea părului, aceste dispozitive au susținut marea creștere a pieței electrocasnicelor mici.
În cadrul pieței în rapidă creștere a aparatelor pentru prepararea băuturilor calde, aparatele cu sisteme cu capsule sunt motorul categoriei, câștigând aproximativ jumătate din piață. Expansiunea tehnologiei pe bază de capsule a fost ajutată de noile produse lansate, de publicitate și promoții. Și aparatele fullautomate se mențin pe un trend ascendent, cifrele de vânzări mari venind totodată cu eroziuni de preț în T4 2011.
Aproape toate segmentele aparatelor pentru prepararea mâncării au crescut, dar în special blenderele de mână, reprezentând în T4 2011 aproape 27% din produsele din această categorie.
În jur de 50% din valoarea vânzărilor de electrocasnice mici se face cu produse mai ieftine de 50 euro. Cu acest preț accesibil consumatorii continuă să cumpere electrocasnice mici în ciuda mediului economic instabil. În T4 2011 vânzările nu au fost făcute în principal cu achiziționarea de cadouri pentru Crăciun, ci cu achiziționarea de produse care sunt realmente necesare. Achiziționarea de electrocasnice mici merge spre obiceiuri mai sănătoase, consum în casă și aparate care ajută la reducerea timpului de lucru.