Stiri

Electronice si electrocasnice – Rezultatele GfK TEMAX România pentru al treilea trimestru al lui 2011

Electronice: Segmentele audio şi video sunt o provocare pentru acest sector

La începutul lui 2011 performanţa pieţei de electronice a fost una dintre cele mai bune în cadrul sectoarelor monitorizate, previzionând dezvoltări importante. Totuşi, de la trimestru la trimestru ritmul a încetinit. T3 2011 a înregistrat o rată de creştere de 2,3%, piaţa totală de electronice însumând valoarea de 53 Mil. EUR. Paralelă cu evoluţia întregului sector a fost, bineînţeles, evoluţia celui mai important segment – piaţa televizoarelor cu ecran plat. Dacă începutul anului a adus rate de creştere de două cifre, cel de-al treilea trimestru a reuşit să impună o rată de creştere de doar o cifră. Chiar şi aşa, a fost un rezultat susţinut de o serie de circumstanţe care au caracterizat piaţa în acest trimestru.

 

Retailerii şi producătorii au luptat cu diferite arme: au fost campanii promoţionale precum “TVA-ul înapoi”, preţuri atractive pentru modele de anul trecut în segmentele cele mai populare (în mare parte 26” şi 32”), vânzări mai mari pentru modelele brand-urilor cu un preţ mai accesibil şi în plus, au fost împinse în piaţă modelele cu specificații inovative precum 3D şi Smart TV. Chiar dacă cele din urmă nu au reuşit să menţină piaţa la o rată de creştere de două cifre, nu poate fi trecută cu vederea bucuria consumatorului de a cumpăra modele de televizoare 3D/Smart TV la preţuri mai accesibile. Eroziunea de preţ pentru inovaţii a început. Este de sperat ca noile caracteristici (care sunt acum disponibile şi pentru diagonalele mai mici) să menţină o creştere solidă pe piaţa de televizoare plate.
Pe lângă televizoarele plate, doar sistemele de navigaţie şi consolele video au mai avut o performanţă pozitivă în acest trimestru. Provocarea actuală pentru piaţa de electronice este să genereze rezultate pozitive în cadrul segmentelor audio şi video.

Electrocasnice mari: Evoluţii mixte

Piaţa electrocasnicelor mari a atins o creştere de 1% în acest trimestru, ceea ce poate părea nu foarte impresionant dacă avem în vedere comparaţia între trimestre (T2: 5%). Totuşi, cum majorarea TVA-ului a fost introdusă în T3 anul trecut, comparăm pentru prima data în acest an perioade cu acelaşi nivel al TVA-ului. Astfel, performanţa acestui trimestru descrie o creştere reală.
T3 a fost primul trimestru din acest an care a arătat creşteri pozitive atât în volum, cât şi în valoare. În ciuda acestui fapt, preţul a scăzut pentru majoritatea produselor din această categorie; excepţie făcând frigiderele şi cuptoarele cu microunde. Creşterea preţului frigiderelor, un segment important în cadrul sectorului electrocasnicelor mari, a dus la scăderea vânzărilor pe această piaţă comparativ cu T3 2010. Acest lucru a influențat evoluţia întregului sector. Vânzările din ultimele trei luni au însumat 94 Mil. EUR.
Categorii precum maşinile de spălat, incorporabilele pentru gătit (cuptoare şi plite) şi congelatoarele au avut o performanţă bună atât de-a lungul întregului an 2011, cât şi în T3 2011.
În ceea ce priveşte maşinile de spălat, vânzările au fost susţinute de produse cu tehnologii noi, mai bune, oferite la preţuri atractive. Incorporabilele, un segment de nişă încă, sunt impulsionate de dorinţa consumatorilor de a-şi înlocui vechea bucătărie cu una cu un design mai bun și noi facilități. Cu toate că maşinile de spălat vase înregistrează un volum de vânzări scăzut, rata de creştere pentru aceste noi produse este mai mare de la trimestru la trimestru.
Una dintre cele mai interesante evoluţii pe piaţa electrocasnicelor mari vine de pe piaţa de congelatoare. Aceste produse se bucură de o performanţă extraordinară; 2011 a fost cu aproape 30% mai bun ca 2010. O explicaţie pentru acest lucru vine din faptul că efectele crizei au modificat comportamentul consumatorului – acum oamenii își fac mai multe provizii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *