AUTO

Audi Cross Cabriolet Quattro, o super-masina

Audi cross cabriolet quattroAudi a introdus un nou segment prin prezentarea modelului Audi Cross Cabriolet quattro concept la Salonul Auto de la Los Angeles (14-24 Nov 2007). Automobilul cu doua portiere si patru locuri masoara 4,62 m in lungime si combina genele unei decapotabile dinamice cu soft-top cu calitatile unui SUV. Liniile musculoase, puternice dar in acelasi timp elegante nu ascund potentialul acestui vehicul. Motorul TDI de trei litri ce dezvolta 240 CP cu emisii scazute ofera performante sportive incadrandu-se in normele de poluare EU6. Sistemul de tractiune integrala permanenta quattro si sasiul high tech cu garda la sol reglabila electric sunt reteta pentru placera condusului pe orice teren.
Audi Cross Cabriolet ofera o noua dimensiune pentru modelele decapotabile in sectorul SUV-urilor. Plafonul de panza se pliaza si dispare complet in spatele scaunelor spate in doar 17 secunde. Nu exista montant B sau bara de protectie in caz de rasturnare pentru a nu obtura cerul liber. Iar pentru fanii decapotabilelor ofera un spatiu interior nemaintalinit in aceasta clasa. Datorita dimensiunilor de SUV, Cross Cabriolet quattro ofera pasagerilor spatiu amplu pentru cap, picioare si umeri pe langa pozitia inalta si confortabila tipica pentru un SUV. Deci la o plimbare pe plaja, de exemplu, toti ocupantii se pot bucura de experienta condusului in aer liber.
Motorul cu sase cilindri TDI montat longitudinal este ultima evolutie a acestui propulsor. Cu o putere de 240 CP si cu un cuplu maxim de 500 Nm, motorul TDI de trei litri este mai eficient ca niciodata iar consumul mediu de carburant este de doar 7,3 litri de motorina la 100 km. Motorul este echipat cu cel mai nou si elaborat sistem de reducere a emisiile poluante: sistemul ultra-low emission..
Acesta face mai mult decat sa respecte normele actuale. Deja satisface limitele standardului EU 6, ce va fi introdus in 2014 si reuseste acest lucru in conditile in care propulseaza o tractiune integrala prin intermendiul unei transmisii automate tiptronic.

Caroserie si Design
Spectaculos. Este termenul care insumeaza cel mai bine impactul vizual al modelului Audi Cross Cabriolet quattro vopsit in culoarea “Copper Sunset”, indiferent daca plafonul este pliat sau nu. Fara nici o idee de compromis, conceptul combina elementelor decapotabilelor Audi cum ar acoperisul textil si montantul A cu suprafata din aluminiu cu dinamismul unei masini sport si prezenta masculina a unui SUV adevarat.
Cu o lungime de 4,62 m, o latime de 1,91 m si un ampatament de 2,81 m, Audi Cross Cabriolet quattro are dimensiunile unui automobil din segmentul B. Motorul montat logitudinal, sasiul si trenul de rulare clasice sunt preluate din modulele folosite pentru actualul Audi A4 si Audi A5. Inaltimea de 1,63 m este caracteristica unui SUV este singura diferenta majora fata de modelele inrudite cu Cross Cabriolet quattro.

Siguranta pasiva la cele mai inalte standarde
Rigiditatea caroserie si siguranta pasiva sunt la standardele Audi pentru decapotabile. Acestea sunt atinse prin ranforsarea montantilor A, traversei din zona locurilor spate si pragurilor, asta fata de un element simplu care exploateaza inaltimea mai mare a unui SUV. Cross Cabriolet quattro are o podea dubla care transforma profilul deschis al caroseriei decapotabile intr-o structura inchisa si sporind rigiditatea structurala. Acest artificiu de design este eficient si economic in acelasi timp, deoarece inlocuieste modificarile conventionale ce implica numeroase componente si mult mai mult material, adaugand astfel greutate.
Montantul A si partea superioara a ramei parbrizului au fost ranforsate puternic pentru a spori protectia in caz de rasturnare. Doua bare de protectie ascunse privirii sunt amplasate in spatele scaunelor spate si sunt tensionate cu ajutorul unor arcuri puternice. Daca automobilul este in pericol de rasturnare, sistemul de senzori elibereaza arcurile, barele de protectie facandu-si aparitia in cateva milisecunde pentru a proteja efectiv impreuna cu montantul A pasagerii din interior.
Elementul dominant al partii frontale este grila radiatorului single-frame cu elemente verticale din aluminiu polishat ce amplifica orientarea verticala, un semn clar a caracterului sportiv al conceptului. In spatele carcaselor sticla clara, intalnim ultima tehnologie in domeniul iluminatului auto. Conceptul Cross Cabriolet quattro este ultimul Audi dotat cu faruri LED ce contin inclusiv traditionala linie de LED-uri ca lumini de zi si lumini adaptive de viraj. Semnalele de viraj, stopurile de frana si de pozitie folosesc de asemenea LED-uri cu viteza mare de reactie. In plus, pe langa blocurile optice fata si spate, oglinzile exterioare au semnalizatoare integrate.
Din profil, un element distinct al designului curent Audi poate fi observat in linia umerilor si linia dinamica ce divide caroseria intr-o arhitectura sportiva. Un alt element caracteristic este proportia dintre suprafata mare a caroserie si zona vitrata relativ mica de sub linia soft-top-ului, element tipic pentru o masina sport.
Impreuna cu aripile puternic profilate, jantele mari de 21 inch cu anvelope 265/35 R21 transmit un mesaj vizual clar si adauga un plus placerii de a conduce si sigurantei.
Plafonul din panza se pliaza automata in forma unui Z in spatele scaunelor spate prin apasarea unui buton. Este un element stilistic prin care automobilul poate fi identificat ca fiind o decapotabila chiar si cand plafonul este ridicat si necesita mai putin spatiu in spate si adauga mai putina greutate decat un sistem complex cu plafon hard-top.
In ceea ce priveste zgomotul si izolarea termica, soft-top-ul folosit de Audi este fabricat din mai multe straturi textile si poate fi comparat fara probleme cu orice tip de plafon solid.
Protectiile si scuturile metalice de sub masina sunt elemente clasice pentru un off-roader. Au fost interpretate modern de catre creatorii conceptului Audi Cross Cabriolet quattro. Scuturile sunt integrate in praguri si trec fara intrerupere catre deschiderea portierei. Protectiile de sub masina protejeza intreaga lungime a automobilului. Farurile LED de ceata sunt integrate in partile frontale in timp ce in spate doua evacuari sunt amplasate in stanga si dreapta.
Doua portiere de dimensiuni generoase asigura accesul in interior in stilul tipic al unui convertibile. Datorita lipsei montantului B si scaunelor fata dotate cu sistem de acces facil, pasagerii din spate nu au probleme cu accesul.
Solutia pentru incarcarea portbagajului este o sinteza perfecta intre designul unei decapotabile si functionalitatea unui SUV. Cand este inchis, treapta capacului portbagajului creaza o continuare liniei plafonului. Cand se deschide, acesta asigura un acces de dimensiuni impresionante. In acelasi timp, luneta care este atasata cu balamale de soft-top se deschide in sus. Rezultatul este un acces la portbagaj identic cu cel al unui SUV. Latimea de incarcare este 1.16 m iar zona de incarcare are o latime de 1.05 m.
Audi Cross Cabriolet quattro ofera celui de la volan tot ce este mai bun din doua lumi paralele: libertatea si eleganta unei decapotabile imbinat cu spatiul si versatilitatea unui SUV.

Interior
Audi Cross Cabriolet quattro ofera un interior sofisticat si perfect din punct de vedere ergonomic. Suprafetele moi impreuna cu culorile naturale asigura o atmosfera placuta pentru cei de la bord. Pentru confort sporit, fiecare pasager are la dispozitie cate un spatiu pentru bautura care se poate incalzi sau raci. Acesta sunt amplasate in consola centrala in fata si pe peretii laterali in spate.
Cel de la volan si pasagerii se bucura se confortul a patru scaune individuale. Toate cele patru locuri sunt tapitate in piele “White Stone”. Toti ocupantii beneficieaza de suport lateral si confort excelent pe distante lungi. Pentru a spori confortul pasagerilor atunci cand se ruleaza cu plafonul deschis, toate cele patru locuri sunt dotate cu o functie de esarfa de aer. Guri de aer plasate pe tetiere compenseaza turbulentele ce se creeaza in jurul gatului pasagerului.
Spatiul disponibil pe al doilea rand este unic in lumea decapotabilelor: spatiul pentru picioare, umeri si cap este imbatabil chiar si cu plafonul nepliat.
Consola centrala se continua si in spate si le asigura pasagerilor de pe al doilea rand de scaune o zona de depozitare acoperita.
O caracteristica Audi in cockpit-ul modelului Cross Cabriolet quattro concept este felul in care consola centrala este orientata catre sofer. Majoritatea comenzilor sunt localizate aici, in timp ce zona din fata pasagerului este curata si lipsita de incarcari inutile. In schimb, bordul si portierele sunt conectate prin linii fluente in timp ce cockpitul este integrat natural si organic.
Pe langa cadranele instrumentelor de sub aparatoarea in forma de dom din spatele volanului si display-ul LCD central integrat intre cadrane, sistemul MMI furnizeaza informatii si prin intermediul unui ecran rotativ pozitionat in raza vizuala a celui de la volan in sectiunea superioara a consolei centrale.
Terminalul MMI de pe consola centrala este de asemenea foarte curat. Butonul central si cele sase taste sunt extrem de simplu de operat pentru a accesa funtiile de infotainment ale automobilului. Pe langa terminalul MMI, Cross Cabriolet quattro are un camp senzitiv de senzori (touch pad) amplasat in fata comenzilor MMI. Ca la orice laptop, acesta poate fi folosit pentru a muta sectiuni pe imaginea unei harti. De asemenea sistemul poate recunoaste si procesa comenzi introduse prin schitarea unei litere pe touch pad.

Infotainment
Google Earth, atalsul interactiv si tridimensional al lumii a reusit sa se impuna pe computerele personale. Acum acest software face viata mai usoara si la drum. Audi a reusit sa imbine, pentru prima data, meritele sistemului Google Earth bazat pe internet cu propriile sisteme de navigatie pentru a creea numeroase facilitati informationale cu grafica user-friendly.
Display-ul de rezolutie mare si hartile 3D asigura o noua dimensiune in ceea ce priveste vizualizarea cu nivel maxim de detalii. Unghiul imaginii si sectiunea pot fi ajustate pentru a se potrivi cu dorintele celui de la volan. Prin conectarea la internet va fi posibil in viitor ca informatile despre vreme si trafic sa fie incluse pentru a putea planifica un traseu in consecinta.
Folosind functia de cautare, cel de la volan poate afla adrese sau puncte de service si naviga direct catre ele, de exemplu: restaurente, parcari sau un dealer Audi.
Pentru a introduce o destinatie, nu mai este nevoie de tastarea adresei. Un simplu click pe harta si sistemul calculeaza traseul catre respectiva destinatie.

Sistem audio Bang & Olufsen si internet radio
Pentru o calitate a sunetului deosebita sistemul audio poarta marca Bang & Olufsen. Derivat din unitatea folosita pentru berlina de lux Audi A8, este o incantare pentru urechile pentru pasagerii din Audi Cross Cabriolet quattro. Avand o redare clara si plina de detalii acest produs al specialistilor danezi in sunet satisface orice dorinta cu precizia si calitatea sa.
Elementul cheie in sistemul audio Bang & Olufsen este un amplificator ce furnizeaza 505 wati. Semnalul este procesat digital conform unui algoritm de surround special al fabricantului ce permite fiecarui ocupant sa aprecieze splendoarea calitatii acestui sistem audio. Sistemul analizeaza nivelul de zgomot din vehicul prin intermediul unui microfon si efectueaza ajustari selective pentru ca semnalul emis sa fie perfect.
Avantajele unui sistem digital devin evidente in ceea ce priveste inovativul sistem de internet radio. Acesta ofera acces la numeroase statii de radio ce emit pe internet.
In acelasi timp, transforma radioul intr-un mediu personalizat. Prin simpla apasare a unui buton, ascultatorul poate da un verdict negativ sau pozitiv asupra unei melodii. Sistemul va oferi apoi dor muzica ce se potriveste preferintelor celui de la volan. Practic se poate creea o statie de radio virtual customizata pentru fiecare ascultator.
In plus, internetul ofera o mare gama de date suplimentare pe langa muzica de la grafica copertii albumului pana la informatii despre muzica si artist.
Un sistem intecom este disponibil pentru a ajuta pasagerii in a comunica usor intre ei. Acesta elimina nevoia de a ridica vocea mai ales atunci cand se calatoreste cu plafonul pliat. Patru microfoane capteaza vocea si o transmit la un volum amplificat subtil prin sistemul audio al masinii. Procesoarele de sunet filtreaza sunetul de fond pentru a asigura o reproducere naturala a vocii.

Tren de rulare
Puterea este asigurata de ultima evolutie a propulsorului diesel de trei litri cu injectie directa de carburant si sistem common rail. Dezvolta 176 kW (240CP) si un cuplu impresionant de 500 Nm. Acest TDI puternic cu o capacitate cilindrica de 2.964 cmc transforma modelul Cross Cabriolet intr-o adevarata masina sport. Accelereaza de la 0 la 100 km/h in 7,2 secunde si atinge o viteza de top de 240 km/h in timp ce consumul mediu de carburant este de doar 7,3 l/100 km. Cei 500 Nm asigura o accelerare puternica chiar de deasupra vitezei de relanti.
Motorul 3.0 TDI este cuplat cu o transmisie integrala permanenta quattro si o cutie de viteze automata cu opt trepte. Daca cel de la volan doreste sa schimbe treptele manula poate folosi clapetele amplasate pe volan. Noul levier selector cu sistem rotativ de selectie a treptei de viteza este nou dezvoltat si este o variatie a sistemului shift-by-wire.
Acest ultim 3.0 TDI este remarcabil nu numai prin consumul moderat de carburant dar si prin emisiile scazute de noxe. Un filtru de particule este folosit pentru a reduce emisiile de funingine si reduce nivelul de emisii cu pana la 90%.

Cel mai curat diesel din lume
Noul 3.0 TDI cu sistemul de limitare a emisilor poluante demonstreaza potentialul Audi TDI. Cei care il vor conduce vor fi incantati nu numai de dinamismul celor 176 kW (240 CP) si cuplul incredibil de 500 Nm, dar si de consumul modest de carburant si emisiile foarte scazute.
Sistemul de emisii ultra scazute duce principiul motorului diesel cu injectie directa turboalimentat la urmatorul nivel. Pentru a il dezvolta, inginerii Audi au combinat intregul pachet cu masuri inovative. Un nou sistem common rail cu injectoare piezo ce opereaza la o presiune de 2.000 bari, o recirculare eficienta a gazelor de esapament si optimizarea turbinei si-au unit fortele pentru a atinge o reducere seminificativa a emisiilor netratate.
O alta noutate tehnica este actualul sistem de tratare a gazelor de esapament ce reduce emisiile de oxid de azot (Nox) cu pana la 90%. Acest sistem foloseste aditivul AdBlue care este injectat in cantitati mici inainte de convertorul catalitic. In gazul de sapament incins, solutia se divide in amoniac care desparte oxidul de azot in azot si apa.
Solutia AdBlue este biodegradabila este completata la fiecare verificare tehnica a masinii, fara ca proprietarul sa faca vreo operatiune. Consumul acestei solutii este foarte scazut si Audi poate garanta ca masina are suficienta intre doua opriri la service. Sistemul va functiona pe intreaga perioada de viata a vehiculului.

Datorita emisiilor scazute, din 2008 Audi poate vinde motoarele diesel curate oriunde in lume chiar si in Statele Unite unde exista norme extrem de stringente mai ales in California, Massachusetts, Maine, New York si Vermont.
Din 2010, Audi va oferi aceasta tehnologie si pe alte modele si cu puteri diferite. Scopul este reducerea si mai mare a consumului de carburant si a emisiilor polunate. Pana in 2012, Audi va reduce emisiile de CO2 ale modelelor sale cu 20% dar amplificand in acelasi timp caracterul sportiv al acestora.

Transmisia Quattro
Audi Cross Cabriolet isi transmite puterea catre drum prin intermediul sistemului de tractiune integrala permanenta quattro. Si in acest caz acest sistem isi dovedeste calitatile pentru care a devenit legendar inca de la introducerea sa in 1980. Tractiunea integrala quattro este faimoasa si pentru faptul ca este eficienta in orice conditii deci ideala pentru condusul off-road.
Elementul cheie este diferentialul central. Este mecanic si deci raspunde fara nici o intarziere. Se poate bloca numai cand acceleratia este actionata iar diferentele intre vitezele de rotatie sunt tolerate chiar si cu franele aplicate sau in viraje.
In conditii normale de drum, 40% din puterea motorului ajunge la rotile din fata iar 60% la cele din spate, permitand un caracter sportiv. La nevoie, cand una dn roti pierde aderenta, diferentialul redirectioneaza cuplul catre puntea care se invarte mai incet pentru o tractiune mai buna.
Diferentialul central poate trimite pana la 65% din putere catre puntea fata si pana la 85% catre cea din spate. Astfel, masina concept poate face fata unor situatii limita fara interventia sistemului ESP.

Sasiu dynamic
Sasiul dinamic al Audi Cross Cabriolet quattro combina precizia si dinamismul cu un mare grad de stabilitate. Prinderile suspensiei, directia, rotile si franele au fost gandite pentru performante de top si numeroase elemente de aluminiu sunt folosite pentru a tine masele dorite la minimum.
Ca si la modelele Audi A5 si A4, suspensia fata are o prindere in cinci puncte si aduce o contributie importanta la caracterul dinamic al automobilului.
Prin mutarea diferentialului catre fata si a ambreiajului catre spate, puntea fata a fost repozitionata cu 154 mm mai inainte. Impreuna cu relocarea bateriei in portbagaj, acest lucru optimizeaza distributia greutatii intre cele doua punti.

Puntea fata este cuprinsa din cinci prinderi pentru fiecare roata. O prindere de suport si una de ghidaj in partea de jos si inca doua in partea de sus. A cincea prindere este o bara de prindere ce uneste cutia de directie cu rulmentul. Toate elementele suspensiei sunt construite din aluminiu ceea ce garanteaza o greutata optima.
Pentru ca stilul sportiv sa fie combinat cu un nivel ridicat de confort, greutatea totala trebuie tinuta la minim. Audi a urmat acest principiu si pentru puntea spate. Taversele superioare si elementele suspensie sunt fabricate tot din aluminiu. Rigidititatea superioara inseamna si o modificare minima a unghiurilor rotii atunci cand aceasta este in sarcina.

Amortizoare stepless

Amortizoarele CDC (continous damping control) sunt similare cu cele folosite de Audi pe SUV-ul Q7 impreuna cu suspensia pneumatica. Acestea sunt amortizoare buble cu gaz cu o supapa aditionala. Operarea lor poate fi variata in mod continu.
Valva electromagnetica regleaza fluxul de lichid hidraulic intre cele doua tuburi ale amortizorului. Un flux mai mic inseamna un amortizor mai ferm, unul mai mare, un amortizor mai moale.

Unitatea de control aplica aceste caracteristici in functie de modul ales de cel de la volan prin intermediul Audi drive select. Acesta se adapteaza pentru a se plia pe stilul de condus al celui de la volan. Chiar in modul confort, amortizoarele pot fi “intarite” imediata daca se doreste acest lucru. Acestea lucreaza impreuna cu arcurile suspensiei sport care asigura un bun standard de confort chiar si in offroad.
Unitatea de control selecteaza forta optima de amortizare pentru fiecare situatie, de exemplu o setarea mai ferma pentru a preveni inclinarea caroseriei la virarea rapida sau franare violenta, si o setare mai soft pentru off-road.

Reglarea electrica a garzii la sol

Fiind un SUV adevarat, Audi Cross Cabriolet SUV are aptitudini off-road. Acestea includ reglarea electrica a garzii la sol ce poate varia cu 40 mm prin simpla apasare a unui buton. Functioneaza prin intermediul unor motoare electrice amplasate in dreptul arcurilor. Viteza acestui sistem este de remarcat, setarea preselectata fiind atinsa in maxim 4 secunde.
Acest sistem aduce avantaje celui de la volan cand doreste sa se aventureze in afara soselei si nu numai. Inaltimea vehicului poate fi ajustata si pentru a face accesul mai facil si, ca si la Q7, spatele poate fi coborat separat pentru o incarcare mai usoara a portbagajului.
Din ratiuni de securitate, caroseria coboara automat pe cea mai mica garda cand viteza depaseste 80 km/h pentru a cobori centrul de greutate si a reduce rezistenta la inaintare.Sistemul este operat prin intermediul MMI, un buton din portbagaj sau prin intermediul cheii de contact.

Putere controlata – frane ceramice
Audi Cross Cabriolet quattro este echipat cu frane ceramice pe toate cele patru roti pentru o decelerare efectiva chiar in cele mai dificile conditii. Comparat cu discuri conventionale de otel, cele ceramice rezista de patru ori mai mult pana la 300.000 km si ofera rezistenta sporita la fading. In plus sunt mai usoare.
Pe puntea fata sunt montate discuri ceramice de 380 mm in combinatie cu jante de 21 inch. Discurile din spate au un diametru de 356 mm. Ele sunt racite prin intermediul unui sistem eleborat de tevi de aerisire. Franrea eficienta este asigurata de etriere de aluminiu monobloc.

Audi drive select

Audi Cross Cabriolet quattro este echipat cu Audi drive select, o optiune disponibila si pe actualui model Audi A4. Acest sistem permite alegerea a trei configuratii pentru caracteristicile motorului si a cutiei de viteze si suspensia adaptiva. Rezultatul este o masina care poate fi folosita in moduri diferite si ofera un potential imens.
Setarea de baza este modul “dynamic” care este activat automat de fiecare data cand motorul este pornit. Setarile sunt dinamice dar in acelasi timp confortabile pentru a reda acel feelind tipic al marcii.

Modul “sport” da masinii un feeling sportiv. Amortizoarele sunt ferme, motorul raspune mai rapid iar transmisia tiptronic schimba treptele mai sus.
Modul “efficiency” este gandit pentru un raspuns mai lent din partea motorului si a comenzilor. Acesta este ideal pentru un stil relaxat de condus si ofera in plus o economie importanta de carburant.

In acest mod, aerul conditionat este oprit si se reactiveaza numai daca cel de volan doreste acest lucru. De asemenea, sistemul cruise control are o abordare total noua, acesta alegand viteza cea mai eficienta pentru un condsum de carburant redus.
Modul “efficiency” foloseste si datele de la sistemul de navigatie pentru a reduce viteza prin intermediul cruise control-ului adaptiv pentru a evita nevoia de franre violenta inainte de un viraj sau un vehicul din fata.

Folosind acest mod, Audi drive select poate asigura o economie de carburant de pana la 20% fata de modul dinamic.

Sursa: Porsche Romania/Scorpion

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *