Stiri

Outplacement, solutie pentru criza

Criza economică determină companiile să-şi restructureze politicile de management şi de multe ori decid să facă disponibilizări pentru a rămâne competitive pe piaţă. Doar la nivelul judeţului Cluj, vor fi disponibilizaţi 4000 de angajaţi în total până la sfârşitul anului.  În Braşov s-au anunţat deja 3000 de disponibilizări până la sfârşitul anului, în Sibiu 700, în Timiş 2000, Oradea 1000, şi lista continuă. Cu toate acestea, situaţia prezentă poate fi „îmblânzită” dacă companiile investesc  în programe de outplacement.

Ce se întâmplă cu forţa de munca?

Outplacementul se referă la procesul prin intermediul căruia este facilitată tranziţia angajaţilor care părăsesc organizaţia şi orientarea lor către alte companii cu acelaşi profil de activitate sau cu profil diferit, cu asistenţa unei companii de consultanţă. Cei disponibilizaţi sau în curs de disponibilizare (indiferent că au ocupat poziţii de management sau de execuţie) beneficiază de asistenţă individualizată, pentru a fi pregătiţi să concureze pe piaţa muncii. „În urma consilierii în carieră, angajaţii care părăsesc compania conştientizează într-o mai mare măsură abilităţile şi cunoştinţele pe care le deţin dar şi nevoia de dezvoltare, în funcţie de domeniul ales. Totodată primesc informaţii despre piaţa forţei de muncă şi  sunt orientaţi înspre arii de activitate care să valorifice experienţa acumulată sau potenţialul deţinut de fiecare, putând astfel să se adapteze mai uşor unui nou context de muncă”, declară Claudia Indreica, Managing Partner Psihoselect. Outplacementul implică evaluarea cunoştinţelor, abilităţilor, intereselor şi valorilor angajaţilor, orientarea acestora în carieră şi dezvoltarea capacităţilor şi a potenţialului pe care îl au.

Ce se întâmplă cu companiile?

„Companiile se află în situaţia în care trebuie să-şi orienteze eforturile spre creşterea eficienţei, iar prima masură luată în vederea scăderii costurilor, pe fondul scaderii cererilor de pe piată, este reducerea personalului ” declară Monica Ion, Managing Partner Psihoselect.

Până la sfârşitul anului piaţa pentru outplacement la nivel naţional, ajunge la 3.500.000 euro şi pentru anul următor va depăşi 10.000.000 euro. Dincolo de a reprezenta asistenţă de specialitate pentru angajaţi, acest serviciu are beneficii imense pentru companiile care vor să rămână pe piaţă.  „Pentru menţinerea şi dezvoltarea brandului de angajator este importantă includerea în pachetul de beneficii al angajatului a consultanţei de specialitate în vederea găsirii unui loc de muncă. O companie care este interesată de soarta foştilor angajaţi, va câştiga cu siguranţă încrederea angajaţilor actuali şi a candidaţilor valoroşi de pe piaţa forţei de muncă. În plus, aceasta menţine şi o relaţie bună cu foştii angajaţi, putând să îi readucă în organizaţie in momentul deciziei de a continua dezvoltarea companiei. Totodată angajaţii înţeleg într-o mai mare măsură motivele pentru care s-au luat astfel de decizii şi sunt conştienţi de eforturile depuse de companie pentru a  le uşura situaţia. Acest lucru duce la scăderea sanselor aparitiei litigiilor şi la creşterea motivaţiei în muncă a angajaţilor rămaşi în organizaţie” mai adaugă Claudia Indreica, Managing Partner Psihoselect.

Acest lucru reprezintă o obişnuinţă  în alte ţări, unde, în contractul de muncă, alături de alte beneficii şi de recompense financiare ce se acorda în cazul concedierii, este prevăzută şi o clauză de outplacement, prin care firma îşi ia angajamentul că va sprijini angajatul dacă îl va disponibiliza din considerente economice.

Cum afectează dinamica forţei de muncă?

Decizia aparţine însă companiilor angajatoare care de cele mai multe ori nu au suficiente informaţii despre modul în care se realizează aceste proiecte şi beneficiile lor. Acest lucru se datorează faptului că, până de curând,  outplacement-ul era total necunoscut pe piaţa din Romania. Însă, companii precum SAB Miller, Petrom, Romtelecom sau Colgate Palmolive au dovedit că lucrurile se pot face şi altfel.

„Investiţia este de 100 – 1000 de euro de persoană, în funcţie de nivelul poziţiei şi al beneficiilor pe care le oferă companiile” declară Monica Ion, Managing Partner Psihoselect. Beneficiile sunt imediate (păstrarea renumelui pe piaţă) sau pe termen lung (atragerea foştilor angajaţi valoroşi, în momentul redresării companiei), directe sau colaterale, în funcţie de posibilităţile şi strategiile de dezvoltare.

În acest moment, se estimează pentru anul viitor, doar la nivelul judeţului Cluj, o investiţie potenţială de 4 000 000 euro. „O parte din această sumă va fi cu siguranţă alocată de către companii deoarece miza o reprezintă succesul pe termen lung al acestora” declară Monica Ion. Managing Partnerul Psihoselect susţine că la nivelul pieţei vor apare următoarele situaţii în urma disponibilizărilor, dacă au fost însoţite de outplacement:

1. Compania care a făcut disponibilizări se redresează, iar foştii angajaţi sunt reintegraţi în cadrul companiei.
2. Angajaţii disponibilizaţi care au beneficiat de programe de outplacement sunt absorbiţi de către alte domenii unde este nevoie de forţă de muncă, aceştia ducând mai departe renumele de bun angajator al companiei care i-a disponibilizat şi conştientizând totodată mai bine propria lor valoare.
3. Disponibilizările majore atrag mulţi investitori, în cazul unui excedent al forţei de muncă. Datorită faptului că investitorii străini sunt mai deschişi către politicile de personal, este foarte probabil să-şi aleagă parteneri cu valori asemănătoare pentru dezvoltarea afacerilor lor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *