LifeStyle

UE combate publicitatea inselatoare

Cu doar două săptămâni înaintea Crăciunului au intrat în vigoare în întreaga Uniune Europeană noi norme comunitare ample care vizează combaterea publicității înșelătoare și a practicilor comerciale agresive, inclusiv interzicerea falselor oferte „gratuite” și a publicității bazate pe „puterea de hărțuire” adresate copiilor prin intermediul internetului (îndemnuri directe). Aceste restricții sunt incluse într-o listă neagră detaliată a metodelor interzise prin noua Directivă privind practicile comerciale neloiale, care vizează în special douăsprezece dintre practicile cele mai abuzive folosite pentru a induce în eroare consumatorii, de la publicitatea-capcană la sistemele piramidale, reportajele publicitare și afirmațiile false cu privire la proprietățile curative ale produselor. Directiva privind practicile comerciale neloiale consolidează în mod semnificativ standardele comunitare în vigoare cu privire la publicitatea înșelătoare și stabilește noi standarde care combat practicile comerciale agresive, și anume hărțuirea, constrângerea, influențarea nejustificată. Directiva urmărește sporirea încrederii consumatorilor și a întreprinderilor în piața unică, astfel încât cetățenii să beneficieze pe deplin de posibilitatea de a face cumpărături într-un alt stat membru. Până în prezent, numai 14 state membre au pus în aplicare directiva. Comisia a lansat o procedură împotriva statelor membre care nu au adoptat încă dispoziții naționale.

Comisarul european pentru protecția consumatorilor, doamna Meglena Kuneva, a declarat: „Practicile neloiale induc în eroare consumatorii și denaturează piețele concurențiale. Pe piața unică europeană nu-și au locul comercianți care constrâng, intimidează sau induc în eroare consumatorii, în special în perioada sărbătorilor de iarnă, perioada anului în care se fac cele mai multe cumpărături. Din acest motiv, Europa oferă un exemplu: dispozițiile adoptate cu privire la comerțul înșelător și sub presiune sunt dintre cele mai severe care există la nivel mondial.”

Noile norme

Noua directivă conține patru elemente-cheie:

– O clauză generală cuprinzătoare care defineÈ™te practicile neloiale È™i deci interzise
– DefiniÈ›ia detaliată a practicilor înÈ™elătoare (acÈ›iuni È™i omisiuni) È™i a practicilor agresive – cele două categorii principale de practici comerciale neloiale
– Măsuri de protecÈ›ie a consumatorilor vulnerabili: directiva conÈ›ine dispoziÈ›ii care vizează prevenirea exploatării acestei categorii de consumatori
– Lista neagră: o listă detaliată a practicilor interzise în orice circumstanÈ›e

Lista neagră – douăsprezece dintre cele mai abuzive practici

Lista neagră conține peste 30 de metode considerate neloiale în orice circumstanțe.  Aceasta include douăsprezece dintre cele mai abuzive metode binecunoscute pentru prejudiciile pe care le cauzează consumatorilor:

– 1. Publicitatea-capcană: practica de a convinge consumatorul să cumpere de la o anumită societate făcând publicitate unui produs la un preÈ› foarte scăzut pentru care nu există un stoc corespunzător.
– 2. Falsele oferte „gratuite”: crearea unei impresii false a unor oferte gratuite prin descrierea unui produs ca fiind „gratuit”, „bonus”, „fără taxe” sau în termeni similari, în cazul în care consumatorul trebuie să plătească orice altă sumă în afară de costurile pe care le implică reacÈ›ia sa pozitivă la practica comercială È™i ridicarea sau plata livrării articolului.
– 3. ÃŽndemnurile directe adresate copiilor de a cumpăra produse promovate („Cumpără acum această carte!”) sau de a-È™i convinge părinÈ›ii sau alÈ›i adulÈ›i („puterea de hărÈ›uire”) să le cumpere produse care fac obiectul publicității. „A apărut noul film Alice È™i cartea magică de la Fondi! Spune-i mamei să È›i-l cumpere de la chioÈ™cul de ziare!”  ÃŽndemnurile directe adresate copiilor sunt interzise în cazul televiziunii, însă lista neagră extinde interdicÈ›ia asupra întregii mass-media È™i, cel mai important, asupra publicității de pe internet.
– 4. AfirmaÈ›iile false cu privire la proprietățile curative ale produselor – de la alergii, căderea părului È™i până la pierderea în greutate.
– 5. Reportajele publicitare: practica de a folosi conÈ›inutul editorial din mass-media pentru a promova un produs, în cazul în care comerciantul a plătit pentru această promovare, fără a specifica acest lucru în mod clar.
– 6. Sistemele piramidale: un sistem de promovare piramidal în cadrul căruia câștigul provine în special din introducerea altor consumatori în sistem decât din vânzarea sau consumul produselor.
– 7. Câștigarea de premii: practica de a crea consumatorilor falsa impresie că au câștigat un premiu în condiÈ›iile în care nu există niciun premiu sau acÈ›iunea pe care trebuie să o întreprindă pentru a câștiga premiul este condiÈ›ionată de plata unei sume de bani sau de suportarea unui cost.
– 8. Impresiile înÈ™elătoare cu privire la drepturile consumatorilor: prezentarea drepturilor de care consumatorii beneficiază prin lege ca È™i caracteristică distinctivă a ofertei comerciantului.
– 9. Ofertele limitate: declaraÈ›ia falsă conform căreia un produs va fi disponibil doar pentru un interval de timp limitat pentru a-i priva pe consumatori de posibilitatea de a face o alegere în cunoÈ™tință de cauză.
– 10 Limba în care sunt oferite serviciile post-vânzare: angajamentul de a furniza servicii post-vânzare către consumatori È™i, ulterior, furnizarea serviciului respectiv în altă limbă fără a informa în mod clar consumatorul cu privire la aceasta înainte de iniÈ›ierea tranzacÈ›iei.
– 11. Vânzarea nesolicitată: comerciantul solicită plata pe loc sau plata ulterioară pentru produsele pe care le furnizează dar pe care consumatorul nu le-a solicitat sau solicită rambursarea sau păstrarea lor.
– 12. GaranÈ›iile valabile în întreaga Europă care creează falsa impresie că serviciul post-vânzare furnizat pentru un produs este disponibil într-un stat membru altul decât cel în care este vândut produsul.

„Gratuit” ar trebui să însemne într-adevăr gratuit – exemplu concret

În septembrie 2007, dl. Folcini, din Italia, s-a înregistrat pentru a-și crea o nouă adresă de e-mail.  Acesta a remarcat în partea inferioară a paginii internet un mic chenar care indica faptul că va beneficia de cinci mesaje gratuite pe zi. A urmat linkul din chenarul respectiv și a ajuns pe o nouă pagină unde apărea mesajul „5 TEXTE GRATUITE PE ZI”.  A urmat instrucțiunile, iar un al doilea text l-a informat că s-a înscris și că serviciul costă trei euro pe săptămână. A verificat pe pagina anterioară și a constatat că se specifica cu litere foarte mici faptul că serviciul era contra cost.

Pentru informații suplimentare, a se consulta:

http://ec.europa.eu/consumers/rights/index_en.htm

http://ec.europa.eu/consumers/cons_int/safe_shop/fair_bus_pract/ucp_en.pdf

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *