La debutul acestei toamne, Postul Radio România Cultural vă invită la o serie de spectacole-eveniment care vor avea loc în zilele 14, 15 şi 16 septembrie în Piaţa Festivalului.
In prima seară va putea fi vizitat Oraşul cu un singur locuitor, prin mijlocirea unui spectacol de poezie şi muzică pe versuri de Matei Vişniec; scenariul şi regia fiind semnate de Mihai Lungeanu, iar în rolul principal Virgil Ogăşanu.
În seara următoare va putea fi vizionat evenimentul multimedia Apocalipsa după Mircea Eliade, bazat pe scrierile portugheze ale lui Mircea Eliade şi după o idee de şi cu participarea lui Sorin Alexandrescu; scenariul şi regia artistică Cezarina Udrescu; în rolurile principale: Ion Caramitru, Oana Pellea şi Răzvan Vasilescu. Spectacolul este prilejuit de marcarea în acest an a centenarului Mircea Eliade.
Ziua de 16 septembrie aparţine Big Band-ului Radio dirijat de Ionel Tudor şi George Natsis, solişti fiind Mircea Tiberian, Cristian Soleanu, Marian Georgescu, George Natsis, Anca Parghel şi Nico; din repertoriu: creaţii de Andrei Tudor şi Adrian Enescu.
Spectacolele vor fi transmise in direct de TVR Cultural.
1. OraÅŸul cu un singur locuitor
Spectacol de poezie şi muzică pe versuri de MATEI VIŞNIEC
O indiscutabilă conştiinţă culturală a secolului XXI, dramaturgul Matei Vişniec ascunde şi un neliniştit poet, un rafinat visător, un tandru partener de singurătate… De fapt, el se ascunde chiar pe sine, re-descoperindu-se, apoi, lucid, printre noi.
Singur într-un oraş, într-o lume, într-un univers care se pregăteşte pentru un final nedorit… şi totuşi alături de noi într-un univers, o lume, un oraş care îşi descoperă locuitorii… sau locuitorul… cu întrebările, poveştile, destinele, istoriile, minciunile, visele, tragediile, utopiile, poeziile, cuvintele şi gesturile sale… Totul, scufundat în muzica sufletului său, împotriva zgomotelor de afară.
Poezia ÅŸi muzica, singurii locuitori eterni ai sufletului nostru.
Spectacolul va cuprinde trei actori, trei muzicieni şi un operator video. Un ecran mare, de dimensiuni adecvate scenei, va cuprinde fotografiile tuturor participanţilor, realizate în timpul spectacolului.
Scenariul şi regia artistică: Mihai Lungeanu
„ORAÅžUL CU UN SINGUR LOCUITOR, sau carte de rostire despre memoria timpului prezent , descrisă, revizuită ÅŸi adăugită prin ochii poetului ascuns în fiecare dintre cuvintele noastre, devenită fişă de personaj, îndrumar de vise ÅŸi document de identitate în viziunea dramaturgului Matei ViÅŸniec. O călătorie virtuală printr-un concret citadin, printre fotograme ale umbrelor pierdute ÅŸi urme ale iubirilor nedeclarate, printre sclipirile tristeÅ£ilor asumate ÅŸi artificiile bucuriilor dăruite, printre întrebările copiilor încă nesosiÅ£i ÅŸi răspunsurile celor deja plecaÅ£i, un dialog între uimiri dramatice ÅŸi gesturi tandre cu rezonanÅ£e de pantomimă, un spectacol construit pe loc, între cuvinte nerostite ÅŸi sunete pierdute, un caleidoscop al amintirilor împrumutate, al dedicaÅ£iilor ÅŸoptite, al realităţilor trăite poetic. Un artist liric ascuns într-un dramaturg, trei actori ascunÅŸi sub cuvintele lui, trei muzicieni ascunÅŸi printre instrumentele lor ÅŸi un gând regizoral plutind peste toate, re-descoperind publicului curajul de a-ÅŸi asuma fragilitatea unicităţii fiecăruia dintre noi.â€Â
Mihai Lungeanu
2. Apocalipsa după Mircea Eliade
Scenariu din scrierile portugheze ale lui Mircea Eliade, după o idee de şi cu participarea lui Sorin Alexandrescu (scenariul valorifică şi extrase din volumul: Sorin Alexandrescu, Mircea Eliade, dinspre Portugalia, Editura Humanitas, Bucureşti, 2006)
Scenariul şi regia artistică – Cezarina Udrescu
“Timpurile sunt grele, dar nădejdea mea în permanenÅ£a valorilor spirituale este mai fierbinte ca oricând. Un singur lucru e indestructibil: spiritul. SiguranÅ£a aceasta mă liniÅŸteÅŸte – ÅŸi aÅŸtept împăcat apocalipsul.â€Â
(Citat din Corespondenţa lui Mircea Eliade către Alexandru Rosetti, 7 iunie, 1940, Londra).
În timpul războiului, Mircea Eliade este ataşat cultural al ambasadei României la Londra (1940-1941) şi al legaţiei române de la Lisabona(1941-1945). Epocă de răscruce în existenţa marelui savant român, perioada cât a trăit şi a lucrat în Portugalia s-a dovedit a fi o veritabilă „cumpănă a apelor†în viaţa şi opera sa, când se încheie etapa românească şi începe cea europeană şi universală, după cum remarcă biograful său, criticul Sorin Alexandrescu, profesor la Universitatea din Amsterdam şi la Universitatea din Bucureşti.
„În spectacolul “APOCALIPSA DUPÄ‚ MIRCEA ELIADEâ€Â, mari actori împrumută chip ÅŸi glas pe scenă chinurilor sau exaltărilor lui Eliade, rateurilor, strigătelor de neputinţă în faÅ£a agoniei ÅŸi morÅ£ii soÅ£iei sale Nina MareÅŸ, agoniei ÅŸi morÅ£ii neamului său ameninÅ£at de sovietizare, a României urmând a fi îngenuncheată de comunism. SfârÅŸitul lumii, clamat profetic, se împleteÅŸte cu sentimentul sfârÅŸitului personal, în conÅŸtiinÅ£a celui care avea să demonstreze cu argumente, de-a lungul întregii vieÅ£i ÅŸi opere, că sacrul este constitutiv fiinÅ£ei umane.â€Â
Cezarina Udrescu
Radio România – ForÅ£a cuvântului