Carenţa de fier, una dintre cele mai răspândite deficiente nutritionale din lume

Carenţa de fier este una dintre cele mai răspândite deficienţe nutriţionale în lume, fiind principala cauză a anemiei, o boală a sângelui care afectează transportul de oxigen spre organele principale, şi de aceea o alimentaţie echilibrată este foarte importantă.
Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), între 600 şi 700 de milioane de persoane în lume suferă din cauza unei carenţe de fier.
În cazul în care nevoile zilnice de fier nu sunt acoperite printr-o alimentaţie variată apare starea de carenţă pentru că organismul nu poate produce singur acest oligoelement.
Unul dintre principalele semne ale acestei carenţe este o oboseală anormală, acompaniată de o scădere a capacităţilor fizice şi intelectuale. Paloarea pielei, unghiile casante şi părul fragil sunt de asemenea semne ale lipsei de fier.
Carenţa de fier se poate instala lent, fără ca efectele să fie neapărat vizibile şi va atinge treptat starea de sănătate generală. De aceea alimentaţia trebuie supravegheată. Nevoile de fier sunt diferenţiate în funcţie de vârstă şi sex. Un bărbat adult are nevoie, zilnic, de aproximativ 9 miligrame de fier, în timp ce o femeie adultă are nevoie de aproximativ 16 miligrame înainte de menopauză şi de aproximativ 9 miligrame după instalarea acesteia.
Femeile însărcinate au nevoie de o cantitate mai mare de fier, între 25 şi 35 de miligrame zilnic, care poate fi absorbită şi din suplimentele alimentare.
Trebuie să se mai ia în considerare că doar o zecime din cantitatea de fier consumată zilnic este absorbită cu adevărat în organism.
Absorbţia deferă în funcţie de tipul de fier ingerat. Fierul există sub două forme, heminic şi non-heminic. Fierul heminic este de 2,5 ori mai asimilabil decât cel non-heminic. Fierul heminic se găseşte mai ales în produse de origine animală, iar fierul non-heminic se găseşte în produse de origine vegetală. Fierul conţinut de carnea de vită sau peşte are mai multe şanse de a fi absorbit în organism în timpul digestiei. Carnea roşie şi sângeretele sunt foarte bogate în fier. În schimb, lintea, fructele uscate şi spanacul conţin fier care nu este asimilat în totalitate de organism.
Consumul de fructe şi legume bogate în vitamina C creşte cu 30% absorbţia de fier în organism. În schimb, o ceaşcă de ceai sau cafea poate limita absorbţia de fier la 10%.

www.monitorulsv.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *