Despre copii

Generaţia "Copy-Paste"

Trăim într-o lume care devine, pe zi ce trece, din ce în ce mai dependentă de calculatoare, de Internet, de comunicaţii. Sînt tot mai numeroase cazurile în care copiii învaţă mai întîi să tasteze şi să folosească mouse-ul, şi abia apoi să scrie. Tinerii de astăzi nu mai sînt interesaţi de cărţi, fie ele de specialitate sau beletristică, preferînd să ia informaţii, mult mai uşor, de pe Internet.

Referate.ro

Trăiască ÅŸi să înflorească site-urile care oferă informaÅ£ii compacte pentru temele ÅŸcolare. Cam aÅŸa gîndesc elevii din toată Moldova, începînd din clasa a V-a ÅŸi pînă la cei de-a XII-a. Fie că este vorba despre comentarii la limba română, lucrări la istorie sau geografie sau teme la fizică, elevul se aÅŸază comod în faÅ£a calculatorului ÅŸi începe să caute subiectele de care are nevoie. “Dai căutare pe Google ÅŸi găseÅŸte zeci de pagini cu informaÅ£ii. Este un lucru bun, deoarece poÅ£i găsi lămuriri cu privire la lucruri pe care nu le-ai înÅ£eles în clasă”, este de părere Andrei din IaÅŸi. Åži elevii vasluieni apelează la Internet atunci cînd au de făcut un referat sau un eseu. Copie de pe un site ÅŸi mai “adaugă” cîte ceva. “Åži cei din UE fac la fel. Mi se pare normal. Sînt obiecte care nu îmi ajută cu nimic în viaţă ÅŸi nu văd de ce să mă complic să învăţ la ele. Caut referatul, îl citesc odată ÅŸi gata”, ne-a spus ÅŸi Andrei din Vaslui, elev clasa a XII-a. Internetul este o “adevărată mană cerească” ÅŸi pentru cei care mersul la bibliotecă e un calvar. “Există biblioteci virtuale pe care le poÅ£i accesa ÅŸi nu mai eÅŸti nevoit să mergi la bibliotecă să pierzi ore în ÅŸir răsfoind cărÅ£ile pentru a găsi ce îţi trebuie”, ne-a mărturisit ÅŸi pietreanul Alin Forminte, elev în clasa a XII-a.

Mai greu e cu ÅŸtiinÅ£ele exacte. Mădălina Istrate, elevă în clasa a X-a la Liceul Teoretic “Mihai Eminescu” din Bîrlad crede că “în nici un caz nu vei găsi rezolvată pe internet o problemă de fizică sau de matematică dintr-un manual sau o culegere aleasă de profesor. Iar dacă profesorul îţi cere să citeÅŸti o anumită carte ÅŸi te pune să i-o prezinÅ£i, nu ai de ales”. Unii pot face ÅŸi bani frumoÅŸi din asta. “Cine stă cu nasul în cărÅ£i poate să îşi pună referatul pe net în unele locuri ÅŸi să mai ÅŸi cîştige bani dacă acolo se face download cu plata. Tocilarul face un leu ÅŸi noi îl iubim, că ne face ÅŸi nouă un bine”, spune ÅŸi Cătălin P., 14 ani din Cîmpulung Moldovenesc.

Există ÅŸi elevi care au înÅ£eles că Internetul are două tăiÅŸuri. “Internetul îl folosesc în mod deosebit pentru documentare. Acolo ai pur ÅŸi simplu lumea la picioare, dar vreau să fac ceva cu viaÅ£a mea, sper la o bursă afară cînd voi ajunge student ÅŸi nu-mi pot permite să abordez ÅŸcoala cu jumătăţi de măsură. Cei care merg pe varianta asta se păcălesc singuri”, a mărturisit romaÅŸcanul Cosmin Ciubotaru, elev în clasa a XI-a.

Profesorii, “duÅŸmanii” Internetului

De cele mai multe ori, profesorii ÅŸtiu perfect care sînt sursele de inspiraÅ£ie ale elevilor ÅŸi îi penalizează. “Cînd ne dă cîte un referat se declanÅŸează o isterie generală. Am păţit odată o ruÅŸine. Am luat o notă foarte mică pentru că eu am luat cu copy de pe un site. Cînd s-a uitat profesorul erau foarte multe locuri unde scria dă click mai departe. Unde să dea click pe pagină de hîrtie. Åži mi-a pus notă mică, m-a dat ÅŸi de exemplu”, a spus un elev de clasa a VII–a din BotoÅŸani. Majoritatea cadrelor didactice sînt însă familiarizate cu Internetul ÅŸi îl aprobă, atîta timp cît este folosit corespunzător ÅŸi fără excese. “Spre nefericirea elevilor mei, eu chiar citesc temele pe care le realizează ei. ÃŽmi este uÅŸor să depistez dacă sînt făcute de ei sau sînt copiate de undeva. Referatele care apar pe paginile web sînt uÅŸor de recunoscut, deoarece sînt concepute după un anumit ÅŸablon. ÃŽn plus, cred că orice profesor se uită pe internet, iar dacă elevii copie cuvînt cu cuvînt informaÅ£iile postate este lesne de înÅ£eles că profesorul îşi va da seama. Consider totuÅŸi că aceste pagini web sînt benefice deoarece, copilul citeÅŸte în plus faţă de ceea ce are prezentat în manual”, ne-a spus Florin Iancu, profesor de geografie la Colegiul NaÅ£ional “Costache Negruzzi” IaÅŸi. “Vremurile s-au schimbat ÅŸi dacă nu ne adaptăm, nu vom reuÅŸi să rezistăm în sistem. Eu ÅŸtiu exact care elev ia de pe Internet referatul, dar mă bucură dacă trece măcar prin el ÅŸi îi rămîne în cap”, ne-a spus Roxana, profesoară din Vaslui. “Metodele de informare s-au schimbat pentru toÅ£i, nu doar pentru elevi. Aici depinde de pretenÅ£iile intelectuale ale fiecăruia”, ne-a spus Daniela NeamÅ£u, director la Colegiul NaÅ£ional de Informatică Piatra NeamÅ£.

• • •

Nici unii părinÅ£i nu sînt de acord cu acest fenomen. “Nici nu citesc măcar ceea ce copie de pe internet pentru temele făcute în acest mod. Am o fetiţă în clasa a ÅŸaptea ÅŸi mi-a spus, zilele trecute, că are de făcut un proiect–portofoliu la fizică. M-am uitat ÅŸi eu pe el ÅŸi am citit cîteva rînduri ÅŸi i-am pus cîteva întrebări din ce era scris acolo. Nu ÅŸtia nimic. Pur ÅŸi simplu a pus cîteva foi în folie de plastic ÅŸi într-un dosar ÅŸi-a scris apoi numele pe lucrare ÅŸi la revedere”, ne-a spus, intrigată, suceveanca Irina Ursu. (ASIS)

www.monitorulsv.ro 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *