Peste 850 de copii cu varste cuprinse intre trei si cinci ani, din 43 de comunitati dezavantajate, in principal rurale, din toate judetele tarii, incep anul acesta gradinita mai devreme. Pentru copiii proveniti din medii sociale defavorizate, in majoritate romi, participarea la cursurile de gradinita estivala de la o varsta mica este vitala pentru a se familiariza cu educatia prescolara si a-i pregati, astfel, pentru accesul ulterior la cursurile de gradinita obisnuite si, pe viitor, la scoala.
Conform ultimelor cercetari, numarul copiilor romi care urmeaza invatamantul prescolar ramane scazut, desi gradinita este mediul in care copiii deprind norme de relationare, cunosc modele culturale variate si se pregatesc pentru viata de scolar. Lipsa sansei de a-si insusi aceste abilitati afecteaza integrarea si participarea lor scolara. Astfel, statisticile arata ca 80% dintre copiii care nu beneficiaza de nici o forma de educatie sunt de etnie roma.
Gradinitele estivale fac parte din proiectul „Copiii romi se pregatesc pentru gradinita!â€, proiect care se adreseaza in principal copiilor romi, fara a exclude insa alti copii din categorii sociale defavorizate, pentru a evita segregarea. Din experienta anterioara a Organizatiei Salvati Copiii, pregatirea in prealabil a copiilor din comunitati sarace este de o importanta majora, facilitandu-le acestora accesul la educatie si sprijinindu-i in procesul de integrare scolara ulterioara si in obtinerea de rezultate scolare dintre cele mai bune.
In cadrul acestui proiect, inclusiv parintii copiilor vor avea posibilitatea de a lua parte la activitatile gradinitelor estivale pentru a intelege mai bine necesitatea educatiei prescolare pentru viitorul copiilor lor.
“Pentru Salvati Copiii sprijinul oferit copiilor proveniti din comunitati sarace in vederea facilitarii accesului la educatie reprezinta, de multi ani, o prioritate. Punctual, in cadrul acestui proiect, vom asigura patru saptamani de pregatire pentru mai mult de 850 copii anual, punandu-le la dispozitie rechizitele necesare, o gustare, precum si stimulente pentru parintii care vor fi prezenti zilnic, prin rotatie, la gradinita estivala. Speram, astfel, ca parintii sa devina constienti de rolul deosebit de important pe care educatia timpurie il are in dezvoltarea copiilor†declara Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv al Organizatiei Salvati Copiii.
Proiectul este derulat in perioada aprilie 2009 – martie 2011 de Organizatia Salvati Copiii, in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii – Directia Generala pentru Invatamant in Limbile Minoritatilor si Relatia cu Parlamentul si este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 „Investeste in Oameniâ€.
Toate cele 86 de gradinite incluse in proiect vor fi dotate cu cate un calculator si o imprimanta, ce vor fi utilizate in activitatile de educatie a copiilor, activitati care vor contine elemente precum: cunoasterea mediului, desen, invatarea cifrelor si literelor intr-o maniera cat mai atractiva si adaptata pentru cei mici etc. In plus, atat educatoarele, cat si mediatorii scolari, vor beneficia de un curs de formare, in cadrul caruia vor primi informatiile necesare pentru derularea activitatilor in cele mai bune conditii si cu rezultate optime.
Proiectul urmeaza a fi promovat la scara nationala iar la final va fi redactat un Ghid de bune practici care va fi distribuit tuturor Inspectoratelor Scolare Judetene.
Prezentul proiect se alatura activitatilor constante pe care Organizatia Salvati Copiii le-a desfasurat de-a lungul anilor in vederea respectarii dreptului la educatie al copiilor romi. In perioada ianuarie 2007 – august 2009, peste 1.350 de copii romi au fost inclusi in programele organizatiei, beneficiind de sprijin in vederea accesului la educatie prescolara.
Problema participarii scazute la educatie prescolara a copiilor de etnie roma a fost ridicata si de Comitetul ONU pentru Drepturile Copilului care, la sfarsitul lunii iunie, a solicitat statului roman sa intensifice masurile pentru a creste accesul copiilor romi in gradinite si pentru a le asigura acestora oportunitati de petrecere a timpului liber. Comitetul ONU recomanda, de asemenea, implicarea parintilor si a comunitatii roma in dezvoltarea si implementarea masurilor educationale.