Anul 2008 a demarat cu o crestere a pietei de consum in ritmul dat de ultimii ani de dezvoltare continua. In primele 6 luni vanzarile inregistrate de ALTEX Romania depaseau cu 47% vanzarile similare ale anului precedent, in conditile in care piata inregistra o crestere de 20% fata de aceeasi perioada a anului 2007. Evolutia favorabila a pietei a fost determinata de ritmul accelerat al cresterii economice din primul semestru din 2008, estimata la aproximativ 8%. Â
Tendinta de crestere s-a manifestat si in trimestrul III al anului 2008, dar intr-un ritm mai redus. In trimestrul IV din 2008 a aparut reducerea consumului in general, aceasta afectand si retailul de produse electronice si electrocasnice. Din pacate, scaderea din trimestrul IV a coincis cu cel mai important sezon de vanzari din timpul anului, sezonul sarbatorilor de iarna, cand in conditii normale vanzarile practic se dubleaza fata de celelalte trimestre din an. Pe masura apropierii de luna Decembrie, efectele crizei s-au facut tot mai resimtite, iar scaderea fata de anul precedent tot mai accentuata. Datorita acestor circumstante performanta intregului an 2008 a fost afectata in mod semnificativ in detrimentul bunelor rezultate din primele trei trimestre. Reducerea acuta a apetitului de consum intr-un timp relativ scurt, precum si tendintele de regres manifestate in piata au impus o atentie sporita in optimizarea proceselor si costurilor.
S-a impus astfel redefinirea procesului de adaptare la evolutia pietei, cu accente rezultate din noile conditii date, optand pentru optimizarea si eficientizarea proceselor.
Trimestrul IV s-a transformat astfel intr-o perioada extrem de dificila deoarece a fost necesara gasirea unui echilibru intre obiectivul unor vanzari sporite, fiind totusi in sezonul cel mai important, si ajustarea stocurilor in vederea pregatirii anului 2009, care se contura tot mai clar ca un an ai carui parametrii vor fi afectati de o eroziune accentuata.
Sfarsitul anului 2008 a insemnat si o devalorizare puternica a monedei nationale in fata valutelor internationale, care a determinat o evolutie negativa a parametrilor financiari, cresterea preturilor, reducerea salariilor, suspendarea veniturilor suplimentare specifice perioadei sarbatorilor de la sfarsit de an etc. Dificultatile financiare din aceasta perioada au dus, pe langa reducerea volumului vanzarilor, si la o scadere importanta a profitabilitatii din ultima parte fata de cea de pe parcursul anului.
Chiar daca mediul economic se afla in degradare, ALTEX Romania a intrat in trimestrul IV 2008 cu reteaua de magazine la cel mai inalt nivel din punct de vedere al calitatii produselor si serviciilor oferite, dar si al proceselor si functionalitatii. Programul de investitii a continuat si in ultimul trimestru din 2008, noi magazine Media Galaxy fiind deschise in Focsani si Oradea, iar Altex in Iasi, Bacau, Craiova si Brasov. Dezvoltarea continua a companiei a fost posibila datorita abordarii pragmatice a potentialului din toate zonele tarii si procesului continuu de optimizare a business-ului din ultimii ani.
Rezultate ALTEX Romania in 2008
ALTEX Romania incheie anul 2008 cu o cifra de afaceri de 344 milioane euro, in crestere cu 8,5% fata de cifra de afaceri inregistrata in 2007.
Indicatorii de profitabilitate obtinuti au fost mai mici decat cei estimati la inceputul anului, iar castigul ALTEX Romania inainte de taxe, dobanzi, deprecieri si amortizari (EBITDA) a fost de 1,3%.
“Chiar si dupa aceasta perioada economica dificila, care a generat multe confuzii in piata datorita instalarii relativ rapide si in cel mai nepotrivit moment al anului, anuntam cea mai mare cifra de afaceri inregistrata de ALTEX Romania de la infiintare si pana astazi, 344 milioane euro, depaÅŸind cu 8,5% cifra de afaceri inregistrata in anul 2007â€, a declarat Dan Ostahie, Presedinte ALTEX Romania.
In anul 2008 ALTEX Romania a continuat strategia de standardizare a magazinelor specifice celor doua retele de retail, Altex si Media Galaxy. Au fost deschise 8 noi magazine Altex in orasele Bacau, Brasov, Bucuresti, Buzau, Cluj, Craiova, Iasi, si 5 noi magazine Media Galaxy in orasele Braila, Focsani, Oradea, Pitesti si Suceava. Plasarea acestor magazine in noile galerii comerciale sau mall-uri dezvoltate in marile orase face parte din strategia de standardizare si modernizare a companiei.
« Strategia de dezvoltare ALTEX a impus adaptarea la evolutia comportamentului consumatorului. Daca in urma cu cativa ani vizam cu precadere magazine din centrul orasului pentru a fi cat mai aproape de clientii nostri, in prezent am optat pentru deschiderea de magazine in centre comerciale moderne, care ofera concentrate in acelasi spatiu mai multe optiuni pentru shopping, dispun de parcari generoase si de diverse modalitati de divertisment, de petrecere a timpului. Atractivitatea noilor zone comerciale este incontestabila astazi, in detrimentul formelor traditionale de comert. ALTEX a investit in suprafete noi care corespund ultimelor standarde europene din retail pentru a oferi clientilor cele mai moderne conditii si cele mai avantajoase servicii», a declarat Cristian Moanta, Director Marketing & Achizitii ALTEX Romania.
Procesul de adaptare a business-ului a insemnat pentru ALTEX Romania stabilirea de obiective de eficienta economica la nivelul centrelor de cost, precum si optimizarea tuturor proceselor: achizitia produselor, gestiunea stocurilor, asistenta tehnica in garantie si post-garantie, logistica si transportul.
In comunicare si promovare ALTEX Romania a investit un buget de 15 milioane de Euro (la nivel de rate card). Rezultatul final al acestor investitii s-a facut simtit in perfectionarea serviciilor destinate clientului final atat la nivel magazinului, in serviciile de consultanta in momentul vanzarii, cat si in organizarea si comunicarea campaniilor promotionale si a avantajelor oferite de ALTEX Romania.
O alta axa importanta de dezvoltare pentru ALTEX Romania in 2008 a reprezentat-o formarea personalului. Bugetul investit in dezvoltarea personalului s-a ridicat la suma de 630 000 de Euro in 2008.
ALTEX ROMANIA – Analiza vanzarii pe categorii
In 2008 s-a inregistrat cresterea tuturor categoriilor de produse, cu exceptia categoriei Comunicatii. Dar mai mult decat atat, s-a inregistrat o diversificare majora a cererii pentru noi produse – laptop-uri, accesorii de toate felurile, multimedia, produse de ingrijire personala, telefoane mobile cu camera foto sau MP3 player, sisteme de navigatie, console de jocuri si jocuri, produse care au avut o dinamica lenta pana in 2007.
In 2008, cele mai mari cresteri au inregistrat vanzarile de produse din categoria Entertainment – filme, muzica, console de joc si jocuri in format CD sau DVD, categorie a carei crestere a depasit 60%.
In cadrul categoriei, cea mai semnificativa crestere au inregistrat-o filmele in format Blu-ray Disc, cu 670%, urmate de vanzarile de jocuri cu cresteri de pana la 300% fata de vanzarile inregistrate in 2007. Vanzarile de console de jocuri au inregistrat, de asemenea, o crestere importanta de 116%.
Accesoriile au devenit o categorie tot mai importanta in preferintele clientilor si au inregistrat cresteri de aproximativ 60%. Amintim, de exemplu, cresterile de peste 70% inregistrate de gentile pentru laptop fata de vanzarile din 2007. Dar varietatea acestora este atat de mare incat face imposibile alte mentiuni.
Produsele electrocasnice mici de tipul aparatelor de bucatarie (roboti, cafetiere, toastere) si produsele de ingrijire personala au inregistrat o crestere de peste 20%.
Camerele foto si video au inregistrat o crestere de 15%, iar produsele electronice au inregistrat o crestere de aproximativ 10%. Televizoarele cu ecran cu plasma sau LCD au crescut cu 35% fata de anul 2007, la polul opus aflandu-se vanzarile de televizoare cu CRT (tub catodic), care au scazut cu 50% fata de cele inregistrate in 2007.
Vanzarile de produse IT au inregistrat o crestere de 17%. Cresterea a fost determinata de evolutia vanzarilor de laptop-uri, care au inregistrat un plus de 130% fata de anul 2007. Vanzarile de sisteme desktop au inregistrat o scadere de 38% fata de anul 2007.
Comunicatiile au scazut cu 15% fata de 2007. Principalul motiv al reducerii vanzarilor de produse din
segmentul comunicatii a fost orientarea clientilor catre distribuitorii de telefonie mobila. S-au remarcat totusi si cresteri spectaculoase in cadrul acestei categorii, de 162% pentru vanzarile de PDA si de peste 100% pentru vanzarile de sisteme de navigatie GPS.
In 2008, vanzarile de produse electrocasnice mari au crescut cu 5% fata de cele inregistrate in 2007. Vanzarile de aragazuri si hote au crescut cu 20%, iar vanzarile de masini de spalat au crescut cu 7%.
In ponderea vanzarilor cel mai important loc este detinut in continuare de produsele electronice (27%). Pe locul doi se gasesc produsele electrocasnice (24%). Cresteri in ponderea vanzarilor au iregistrat categoriile: Entertainment (4% din vanzari), Accesorii (3% din vanzari), precum si produsele electrocasnice mici (13% in vanzari). Ponderea vanzarilor de camere foto si video (7%), a crescut, de asemenea, fata de cea inregistrata in 2007.
ALTEX Romania isi respecta promisiunea facuta in calitate de lider in retail-ul de produse electronice, electrocasnice, IT, comunicatii si multimedia de a oferi clientilor sai o gama de produse perfect adaptata nevoilor si dorintelor acestora, la cel mai bun pret din Romania. Alaturi de acestea, ALTEX Romania ofera atat sisteme flexibile de finantare, cat si serviciile necesare aferente.