Stiri

Românii, din ce în ce mai optimiști

2013 este anul care marchează un nou record pozitiv în ceea ce privește cota de încredere în rândul românilor de la declanşarea crizei economice până în prezent, indicele general măsurat de Barometrul de Încredere a Consumatorului realizat de GfK pentru Comisia Europeană atingând o medie anuală de -35.
“Încrederea populației va continua să crească, ca urmare a promisiunilor din campaniile electorale la care românii vor fi intens expuși anul aceasta, fapt observat și în anii anteriori în care au fost alegeri. De fiecare dată în aceste perioade, nivelul de încredere a atins cote mai înalte decât media”, afirmă Andi Dumitrescu, director general GfK România.

Aproape 40% dintre români spuneau luna trecută că situaţia financiară a familiei lor este mai dificilă decât în urmă cu 12 luni, în vreme ce 13% dintre locuitori credeau că aceasta este mai bună. Situație cunoaște o îmbunătățire față de finele anului trecut, când peste jumătate din populație își vedea finanțele personale deficitare comparativ cu 2012.
În privinţa perspectivelor financiare, doar 32% au spus de-a lungul anului 2013 că acestea se vor înrăutăţi, cea mai bună medie anuală din 2009 până în prezent.
58% dintre cei chestionaţi afirmă că starea generală a economiei a suferit un regres anul trecut faţă de 2012. Cu toate acestea, situația se prezintă mai bine decât în luna decembrie 2012, atunci când 68% dintre români considerau același lucru, cu 10 procente mai mult. Există și români care au văzut o îmbunătățire a situației economice din țara noastră în ultimul an, în vreme ce speranţele pentru 2014 sunt ceva mai ridicate, 18% dintre ei aşteptând să le meargă mai bine.
În decembrie 2013, percepția asupra evoluției inflaţiei din ultimul an este mai bună decât în aceeași luna din 2012. Aproape 7 din 10 români cred că preţurile au fost mai ridicate în comparaţie cu anul anterior, faţă de 83% care credeau același lucru în ultima lună a anului 2012.
Singurul indicator care s-a înrăutățit comparativ cu 2012 este cel privind şomajul. Media peşimiştilor în 2013 se situează la două treimi din populație față de 63,5% în 2012. Și procentul optimiștilor s-a micșorat – doar 5% dintre cei chestionaţi spun că sunt optimişti în privinţa evoluţiei ratei şomajului, față de 7% cu un an în urmă.
Atunci când se referă la investiţiile în bunuri de folosinţă îndelungată, numărul celor care considerau în decembrie că nu este un moment bun pentru realizarea acestora este în scădere faţă de decembrie 2012, 52% dintre români afirmând că nu intenţionează să cumpere un obiect important pentru locuinţă în următorul an, versus 55%.
Şi atitudinea faţă de economisire înregistrează ușoare schimbări în bine – 20% dintre români consideră că este o perioadă propice pentru a pune bani deoparte. În același timp însă, aproape 60% spun că veniturile lor abia reuşesc să le acopere cheltuielile curente. Procentul celor care spun că au datorii rămâne constant, situându-se la 19% atât în decembrie 2013, cât și în 2012.
Informaţiile provin din Barometrul de Încredere a Consumatorului, studiu cofinanţat de Comisia Europeană şi realizat lunar de GfK România. Datele sunt reprezentative pentru populaţia României în vârstă de 15 ani şi peste, eşantionul fiind de 1000 de persoane.
Despre GfK România
Prezentă pe piaţa locală din 1992, GfK România este, de peste 10 ani, institutul numărul 1 de cercetare de piaţă, cu o cifră de afaceri de aproape 11 milioane euro în 2011. Activităţile GfK România sunt structurate în două sectoare, Consumer Choices şi Consumer Experiences.
În sectorul Consumer Choices adunăm continuu informaţii despre vânzarile din retail a bunurilor de consum tehnologice şi date despre consumul media.
Sectorul Consumer Experiences este specializat în probleme de marketing operaţional şi strategic în practic toate industriile şi pieţele.
Grupul GfK este una dintre cele mai mari companii de cercetare de piaţă din lume, cu peste 11.000 de experţi care se dedică zi de zi descoperirii de noi perspective asupra modului în care oamenii trăiesc, gândesc şi cumpără, în peste 100 de ţări.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *