Cu ocazia celei de a 13-a ediții a Forumului Național de Dezbateri ARDOR, SIVECO Romania a întreprins în rândul participanților – elevi membrii ai cluburilor de dezbateri din întreaga țară, profesori și arbitrii de debate – un sondaj cu privire la fenomenul violenței din școli. Scopul urmărit a fost acela de a identifica principalele cauze generatoare de violență cât și modalitățile cele mai eficiente prin care mijloacele informatice pot fi utilizate în combaterea acestui fenomen.Profund implicată în problematica educațională din România prin proiectele informatice pe care le desfăşoară, compania SIVECO Romania este constant preocupată de fenomenul violenței din școli, alăturându-se eforturilor tuturor celor care-şi asumă dificila sarcină de a-i descoperi cauzele și a-i contracara efectele: instituţiile statului, ONG-urile, mediul de afaceri. Acest studiu este o continuare firească și necesară a unui demers început cu mulți ani în urmă și care se subscrie misiunii declarate a companiei de promovare constantă a educației. În aceeași idee, parteneriatul dintre SIVECO Romania si ARDOR se bazează pe valori comune, pe convingerea că dialogul raţional argumentat reprezintă cel mai preţios câştig al civilizaţiei şi garanţia dezvoltării armonioase a unei societăţi.
„EvoluÈ›ia informatică È™i generalizarea utilizării curente a Internetului au făcut posibil accesul facil la informaÈ›ie pentru toate categoriile de public. Această deschidere fără precedent în România sub aspectul circulaÈ›iei informaÈ›iei nu este, însă, lipsită de riscuri. 85% dintre respondenÈ›i fac legătura între lipsa de educaÈ›ie È™i prezenÈ›a violenÈ›ei în È™coli. Ne propunem, astfel, promovarea unei educaÈ›ii generatoare de progres È™i inhibatoare a violenÈ›ei. Prin studiile pe care le-am demarat, SIVECO Romania atrage în mod responsabil atenÈ›ia asupra nevoii de discernământ în folosirea mijloacelor informatice în sistemul educaÈ›ionalâ€Â, declară Anca Crahmaliuc, Marketing Manager la SIVECO Romania.
Problema violenței a căpătat mai multă gravitate pentru societatea civilă odată cu mediatizarea ei tot mai intensă. De altfel, 79% dintre respondenții chestionarului afirmă că recepționează informații referitoare la violența în școli prin intermediul televizorului. Conflictele din școli sunt tot mai des mediatizate în presă, la televizor, radio sau pe Internet. Întrebarea foarte pertinentă pe care participanţii la Forumul ARDOR şi-au pus-o este cât de real este acest fenomen și dacă reprezintă cu adevărat un motiv de îngrijorare pentru întreaga societate civilă.
Studiul relevă că societatea civilă a devenit mult mai conÈ™tientă de pericolul extinderii acestui fenomen (92%) dar că există mai multe modalități în care situaÈ›iile conflictuale pot fi combătute, iar È™coala – respectiv educaÈ›ia, este unul dintre cele mai importante.
Astfel, în mod foarte îmbucurător, peste 73% dintre ei văd în școală un mediu capabil să îndepărteze elevii de fenomenul violenței și să-i ferească de contactele cu situațiile conflictuale.
„Școala ar trebui să ofere un climat psiho-social stabil, încercând să evite tensiunile de orice fel. Elevilor ar trebui să li se explice că cel mai bun mod de rezolvare a problemelor este de a discuta, de a dezbate, È™i, în nici un caz, de a apela la violențăâ€Â, este de părere unul dintre respondenÈ›ii la studiu.
Conform rezultatelor sondajului, responsabilitatea pentru propagarea violenței, sub toate formele ei, este împărțită între: stradă (75%), mediul familial (54%), mass-media (23%) și școala (21%).
Între factorii care contribuie la crearea unui context favorabil violenței, cel mai vehiculat este anturajul. Sondajul relevă că, majoritar, actele de violență pot fi puse pe seama unui anturaj nepotrivit, generator de comportamente deviante.
Un alt element favorizant pentru actele de violență este lipsa de educație (85%).
„Lipsa de educaÈ›ie generează un comportament primar, brutal, lipsit de respect È™i conduce la violențăâ€Â, este de părere un respondent al studiului. „În momentul în care în educaÈ›ia unui adolescent se găsesc lacune, acesta devine influenÈ›abil È™i, de cele mai multe ori, aceasta se transformă în violență. Elevii ar trebui învățaÈ›i să comuniceâ€Â, consideră un alt respondent în timp ce alt răspuns ne arată că „educaÈ›ia permite sublimarea impulsurilor violente, conducând la însuÈ™irea unor valori umanisteâ€Â.
Rezultatele studiului indică o inclinație sporită spre violență cu precădere în cazul elevilor provenind din medii familale defavorizate. Comportamentul părinților are, statistic, o influență extrem de puternică asupra nivelului de agresiune manifestat de copii.
Preocuparea specialiștilor SIVECO Romania s-a îndreptat și spre zona de utilizare a mijloacelor de informare. În acest sens, sondajul și-a propus să surprindă opinia publicului cu privire la necesitatea folosirii mijloacelor informatice în scopul diminuării violenței. Din acest motiv, SIVECO Romania trateaza responsabil orice aspect legat de combaterea violenței printr-o educație sănătoasă a tinerilor.
Întrebați cum consideră că ar trebui folosite mijloacele informatice pentru diminuarea violenței în școli, majoritatea respondenților consideră că informarea realistă a elevilor îi poate ajuta pe aceștia să conștientizeze efectele negative pe care încurajarea și participarea la acest fenomen îl au asupra tuturor părților implicate și, mai ales, asupra lor.
22,22% consideră că mijloacele informatice ar trebui utilizate în așa fel încât să implice intensiv elevii în diverse proiecte și activități cu scopuri educaționale, îndepărtându-i astfel de tentațiile negative și posibil generatoare de violență.
În proporție de 19,44%, concepția în utilizarea mijloacelor informatice atribuie acestora un scop pur educativ, în vreme ce 13,89% dintre respondenți văd în ele adevărate mijloace de comunicare, educare și exprimare a personalității tinerilor.
„Expunerea la violență poate avea consecinÈ›e serioase asupra copiilor de orice vârstă. Această realitate, confirmată È™i de studiile realizate, reclamă o abordare cât se poate de realistă a factorilor care influenÈ›ează comportamentul violent. Rezultatele obÈ›inute ne arată că È™coala reprezintă un mediu ce poate corecta È™i preveni fenomenul violenÈ›ei, prin utilizarea mijloacelor informatice în scopul atragerii elevilor către educaÈ›ie È™i cultură È™i a îndepărtării lor de factorii posibil generatori de violențăâ€Â, afirmă Anca Crahmaliuc, Marketing Manager la SIVECO Romania.